Fissur/fraktur som inte syns på röntgen

kryckan

Trådstartare
Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att hästen blev halt och andra gången 14 dagar efter att att hältan uppstod. Första gången syntes ingenting på röntgen men andra gången vi röntgade kunde man ana en spricka på hovbenet. Veterinären är ändå inte säker på att det är en spricka som syns utan vill att vi röntgar efter en månad igen, en månad efter det att hältan uppstod alltså.
Men, kan det verkligen ta en månad innan en fraktur eller spricka syns på röntgen? jag har förstått att frakturer på just hovbenet ibland kan vara svåra att hitta på röntgen.
Någon som varit med om att man behövt röntga flera gånger och att det gått ett tag innan frakturen hittades?
Så frustrerande detta och jag hoppas fortfarande att det ändå är en hovböld som vi inte lyckats hitta och som inte vill komma ut...:crazy:
 
Jag tror det är relativt vanligt att man behöver röntga igen efter typ en vecka, men mer koll än så har jag inte. Vissa frakturer syns bara på tex MR också. En stallkompis har en sån häst, det har sett bra ut på vanlig röntgen men på MR syntes någon slags fraktur som var ganska illa.

Men de veterinärer jag anlitat vid misstänkt fraktur har skickat bilderna till större klinik för expertutlåtande när det varit oklart. Tex till strömsholm eller liknande.
 
Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att hästen blev halt och andra gången 14 dagar efter att att hältan uppstod. Första gången syntes ingenting på röntgen men andra gången vi röntgade kunde man ana en spricka på hovbenet. Veterinären är ändå inte säker på att det är en spricka som syns utan vill att vi röntgar efter en månad igen, en månad efter det att hältan uppstod alltså.
Men, kan det verkligen ta en månad innan en fraktur eller spricka syns på röntgen? jag har förstått att frakturer på just hovbenet ibland kan vara svåra att hitta på röntgen.
Någon som varit med om att man behövt röntga flera gånger och att det gått ett tag innan frakturen hittades?
Så frustrerande detta och jag hoppas fortfarande att det ändå är en hovböld som vi inte lyckats hitta och som inte vill komma ut...:crazy:

Ja det är vanligt. Röntgade 2 ggr innan dom hittade sprickan. Sen röntgade vi på alla åb för att säkerställa att det inte gått upp i hovleden.
 
Ja jag har förstått att det kan behöva röntgas två gånger och att det behöver gå 1-2 veckor innan frakturen syns på röntgen. Bilderna har även kollats av klinikens radiolog så det är inte bara min veterinär som tittat på dem. Men nu är min häst röntgad både en och två veckor efter det att hältan uppstod så jag tycker det känns lite konstigt att det skulle ta en månad innan frakturen syns. Jag tror att vi kommer behöva göra en MR för att hitta vad som är fel.
Jag litar egentligen på min veterinär och att hon har en bra plan men att bara gå och vänta är så jobbigt... jag är rädd att det inte är en fraktur utan någon ligamentskada i hoven och då är det ju mycket sämre prognos.
 
Ja jag har förstått att det kan behöva röntgas två gånger och att det behöver gå 1-2 veckor innan frakturen syns på röntgen. Bilderna har även kollats av klinikens radiolog så det är inte bara min veterinär som tittat på dem. Men nu är min häst röntgad både en och två veckor efter det att hältan uppstod så jag tycker det känns lite konstigt att det skulle ta en månad innan frakturen syns. Jag tror att vi kommer behöva göra en MR för att hitta vad som är fel.
Jag litar egentligen på min veterinär och att hon har en bra plan men att bara gå och vänta är så jobbigt... jag är rädd att det inte är en fraktur utan någon ligamentskada i hoven och då är det ju mycket sämre prognos.
Kan du inte be veterinären skicka remiss för MR då?
 
Jag har förstått att det kan vara svårt att se ibland om man inte tar bilden ur rätt vinkel.
 
Kan du inte be veterinären skicka remiss för MR då?
Veterinären är också inne på att göra en MR men vill göra en ordentlig undersökning med vanlig röntgen först, till stor del p g a att försäkringsbolagen ofta vill att det är gjort innan de betalar för en MR
 
Veterinären är också inne på att göra en MR men vill göra en ordentlig undersökning med vanlig röntgen först, till stor del p g a att försäkringsbolagen ofta vill att det är gjort innan de betalar för en MR
Men hade ni inte röntgat två gånger redan? Eller är det mest att ni inte gjort någon direkt utredning utöver det?

Jag såg att Agria tagit bort krav på förhandsgodkännande vid MR osv😊
 
Men hade ni inte röntgat två gånger redan? Eller är det mest att ni inte gjort någon direkt utredning utöver det?

Jag såg att Agria tagit bort krav på förhandsgodkännande vid MR osv😊
Jo vi har röntgat två gånger redan men veterinären vill röntga en gång till innan hon skickar remiss till MR om inte den tredje röntgen visar något.

Ja, det är ju jättebra (har Agria! :)
 
Jo vi har röntgat två gånger redan men veterinären vill röntga en gång till innan hon skickar remiss till MR om inte den tredje röntgen visar något.

Ja, det är ju jättebra (har Agria! :)
Känns ju som slöseri med pengar. Du kanske ska ringa försäkringsbolaget och fråga om de skulle motsätta sig MR i nuläget?
 
Känns ju som slöseri med pengar. Du kanske ska ringa försäkringsbolaget och fråga om de skulle motsätta sig MR i nuläget?
Ja det är lite så jag känner också, men det kanske är för att jag vill veta vad det är för fel typ NU. Egentligen förstår jag att min häst har en fraktur eller en ligamentskada och en lång konvalecens framför sig men jag tror att jag ändå lite, lite hoppas att vi ska hitta något som är enkelt åtgärdat.
Hästen blir helt ohalt när hoven bedövas bort så problemet sitter ju där och vi har letat efter en hovböld flera gånger utan att hitta nån. Att hästen blir mindre halt (men fortfarande tydligt halt) nu när hoven är gipsad tänker jag talar emot att det skulle vara en böld.
Kanske ska ringa och prata med veterinär och Agria på måndag och se om det går att få till en MR lite snabbare än att behöva vänta tills en till röntgen är gjord.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 725
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp