Fixa lutande golv i hus, kostnad?

Där beror det ju mycket på vilken byggnadsteknik som är använd från början och hur efterhandsmodifierad den är om det alls ska vara fuktspärr eller inte i ett gammalt hus. Besiktningar tenderar att utgå ifrån moderna tekniker och kan ibland vara missvisande för gamla hus om man inte har för avsikt att göra om dem till moderna funktionssätt. Där får man se lite till hur en har för avsikt att hantera huset och vad som är adekvat i förhållande till det.

Ja... aha, det ska det kanske inte nej.. Nej, jag tänkte också så, det har stått i hundra år och klarat sig fint, så... Tack för viktiga synpunkter.

I 100 år gamla hus? Ja, det är normalt att inget är helt och hållet rakt.

Men det beror ju på hur stor lutning vi talar om.
Och om det är naturlig lutning eller symptom på skador.

Nej, precis, det känns inte konstigt nej... Ja, absolut där är jag med. Jag tror som sagt inte att huset är skadat, det borde ha framkommit vid besiktning? För sånt kollar de väl ändå på. El, avlopp och vad det nu var mer kollar de inte på har jag lärt mig, men... Något måste de väl göra iallafall?^^
 
Gamla hus :D

Nu lutar inte mitt nämnvärt (det står på block av gnejsig granit och en rätt stabil morän, om än med inslag av lera) men räta vinklar existerar inte. Det är lite av en utmaning att tapetsera :laugh:

Skulle säga ja absolut om vi pratar gamla hus :)

Okej! Det känns ju bra faktiskt att veta att det är vanligt, men att det då alltså inte är fel på dem som jag förstår det, utan de har satt sig helt enkelt och är inte farligt?
Det känns ju logiskt, tycker jag.
 
Ja... aha, det ska det kanske inte nej.. Nej, jag tänkte också så, det har stått i hundra år och klarat sig fint, så... Tack för viktiga synpunkter.



Nej, precis, det känns inte konstigt nej... Ja, absolut där är jag med. Jag tror som sagt inte att huset är skadat, det borde ha framkommit vid besiktning? För sånt kollar de väl ändå på. El, avlopp och vad det nu var mer kollar de inte på har jag lärt mig, men... Något måste de väl göra iallafall?^^
Vad är det för sorts grund på huset?

Klassisk torpargrund av sten klarar sig i regel jättebra om den från början är placerad på vettig mark och man håller efter så det inte lutar åt fel håll för markvattnet. Det som kan vara orsak till röta i en sådan är att man lägger täta plastmattor på golvet i huset (eller plastar när isolering i golv görs om) och då rubbar fuktbalansen.

Nyare krypgrunder är ofta sämre och kan behöva plast mot marken och ev. avfuktare för deras fuktbalans och luftväxling ser annorlunda ut från början och huset är konstruerat med plast i golvet som en del av byggtekniken.

Ofta hanterar de som kan nya hus en torpargrund som om det vore en krypgrund. Vilket kan behövas om den är så mycket tätad och inbyggd att den inte längre fungerar som den är tänkt från början. Men kan också vara missvisande då det kan vara bättre att hantera den så att man istället hjälper den att fungera som den är menad från början.
 
Vad är det för sorts grund på huset?

Klassisk torpargrund av sten klarar sig i regel jättebra om den från början är placerad på vettig mark och man håller efter så det inte lutar åt fel håll för markvattnet. Det som kan vara orsak till röta i en sådan är att man lägger täta plastmattor på golvet i huset (eller plastar när isolering i golv görs om) och då rubbar fuktbalansen.

Nyare krypgrunder är ofta sämre och kan behöva plast mot marken och ev. avfuktare för deras fuktbalans och luftväxling ser annorlunda ut från början och huset är konstruerat med plast i golvet som en del av byggtekniken.

Ofta hanterar de som kan nya hus en torpargrund som om det vore en krypgrund. Vilket kan behövas om den är så mycket tätad och inbyggd att den inte längre fungerar som den är tänkt från början. Men kan också vara missvisande då det kan vara bättre att hantera den så att man istället hjälper den att fungera som den är menad från början.

Tack för värdefulla ord!

Det är torpargrund :) och det står i protokollet att fuktspärr saknas. Jag tänkte först att då sätter man väl dit en då (plast), men sen tänkte jag att har det klarat sig utan i 100+ år så nja? Det du skriver låter vettigt.

Jag känner nog typ att jag hellre köper ett gammalt hus som klarat 100 års väder och vind än ett nyare som kan få "barnsjukdomar" och kanske inte är lika charmigt heller... Men vi måste självklart respektera varann och vara överens, jag vill bo med min :heart. Och mer kunskap behöver jag!

En egen (annan) besiktningsman kommer vi anlita oavsett vilket hus det blir. Då kan jag fråga om hen mest besiktat äldre eller nyare hus, då kan man ju välja person lite utifrån det. 👍
 
Senast ändrad:
Gamla hus :D

Nu lutar inte mitt nämnvärt (det står på block av gnejsig granit och en rätt stabil morän, om än med inslag av lera) men räta vinklar existerar inte. Det är lite av en utmaning att tapetsera :laugh:
Mamma valde medaljongtapet i ett rum. Målaren var gråtfärdig :D

Vad är det för sorts grund på huset?

Klassisk torpargrund av sten klarar sig i regel jättebra om den från början är placerad på vettig mark och man håller efter så det inte lutar åt fel håll för markvattnet. Det som kan vara orsak till röta i en sådan är att man lägger täta plastmattor på golvet i huset (eller plastar när isolering i golv görs om) och då rubbar fuktbalansen.

Nyare krypgrunder är ofta sämre och kan behöva plast mot marken och ev. avfuktare för deras fuktbalans och luftväxling ser annorlunda ut från början och huset är konstruerat med plast i golvet som en del av byggtekniken.

Ofta hanterar de som kan nya hus en torpargrund som om det vore en krypgrund. Vilket kan behövas om den är så mycket tätad och inbyggd att den inte längre fungerar som den är tänkt från början. Men kan också vara missvisande då det kan vara bättre att hantera den så att man istället hjälper den att fungera som den är menad från början.
Torpargrund på +10 m postglacial lera som mer eller mindre flyter ett par meter ner är ingen hit :angel: Speciellt inte med flertalet STORA träd varav en björk inom trädgården :D Alltså, vi älskar huset, mamma har bott här sen -69, men hade hon då förstått hur mycket leran påverkar allt hade hon kanske inte flyttat hit.
 
Angående lera.
Syrrans hus (villa inne i stan, byggt kanske 50-tal eller nåt?) står på lera och har börjat sätta sig. De upptäckte det genom en spricka i fasaden och någon firma menar att det är för att lerjorden under har blivit för torr pga de torra somrarna, så marken har ändrats. De behöver lyfta sitt hus (yay).
 
Tack för värdefulla ord!

Det är torpargrund :) och det står i protokollet att fuktspärr saknas. Jag tänkte först att då sätter man väl dit en då (plast), men sen tänkte jag att har det klarat sig utan i 100+ år så nja? Det du skriver låter vettigt.

Jag känner nog typ att jag hellre köper ett gammalt hus som klarat 100 års väder och vind än ett nyare som kan få "barnsjukdomar" och kanske inte är lika charmigt heller... Men vi måste självklart respektera varann och vara överens, jag vill bo med min :heart. Och mer kunskap behöver jag!

En egen (annan) besiktningsman kommer vi anlita oavsett vilket hus det blir. Då kan jag fråga om hen mest besiktat äldre eller nyare hus, då kan man ju välja person lite utifrån det. 👍
Var noga med vilken besiktningsman du väljer, den jag anlitade besiktade även el och avlopp till skillnad mot försäkringsbolagets besiktningsman från Anticimex. Anticimex besiktningar har jag för övrigt bara hört negativa omdömen om och jag var inte imponerad när han besiktade mitt hus.

Om det är timmerhus kan nedre syllen var dålig men då går den att byta ut relativt enkelt helt eller delvis. Man lyfter med domkraft och tar bort det dåliga och ersätter med frisk syll.
 
Tack för värdefulla ord!

Det är torpargrund :) och det står i protokollet att fuktspärr saknas. Jag tänkte först att då sätter man väl dit en då (plast), men sen tänkte jag att har det klarat sig utan i 100+ år så nja? Det du skriver låter vettigt.

Jag känner nog typ att jag hellre köper ett gammalt hus som klarat 100 års väder och vind än ett nyare som kan få "barnsjukdomar" och inte är lika charmigt heller... Men vi måste självklart respektera varann och vara överens, jag vill bo med min :heart. Och mer kunskap behöver jag!

En egen (annan) besiktningsman kommer vi anlita oavsett vilket hus det blir. Då kan jag fråga om hen mest besiktat äldre eller nyare hus, då kan man ju välja person lite utifrån det. 👍
I den typen av besiktningar kommer de nog alltid att skriva det som de ska skriva "enligt normen". Tror man istället får lära sig vad man ska lägga vikt vid och inte av det som de skriver.

Sen ska du inte lita för mycket på dem. Skrivs en hel del dåliga besiktningsprotokoll också och kan stå saker som är direkt fel.
 
Angående lera.
Syrrans hus (villa inne i stan, byggt kanske 50-tal eller nåt?) står på lera och har börjat sätta sig. De upptäckte det genom en spricka i fasaden och någon firma menar att det är för att lerjorden under har blivit för torr pga de torra somrarna, så marken har ändrats. De behöver lyfta sitt hus (yay).
Ja förändrade grundvattennivåer är ett stort hot mot våra fastigheter och infrastruktur. Så länge grundvattennivån är ungefär densamme i snitt så är det lugnt men om nivån förändras pga torka, 100-årsregn som blir 10års regn eller vad det nu kan vara så kommer det att påverka marken våran bebyggelse står på.

Om man ska vara krass och mål lite fan på väggen.
 
Torpargrund på +10 m postglacial lera som mer eller mindre flyter ett par meter ner är ingen hit :angel: Speciellt inte med flertalet STORA träd varav en björk inom trädgården :D Alltså, vi älskar huset, mamma har bott här sen -69, men hade hon då förstått hur mycket leran påverkar allt hade hon kanske inte flyttat hit.
Ja, en del marker behöver helt enkelt annan grundläggning. Rätt många gamla hus står på platser som är valda för att de var bra att bygga på, men gäller givetvis inte alltid.
 
Tack för värdefulla ord!

Det är torpargrund :) och det står i protokollet att fuktspärr saknas. Jag tänkte först att då sätter man väl dit en då (plast), men sen tänkte jag att har det klarat sig utan i 100+ år så nja? Det du skriver låter vettigt.

Jag känner nog typ att jag hellre köper ett gammalt hus som klarat 100 års väder och vind än ett nyare som kan få "barnsjukdomar" och kanske inte är lika charmigt heller... Men vi måste självklart respektera varann och vara överens, jag vill bo med min :heart. Och mer kunskap behöver jag!

En egen (annan) besiktningsman kommer vi anlita oavsett vilket hus det blir. Då kan jag fråga om hen mest besiktat äldre eller nyare hus, då kan man ju välja person lite utifrån det. 👍

Plast är i allmänhet big no-no i gamla hus. De är inte konstruerade för det.
 
Var noga med vilken besiktningsman du väljer, den jag anlitade besiktade även el och avlopp till skillnad mot försäkringsbolagets besiktningsman från Anticimex. Anticimex besiktningar har jag för övrigt bara hört negativa omdömen om och jag var inte imponerad när han besiktade mitt hus.

Om det är timmerhus kan nedre syllen var dålig men då går den att byta ut relativt enkelt helt eller delvis. Man lyfter med domkraft och tar bort det dåliga och ersätter med frisk syll.

Tack, ska tänka på det.

I den typen av besiktningar kommer de nog alltid att skriva det som de ska skriva "enligt normen". Tror man istället får lära sig vad man ska lägga vikt vid och inte av det som de skriver.

Sen ska du inte lita för mycket på dem. Skrivs en hel del dåliga besiktningsprotokoll också och kan stå saker som är direkt fel.

Okej. Fast om det står direkta felaktigheter som uppdagas senare borde ju något kunna göras åt det...? Så kan det ju inte få gå till. Om man inte är proffs själv, vad gör man liksom?
Håller på att sätta oss in i försäkringar också, är ju en djungel det också känns det som...

Reparation av hus får en absolut ROT för. Som exempel gick min taklampa sönder nyligen och när jag plockade ner den såg jag att kontakten så inte så rolig ut så jag ringde elektrikern som fixade det. Det jobbet fick jag ROT-avdrag för.

Toppen!

Plast är i allmänhet big no-no i gamla hus. De är inte konstruerade för det.

Okej!

------------

Ah, vilken bergochdalbana, glad ibland, misströstar och vill bo i tält resten av livet ibland...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
10 853
Senast: MissFideli
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 056
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp