Fixerad hanhund

Lenis

Trådstartare
Någon som varit med om att en hane totalt blivit *störtkär" (förmänskligande uttryck men i brist på bättre) i en tik så att det blivit problem? Har en hane här som blev könsmogen aningen sent för rasen, är runt året nu, och visst att hanar kan vara jobbiga när de först fattar galoppen om vad löptikar innebär- han är inte den första att vara en pain in the ass då- men detta är ngt i hästväg. Började kissa inne rent maniskt oavsett om man kom på honom eller ej, är som att han inte kunde hejda sig alls. Och det är ganska mycket will to please i honom annars. Det har lagt sig lite men han har fixerat sig helt vid tiken som löpte när det var som värst, och hon hade givetvis ett vansinnigt löp också med höglöp i 5 veckor (nej det är inte normalt, jag vet inte vad som flugit i dem den här sommaren). Nu löper hon inte längre och fräser ifrån om han försöker kliva på så det gör han inte särskilt ofta längre men han följer henne som en skugga och ligger gärna och tuggar/suttar på hennes päls när hon är stilla, tvättar hennes ögon osv. Gör nu även utfall mot vissa av de andra hundarna om de kommer nära henne. Hon själv är en snäll dam som inte verkar bry sig om sin halvt siamesiska tvilling utan trivs, mina griniga tanter hade varit bättre för de hade sagt ifrån..

Har försökt separera dem och hade hanen iväg ett par veckor men det hjälpte inte alls. Försöker separera dem hemma men jag har en flock, barn och det blir struligt i längden. Någon som känner igen beteendet? Han är liksom nöjd bara han får ligga bredvid och är i regel världens snällaste hund. Innan har han bara grinat till om den andra hanen varit nära, och det kan jag förstå för även han har varit väldigt förtjust (suck) men nu ikväll rök han iväg efter en stackars lågrang-tik som inte alls gjort sig förtjänt av det. Han gör ju inget allvarligt och skulle aldrig bitas etc men han skräms ju.

Nån som har erfarenhet av detta? Tips? Brukar det gå över?
 
Jag tror inte det går över så i ditt läge hade jag omplacerar hunden faktiskt. Att skicka iväg honom en period lär nog inte göra skillnad alls när han väl kommer tillbaka igen. Nytt hem antingen för honom eller tiken han är betuttad i.
 
En hane som blir så påverkad av löp hade kulorna fått ryka på här. Att vara intresserad vid höglöp är en sak, men att hålla på precis hela tiden, tappa rumsrenheten, och dessutom vakta tiken mot andra hundar i flocken, även undergivna tikar, är inte sunt. Alternativt omplacera som redan föreslagits, men jag misstänker att beteendet skulle kunna kvarstå och bara "flyttas" till andra löptikar, så för hundens skulle kanske en kastrering vore ett bättre alternativ. Han kan ju knappast själv må bra av att hela tiden känna att han måste hålla koll på "sin" tik.
 
Jag skulle kolla runt bland andra uppfödare. Speciellt sådana som håller blandflockar. Det borde inte vara helt ovanligt att konstigheter händer med unga hanar som precis blir könsmogna, men om just det beteende du beskriver är något som kan gå över vete rackarns.
Rasforum på Facebook? Något av "Svenska hunduppfödar"-forumen?
Personligen skulle jag separera dem, men jag förstår att det, iaf i längden, är svårt.
 
En hane som blir så påverkad av löp hade kulorna fått ryka på här. Att vara intresserad vid höglöp är en sak, men att hålla på precis hela tiden, tappa rumsrenheten, och dessutom vakta tiken mot andra hundar i flocken, även undergivna tikar, är inte sunt. Alternativt omplacera som redan föreslagits, men jag misstänker att beteendet skulle kunna kvarstå och bara "flyttas" till andra löptikar, så för hundens skulle kanske en kastrering vore ett bättre alternativ. Han kan ju knappast själv må bra av att hela tiden känna att han måste hålla koll på "sin" tik.
Om detta är första gången hunden beter sig på detta sätt vid löp så skulle jag inte vara så snabb på att kastrera. Mkt händer i kroppen under könsmognaden så något kastreringbeslut pga hundens beteenden skulle jag inte ta i detta läge. Jag är ju dock av synpunkten att kastrering endast ska göras av medicinska skäl - till vilket jag räknar hanar som blir så stressade av löp att de inte äter, sover osv (samt beteenden som TS hund gör). Skulle beteendet som beskrivs ske upprepade gånger så kan kastrering vara att överväga men enligt mig inte efter ett enda löp mitt i hanhundens könsmognad.

Tyvärr har jag dock inga råd till TS.
 
Om detta är första gången hunden beter sig på detta sätt vid löp så skulle jag inte vara så snabb på att kastrera. Mkt händer i kroppen under könsmognaden så något kastreringbeslut pga hundens beteenden skulle jag inte ta i detta läge. Jag är ju dock av synpunkten att kastrering endast ska göras av medicinska skäl - till vilket jag räknar hanar som blir så stressade av löp att de inte äter, sover osv (samt beteenden som TS hund gör). Skulle beteendet som beskrivs ske upprepade gånger så kan kastrering vara att överväga men enligt mig inte efter ett enda löp mitt i hanhundens könsmognad.

Tyvärr har jag dock inga råd till TS.
Håller med här och även ställa krav på hunden, samt mer mental träning.
 
Pratade med min mentor i annat ärende och frågade vad hon hade för tankar om detta.
Hon har inte varit med om samma, men som vi alla är inne på: mycket händer i en ung hund.
Hennes allmänna tankar var att tydligt markera för hanen att beteendet är oacceptabelt, och ge honom annat att spendera energin på. Separera hundarna vid behov, och se hur det utvecklas. Vid fortsatta problem får man värdera framtida eventuellt avelsvärde och fundera kring foder eller kastrering. Ungefär så.
 
En hane som blir så påverkad av löp hade kulorna fått ryka på här. Att vara intresserad vid höglöp är en sak, men att hålla på precis hela tiden, tappa rumsrenheten, och dessutom vakta tiken mot andra hundar i flocken, även undergivna tikar, är inte sunt. Alternativt omplacera som redan föreslagits, men jag misstänker att beteendet skulle kunna kvarstå och bara "flyttas" till andra löptikar, så för hundens skulle kanske en kastrering vore ett bättre alternativ. Han kan ju knappast själv må bra av att hela tiden känna att han måste hålla koll på "sin" tik.

Jag tänker inte kastrera än, det är som sagt inte första gången jag haft en hane som är jobbig vid könsmognad, men det ovanliga är att han är låst vid just en tik. Han har inga problem med de två andra som löper o den som löpt. Så problemet verkar sitta individuellt snarare än att det är löptikar generellt, vilket är det som gör mig lite förbryllad och är anledningen att jag ställer frågan här. Han har som sagt varit iväg en tid och flyttade då inte beteendet till den löptik han bodde med då. Jäkligt skumt är det.. Tack för din input, jag kommer absolut ta kulorna om det blir jobbigt för honom (och mig :o) i längden!
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Min kompis fick tillbaka en uppfödning p.g.a famljeskäl. Hunden var mestadels aktiverad med bollkastning och gick på högvarv hela tiden. Hunden var som besatt efter tikarna hemma hos uppfödaren, och kissade inne hela tiden, pep och stressade.

Nummer ett var att ta bort all onödig stress. Sen blev det lugn men fysiskt tung aktivering, kisskydd, bort med alla bollar, korrigera beteendet.

Han blev bättre, men det tog månader o h han är fortfarande inte helt enkel tycker jag...
 
Jag tänker inte kastrera än, det är som sagt inte första gången jag haft en hane som är jobbig vid könsmognad, men det ovanliga är att han är låst vid just en tik. Han har inga problem med de två andra som löper o den som löpt. Så problemet verkar sitta individuellt snarare än att det är löptikar generellt, vilket är det som gör mig lite förbryllad och är anledningen att jag ställer frågan här. Han har som sagt varit iväg en tid och flyttade då inte beteendet till den löptik han bodde med då. Jäkligt skumt är det.. Tack för din input, jag kommer absolut ta kulorna om det blir jobbigt för honom (och mig :o) i längden!
Att de har en "favoritpartner" tycker jag mig se tydligt.
 
När vi hade vår första hund blev vi bekanta med en man med ledarhund som studerade i Göteborg. Hunden blev väldigt förtjust i Tina. På den tiden var det förbjudet att kastrera, men han normalt hade inga problem med löptikar. Men när Tina löpte fungerade hunden knappt alls i trafik och på nätterna låg han under sängen och pep. Husse fick åka hem till familjen tills det gått över.

Även annars kunde det hända att hunden, när den såg Tina på håll, virrade bort husse för att sedan bestämt ta ledningen mot oss. Efter en snabb hälsning var hunden redo att jobba igen! En gång när det snöade fick jag intrycket att han faktiskt kom till oss för att söka hjälp. Hundstackarn var helt förvirrad av att alla trottoarkanter var översnöade, så vi fick hjälpa paret dit de skulle.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch. Sambon tycker...
Svar
9
· Visningar
2 594
Senast: Halali
·
Övr. Hund Är i en situation som skulle kunna utvecklas till osämja mellan oss grannar om vi inte gör något bra av detta. Vill gärna ha era tankar...
2
Svar
35
· Visningar
5 420
Senast: bigganl
·
G
Övr. Hund Cerberus är min första hanhund, jag har alltid haft tikar förut. Han har varit, och är väl fortfarande, en väldigt trevlig hane. Han är...
Svar
6
· Visningar
2 223
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 896
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp