Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Halali

Trådstartare
Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch. Sambon tycker att nej men det kunde väl inte grannen veta, jag å andra sidan som från början ogillar starkt människor som kliver rätt in i ens bostad även om de har reservnyckel, och i detta fall gått in i sovrummet och inte slängt in hunden igen efter sig! Visst att han kanske missade att hon sprang ut men ändå.. åååh vad jag är arg.

Men. Nu sitter jag ju i skiten för det är omöjligt att veta om det blivit parning eller ej. Ingen av hundarna är kladdig men de har å andra sidan haft en stund på sig att tvätta sig o båda är renliga. Hon har varit på sluttampen i löpet ett tag men då unge hanen varit lite intresserad har jag ändå haft dem åtskilda för säkerhets skull.

Det är tikens första löp så har ingen koll alls på hur hon "brukar" löpa. Idag är dag 23 sen första dagen i löpet. Hon gick in i höglöp ca dag 9, då började hon iaf ställa upp sig ordentligt och ragga på folk o fä o den andra tiken. Dag 19 hade grannens hane slutat (som är van att para) att bry sig annat än att lukta litegrann efter henne. Dag 20 såg jag henne ställa upp sig senast. Igår märkte jag att min unga hane var lite mindre intresserad även han, men det har varit svårt att värdera för förutom när hon var i jätte-höglöp då han var helt kollrig och det inte gick att rasta dem ihop, så har han varit ganska glad i att hoppa på ändå. Han är liksom i den åldern och försöker gärna hoppa på min gamla tik också, som är utan livmoder och väldigt ointresserad av hans uppvaktning..

Till saken hör att hon hade ett tikskydd på sig, inte för att hon blött på länge utan som extra försäkring när jag öppnar dörrar o går genom rummen med henne, så att hanen inte skulle kunna vara ens i närheten även om han hoppat på direkt. Men det var avtaget nu.

Tror ni det är stor risk att de parat sig? De är rätt ointresserade nu, men min grannes hane är alltid helt ointresserad direkt efter han parat så vet inte vad jag ska tro. Dag 23 känns ju sent i löpet men har hört det ska vara ännu större risk för att det tar ju senare de är. Grejjen är att jag vet ju inte ens om hon löper än, har bara valt att se det som att när hanen inte bryr sig längre då är det grönt, och har haft en del tankar kring det där eftersom han verkar vara konstant lite juckig sådär halvengagerat på alla tikar han träffar. Men fått rådet från uppfödare att ha dem isär tills han är helt ointresserad, och det har han ju inte varit.

Han juckade på henne senast igår när de var ihop under uppsikt (provade att ha ihop dem så de får leka, med skydd på sig. Hon ställde inte upp sig men han juckar ju lite mot det han får tag i, huvud eller rumpa spelar liksom ingen roll..). Men större delen av kvällen var det lugnt. Jag särar alltid på dem när jag inte har full uppsikt men de var säkert tillsammans en 3-4 timmar o då juckade han bara en gång.

Men äsch slut på uppsatsen, vad gör man? Abortspruta direkt? Påverkar det fertiliteten? Kan man kolla om det tagit (om det nu varit parning) innan man ger spruta? Vill gärna se om det finns några goda råd här innan jag pratar med vetten.
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Jag har en tik som är/varit inne i sitt första löp med som ev blivit parad..
Min hade slutat blöda en vecka innan parning men hon ställde upp sig så fint åt hanen o han hoppade på, fick isär dom fort, vet ej om det blev fullbordat så att säga. Men kommer ändå ge henne spruta den 20e. Skulle gå 14 dagar sa vet. Det går att ultraljuda efter 28e dagen men ju mer de ev. fostren växer ju mer komplikationer kan det bli. Abortsprutan är ju inte på något sätt farlig så jag valde att spruta henne utan att veta. Valpar ska hon inte ha, dels är hon för ung och dels så tror jag inte någon korsning med 6 raser är något att hänga i granen. Raserna jag vet är amstaff, rottweiler, pitbull, flatte, labbe. No thanks!
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Det finns ju hundar som inte verkar ha läst på en enda rad om hur det ska gå till.
Har du tänkt använda tiken i framtiden är ju en "för-säkerhets-skull-spruta" kanske inte så lämpligt. Annars hade jag nog sprutat.
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Påverkar abortsprutan fertiliteten menar du?
Vad jag fattat det som så verkar medlet man ger nu på så sätt att det bara drar ihop livmodern?
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Nej, det är bara att jag träffat veterinärer som säger lite olika. Vissa tycker det är ok med spruta direkt, vissa vill vänta tills ev ultraljud och i så fall ta då.
Jag har inte hört talas om några biverkningar på de nya preparaten, men jag antar att det finns någon anledning för de vet. som gillar att vänta.
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Är vansinnigt arg, en granne har klivit in och öppnat och släppt ut löptiken till vår hane medan vi var ute och åt lunch.

Tror ni det är stor risk att de parat sig? De är rätt ointresserade nu, men min grannes hane är alltid helt ointresserad direkt efter han parat så vet inte vad jag ska tro.

Vems hane var det egentligen? ;)

Varför har grannen nyckel? Jag skulle nog byta lås om jag var er. :crazy: Han kan ju kliva in fler gånger annars.
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Vems hane var det egentligen? ;)

Varför har grannen nyckel? Jag skulle nog byta lås om jag var er. :crazy: Han kan ju kliva in fler gånger annars.

Det är alltså två olika hanar jag skriver om, det finns fler än en hane i världen ;) Min är så ung så han har liksom inte kopplat allt det där än, medan grannens (en annan granne än marodören kan väl tilläggas) har massa kullar efter sig o liksom vet när det är dags att bry sig. Så baserat på vad den hanen gör borde det vara helt lugnt, men min har ju varit lite smått intresserad ändå. Han är iofs smått intresserad av att antasta grannens hane också så det är en smula svårvärderat..

Han har nyckel för att det är renovering hemma och ifall gubbarna skulle behöva komma åt nåt i bostaden.. så ytterst temporärt, som tur är :crazy:

Har som blandrastik hört folk som inte vill spruta i onödan om det är en framtida avelstik, annars hade jag sprutat direkt. Men efter att ha rådgjort med uppfödaren o en annan uppfödare jag känner så ska jag avvakta o göra ultraljud om ett litet tag o så spruta efter det om det är ngt.
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Men då hade han väl inget i erat sovrum att göra?
Kräv grannen på kostnaden för abortsprutan!
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Men då hade han väl inget i erat sovrum att göra?
Kräv grannen på kostnaden för abortsprutan!

Nja, jag tycker nog att det är TS som har varit oaktsam. Om det pågår renoveringsarbete så att främmande människor kan behöva in i bostaden måste hon ju berätta för dessa varför hunden är instängd och inte förvänta sig att andra människor ska räkna ut det. Man öppnar en dörr, konstaterar att "oj, det var fel, det här var sovrummet" och så är skadan skedd.

Jag skulle själv inte lämna mina (snälla och icke-löpande) hundar med främmande människor i bostaden, vem vet vad de hittar på?

Till TS: Finns det risk för valpar? Ja, det gör det. Är risken hundraprocentig? Nej, det är den inte. Antingen tar du det osäkra före det osäkra och ger tiken en spruta eller så chansar du och ser vad det blir.
 
Sv: Ev tjuvparning, råd tas tacksamt emot

Nja, jag tycker nog att det är TS som har varit oaktsam. Om det pågår renoveringsarbete så att främmande människor kan behöva in i bostaden måste hon ju berätta för dessa varför hunden är instängd och inte förvänta sig att andra människor ska räkna ut det. Man öppnar en dörr, konstaterar att "oj, det var fel, det här var sovrummet" och så är skadan skedd.
.

Fast det är rätt mkt sagt att jag varit oaktsam när du inte vet detaljerna. Det skulle inte ske nåt arbete den aktuella dagen, och jobbarna skulle de dagar det kunde vara aktuellt bara in i köket (som är direkt när man kommer in). Arbetet har egentligen varit klart i några dagar, men grannen hade kommit på att han ville upp på vinden, inte hittat sin nyckel och hade då knallat in där vi bor för att be om att få låna nyckel, och tydligen kollat för säkerhets skull så ingen var i sovrummet och inte hörde.. ja det är den där typen som aldrig knackar utan kliver rätt in om han kommer förbi. Jag tyckte också han kunde betala för abortsprutan men det skulle jag inte våga säga högt, o sambon tycker att det kunde ju inte grannen veta att hunden skulle vara instängd. Men även om det inte varit löp, inte släpper jag ut någon annans hundar om de är instängda? Oavsett anledning så har ju någon stängt in dem! Springer de ut får man ju jaga in dem igen eller ringa ägaren om man inte är kapabel till en sån enkel sak!

För egen del trodde jag inte mina ögon när jag insåg att någon varit o öppnat till sovrummet, som ligger längst in i bostaden. Tänk om jag legat o sovit där liksom! Nu var ju det här ännu värre men ändå. Till saken hör väl att sambon o vederbörande är bekanta så han har varit här på kaffe några gånger men inte mer än så.

Men ja, nu får vi se hur det blir. Tiken har träffat både min hane o grannens idag o bägge är ointresserade. Men kommer ändå gå lite på nålar till det är dags för ultraljud, hoppas bara det inte är nåt och att ultraljudet inte är svindyrt. Har så tajt med pengar just nu, detta kom verkligen inte lägligt. Och jag som varit så himla noga, haft iväg hanen hos hundvakt under halva löpet bara för att, alltid haft dem åtskilda, så är man borta en halvtimme.. det är helt jäkla otroligt. :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 413
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 786
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp