Fixodida, ursäkta men...

Gabbi

Trådstartare
Har ni läst på baksidan av brukshunden? Förra året vill jag minnas att Fixodida lanserades som fästingmedel, men något verkar ha förändrats, för det får de tydligen inte skriva i reklamen längre. Detta hindrar dem dock inte från att fortsätta publicera samma reklam, bara utan ordet fästingar. Hör och häpna:

"Svenska hund- och kattägare gläds åt den nya upptäckten!"
Av vad??

"(..) resultaten blev över förväntan!"
Hur?

"Produkten fungerar utmärkt för djuren både hemma och ute i naturen!"
Hur? Med vad? Vad fungerar?

"Vi har märkt en dramatisk skillnad på vår Border Springer!"
Er vadförnågot?

"Jag har gett 15 hundar produkten och kan konstatera att den fungerar utmärkt."
Med att göra vad, undrar man ju fortfarande..

Som avslutning har någon i Nyköping 3 "pyrenner och 2 cavaljer" som också äter denna dunderhonung.

Ska inte reklam verka för produkten, eller är den ett försenat aprilskämt?
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Men det står ju faktiskt att hundarna som prövat det fått "vacker och len päls" och dessutom har produkten på katter gjort att "lukten från kattlådan nästan försvunnit".

Det låter ju som en fantastisk effekt...:p

Verkar ju minst sagt skumt. :crazy: Jag undrar alltid hur de får tag på alla dessa nöjda kunder som de hänvisar till med namn i sådana här annonser. Eller är de bara påhittade?
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Men det står ju faktiskt att hundarna som prövat det fått "vacker och len päls" och dessutom har produkten på katter gjort att "lukten från kattlådan nästan försvunnit".

?

Det blir patetiskt när de dels inte beskriver varför, och när man också vet att produkten först lanserades som något helt annat.
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Nä, det verkar som sagt högst tveksamt. Inget jag skulle våga använda. Googlade lite och det verkar som det förvisso kan ha viss effekt mot fästingar men även andra (mindre önskvärda) effekter som inte är klarlagda.
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Ur råd & rön artikeln ;)

Magnus Dage på Bra Tillskott håller med om att Fixodida inte innehåller någon substans som direkt angriper fästingarna. Han förklarar att medlet i stället gör att hundarnas kropp kommer i balans, och att de därför bättre kan stå emot de små blodsugarna.


Undrar om han tror på tomten också..
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Jag håller faktiskt på och testar det nu. I hundaffären var dom jäkligt ärliga och sa att det funkar superbra på vissa hundar och inte alls på andra, bland annat fungerade det inte på expeditens hund.

Allt som inte är köpt på apoteket är ju ändå ett lotteri huruvida det fungerar elelr inte. Jag har provat Dogmans örthalsband, rena skiten... gjorde inte ett smack. B-vitamin har jag också provat - ungefär hälften så mycket fästingar. Varje år slutar med att jag tvingas köpa det förbaskade Scaliboret...

Så min filosofi är att det blir inte gifitgare än Scalibor så jag kan prova annat först.:p
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Jag testade detta förra året, INGEN effekt. Hunden var lika full av fästingar som om han varit utan medel.

Slutade med Scalibor i vilket fall så i år tog vi det genast :p

Jag har för mig att det stod om hur många jakthundar som ätit medlet och inte fick några fästingar längre, eller har jag blandat ihop det? Var det inte någonstans i Stockholms skärgård eller vad det nu stod.
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

För mig räckte det att läsa innehållsförteckningen för att INTE vilja ge min hund detta: Torv och lite öljäst ? Öljäst kan jag köpa billigare om jag vill ge, men det finns mycket bättre B-vitamin att ge till hund...och torv vill jag knappast betala dyra pengar för och än mindre mata min hund med:angel:
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Så min filosofi är att det blir inte gifitgare än Scalibor så jag kan prova annat först.:p

Frågan är vad som är giftigast egentligen. Många sk naturmedlel är nog inte helt nyttiga i längden/i stor mängd heller...
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Får för mig att jag läst att jäst är ett av de ämnen som hundar tolererar väldigt dåligt.

Hittar när jag googlar: Jäst är inte dödligt giftigt, men förgiftar hunden på så vis att det kan leda till berusning hos hunden. Hundar äter gärna jäst så fort de får möjlighet och blir riktigt dåliga av det. Jästsvamparna tål miljön i magsäcken och kan fortsätta jäsa i hundens mage. Under jäsningen bildas det alkohol som gör din hund berusad.
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Dåligt och dåligt... Det handlar ju om större mängder... Det är ju små mängder man ger hunden i kosttillskottet. Det är ju inte nyttigt med lök heller men det är inte många som säger att köttbullar är livsfarligt...
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Fast det är ett resonemang jag inte köper. Jag vet att en del ger choklad i små mängder, andra ger hundarna vitlök med bortförklaringen att det ju inte är några stora mängder, men de kan lätt ge det dagligen.

Jag vill ha bevis för att något verkligen är nyttigt, innan jag ger något som sägs vara skadligt.
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

*KL*

Fixodida fungerade inte så jättebra på fästingar på vår hund, däremot fick han en fantastisk fin päls. Så i år använder vi det som är kvar av fixodida plus frontline mot fästingarna. Vad jag har märkt mår han inte dåligt av detta.
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Tja, Belladonna, Anthrax, Bottulinumtoxin o Digitalis bl a är naturliga, gör det dem ofarliga att använda?

*KL*
I ursprungsreklamen påstods medlet vara testat med mycket bra effekt på Hundskolans hundar.
Undras hur mycket fästingar det finns i Sollefteå?
:rofl:
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Man ser någon enstaka på de här breddgraderna, dock inte säker på att de spridit sig längs älven upp till sollefteå.
PL
 
Sv: Fixodida, ursäkta men...

Tja, Belladonna, Anthrax, Bottulinumtoxin o Digitalis bl a är naturliga, gör det dem ofarliga att använda?

*KL*
I ursprungsreklamen påstods medlet vara testat med mycket bra effekt på Hundskolans hundar.
Undras hur mycket fästingar det finns i Sollefteå?
:rofl:

Dom blev säkert väldigt blanka, och så luktade det bra i kattlådan..:-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp