P
Prinsen
Ni som har fjärrvärme i era stall hur har ni löst värmefördelningen i stallet? Bygger eget snart och ska ha fjärrvärme och kommer inte på en lösning jag är nöjd med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Borde väl fungera med tex en aerotemper, det kan man tex använda om man har en panna som står i ett annat hus och sedan lägger ned kulvert till det hus man vill värma. Används ofta tex i grisstall.
Det är inte problemet utan HUR JAG FÅR UT VÄRMEN I STALLET från fjärrvärmecentralen som jag har i stallet. Vill ju inte ha ett element i varje box![]()
Undrar om ni dragit rör längs golvet eller i taket- men det sista är ju inte bra då värmen behövs nerifrån och upp. Hur gör man på bästa sätt?![]()
En aerotemper är ju ett sätt att få ut värmen i stallet. Det är i princip en värmefläkt men med ett vattenbatteri istället för elbatteri.
Frågan är hur mycket du vill värma stallet? Det kan ju påverka vilken lösning du väljer.
Varför inte dra in värmen som golvvärme?!
Du kommer alltid att ha torrt i boxarna, det dunstar, man måste dock ha bra ventilation. Kräver visseligen ett nytt golv, men jag vet inte om du håller på att bygga eller ska in med värme i befintligt stall.
Varför inte dra in värmen som golvvärme?!
Du kommer alltid att ha torrt i boxarna, det dunstar, man måste dock ha bra ventilation.
Då är det inga problem att använda en aerotemper om vi utgår från att stallet är någorlunda isolerat.
Fördelen är ju att hela plattan blir varm och håller värmen kvar. En aerotemper värmer bara luften, vilket gör att golvplattan kyler ner.
Ang. amoniak så det var därför jag sa att det kräver bra ventilation.
Har man en aerotemper vid taket så är det ändå kallt vid golvet, har man den vid golvet så är det varmt utanför boxarna och kallt i boxarna. Det finns inget riktigt bra tycker jag.