Fjordingstorlek..

Jenny1

Trådstartare
Jag har, som jag skrivit om i en annan tråd, varit tvungen att ta bort min ridtravare. Nu sneglar jag åt fjordingar igen, har haft det tidigare..

Nu funderar jag på om jag ska sälja grejjerna efter ridtravaren eller om något av det kan passa en fjording.. Givetvis behåller jag träns, grimmor och sånt. Det jag funderar över är täcken, har massor i strl 135 cm, men det borde väl bli för stort för en fjording?? Eller?? och min dressyrsadel, Griffin, bomvidd vid, går att få normal med fish-ilägg. Den måste väl vara för smal i bommen för en fjording?? Hur skulle ni ha gjort?? Behöver ju pengarna också till ny häst, men samtidigt känns det dumt att sälja sakerna om jag kommer kunna använda dem..

Sv: Fjordingstorlek..

Det beror på om det blir en smäcker eller grov fjording men jag hade 135 till min förra fjord. Det var dock aningen för stort. Olika för olika täcken. Prova sadeln ordentligt! Den kan passa:) Lycka till:)

Jag har två fjordston och den ena har 135 i täcken och den andra har 145, men jag tror att dom flesta fjordingar har 135, så behåll du dina täcken. Sadeln kan nog också passa om du inte skaffar en alltför grov fjording.

Tack för svar! Kanske inte ska sälja så mycket som jag tänkt då.. Hade för mig att de är kortare i ryggen.. Men det är klart, min ridtravare var inte jättestor heller... Har ju, som sagt, haft fjording förut, men inte kommer jag ihåg sånt. Behåller en del täcken då, kommer nog sälja en del ändå, en fjording behöver ju inte lika mycket täcken som min frusna ridtravare gjort!

:o Och jag som fått för mig att de har runt 125 i täcken för det mesta.. Och då har jag haft fjording själv.. Får väl skylla på att det är närmre 10 år sen och att den inte använde täcke speciellt ofta... :o

ja de är ofta lite kortare i ryggen men eftersom de är såpass grova blir 125 ofta för litet i halsen o kort på didorna. Jag hade 135 till min o en kompis har oxå 135cm till sin. Min hade en stubben sadel mid 32 i vidd medans kompisen har en hlb allronud griffin med fish på normal som ligger super så det beror mkt på hästen ser ut.

våra har strl 135 cm o 145 cm. Om du köper en lite mindre o smäcker fjord kanske du kan ha kvar sadeln. Även om du köper en ung fjord. Min hade strl vid i sigma något år o sen växte hon ur den men hon är rätt grov.

På täcken drar våra mellan 125 - 135 - 145 dom är ju lite olika.
Däremot tyckert jag ofta att dom har en förmåga att bli lite stora i halsen täcken,
hur då? jo Fjordingarna har inte så mycket manke och jag tycker att dom har verkat mer besvärade om täcket kommer så det lägger sig bakom den lilla manke dom har.
Då drar det snett och ger mindre rörlighet.
Täcken med lite halvhals har funkat bäst här.

Appropå sadel så tja, min unghingst som jag hade var rätt lätt i typen men platt, fullkomligt platt på ryggen, han hade nog blivit ett aber att hitta en sadel till om han inte hade blivit skadad och måst avlivas.
Nu har jag bla ett sto som jag testade ett Griffin Cob på och där höll jag på att skratta på mig för den var så på tok för vid så den lade sig helt på manken.
Samma sadel var en smula för smal för ett annat sto här och för rak för min gammelvalack så det kan ju variera rätt friskt inom samma ras ;)

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 503
Senast: Rimfaxe
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 142
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej på er! Hade en griffin haflinger/cob på förra hästen och har provat lägga den på honom (strl vid/x-vid) och jag visste ju att...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: majabergman
·
Utrustning (hoppas man får laga sån här tråd, finns ju ingen nålad tråd om sadelfrågor nu) har hemlånad en Griffin T4 Allround såhärstår det i...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka