Bukefalos 28 år!

fjortis och straff

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

blindmelon

En bekant till mig har en dotter som nyss fyllt 15 år. Hon har alltid varit pålitlig och skötsam och hon brukar få vara ute till klockan tolv då hon går ut på helgerna. Men en helg försvann hon bara och stängde av mobilen så ingen skulle få tag i henne. Hon var borta från fredag till söndag och pratade med sin mamma (som var helt ifrån sig av oro såklart) några gånger i telefon men vägrade säga vart hon var.
Min fråga nu är vad ni som är föräldrar skulle göra om eran son/dotter skulle göra såhär. Straff eller inte och isåfall hur ?
 
Sv: fjortis och straff

Utegångsförbud till att börja med. Sen hade hon fått höra så det rök ur öronen. Så gör man bara inte.
Min dotter är 14 snart 15 och vi har pratat om hur viktigt det är att hon talar om var hon är. Hon måste tala om när hon ska till en kompis och får hon inte tag på mig får hon inte åka dit. Bor på landet, inga bussar, kompisar långt bort. Närmaste bor ca en halv mil härifrån.
När hon var mindre och inte hade egen mobil kunde det hända att hon glömde fråga och ringde först framme hos kompisen. Då fick hon en någon dags kompisförbud.
Frågar hon innan får hon alltid åka, om vi inte ska hitta på något annat.
Det går bra med bara 5 min varsel.
 
Sv: fjortis och straff

2 veckor innan jag fyllde 16 fick min pappa hämta ut mig ur fyllecell!

Så den dagen jag får höra att min dotter/son vart ute och härjat för mkt (var ju bara 5 år sen jag var 15, och min syster är det nu) så kommer jag se till att bjuda henne/honom på en ordentlig fylla hemma, för det enda sättet som gör att man inte vill dricka är när man mår asdåligt dagen efter och ät tvungen att göra en massa saker som att torka spyor, tvätta o.s.v.
 
Sv: fjortis och straff

Att bjuda sitt barn på en riktig fylla är ungefär det sista jag skulle göra.
 
Sv: fjortis och straff

pmm skrev:
Så den dagen jag får höra att min dotter/son vart ute och härjat för mkt (var ju bara 5 år sen jag var 15, och min syster är det nu) så kommer jag se till att bjuda henne/honom på en ordentlig fylla hemma, för det enda sättet som gör att man inte vill dricka är när man mår asdåligt dagen efter och ät tvungen att göra en massa saker som att torka spyor, tvätta o.s.v.
Trots massor av ordentliga fyllor och bakfyllor i tonåren fortsätter ju de flesta dricka! Man "glömmer" ju i samma stund som bakfyllan släpper. Vad ska du som förälder göra när ditt knep att hälla i barnet en massa sprit i avskräckande syfte inte fungerar? Ännu mer sprit? :confused:
 
Sv: fjortis och straff

Nu HÅNSKRATTAR jag åt detta ofantligt dumma tillvägagångssätt. Ungdomar som blir bjudna på sprit hemma dricker MER än andra fortsättningsvis. ÄVEN om det är bara en gång. Vad gör du om ungen inte vill dricka så den blir sjuk - använder tratt kanske.

Det är som att du skulle banka skiten ur din häst efter att du tvingat den att vägra på ett hinder.
Eller som att du fyller ditt lilla barn med vatten så att det ska kissa på sig första natten utan blöja för att det ska känna hur obehagligt det är.

Om man inte vill att ens barn ska debutera tidigt m alkohol har man en god relation till sitt barn, hämtar o skjutsar och låter det veta att du alltid finns där.
Trygghet gör att barn skjuter upp sin spritdebut
 
Sv: fjortis och straff

alla mammors fasa och en hel helg!!!!!!!!!
Efter att ha sett dokumentärerna om pedofiler på nätet skulle jag ha släpat med ungen till närmsta mvc eller ungdomsmottagning och testat allt.
Om inte så kanske hotet om detta fått tjejen att erkänna var hon varit.

Såg ni det som handlade om 11-12 åringen som var försvunnen en hel natt och det enda dom fick fram var att hon tillbringat natten med en vuxen man på hotell - mamman lät det vara för tjejen ville inte tala om det - 3 månader senare började hon skära sig och först då tog mamman henne till vårdcentralen - herregud hon kunde ju varit på smällen eller haft värsta könsjukdomarna - att hon skulle må dåligt psykiskt och behöva prata med någon är självskrivet....
 
Sv: fjortis och straff

Luff skrev:
Nu HÅNSKRATTAR jag åt detta ofantligt dumma tillvägagångssätt. Ungdomar som blir bjudna på sprit hemma dricker MER än andra fortsättningsvis. ÄVEN om det är bara en gång. Vad gör du om ungen inte vill dricka så den blir sjuk - använder tratt kanske.

Det är som att du skulle banka skiten ur din häst efter att du tvingat den att vägra på ett hinder.
Eller som att du fyller ditt lilla barn med vatten så att det ska kissa på sig första natten utan blöja för att det ska känna hur obehagligt det är.

Om man inte vill att ens barn ska debutera tidigt m alkohol har man en god relation till sitt barn, hämtar o skjutsar och låter det veta att du alltid finns där.
Trygghet gör att barn skjuter upp sin spritdebut


Jag håller med dig !

Mina föräldrar har ALLTID funnits där, skjutsat & hämtat.
Även fast det har blitt lite sent vissa kvällar ! Det är en
trygghet, tycker att man ska känna sig trygg till sina föräldrar.
Jag tycker själv inte att utegångförbud gör saken bättre.

Många av mina kompisar har haft utegångsförbud,tycker inte
det har fungerat särsilt bra, snarare tvärt om.
Själv har jag ALDRIG haft
utegångförbud ! Mamma har inte tyckt att det är den rätta lösningen.

Mina föräldrar har gjort det naturligt för mej & mina äldre syskon att
man kan diskutera & prata igenom när det händer saker. Reda ut problemen genom att diskutera. Tycker att det funkat bra. Men visst har mina föräldrar dragit in på tiden när man skulle ut på helgerna, nån timme sådär, och sett till att man är hemma den tiden vi bestämt om man har varit OLYDIG :smirk:

Vill tillägga att jag är 20 år !
Mina föräldrar finns ALLTID där.
Om jag är ute & festar brukar pappa låta sin mobil vara på
så man kan nå honom OM man skulle ha svårt att ta sig hem
eller om det händer nått. Det är så tryggt ! Så har det varit i alla tider. Det uppskattas. En riktig trygghet ! Har man det då vill man komma hem till sina föräldrar !
 
Sv: fjortis och straff

Usch fattar inte hur man kan göra så mot sina föräldrar!
Iof har jag sedan det jag var jag 13 fått varit ute så länge jag har velat på nätterna, men då har mina föräldrar alltid vetat vart jag ska och med vilka(oftast min syster och hennes kompisar) och så har vi telefon kontakt då och då för att checka läget! Och har det varit något problem har mina föräldrar alltid kommit och stöttat och hämtat så jag skulle aldrig få för mig och göra något liknande då jag alltid har haft sådan stor frihet! Och på ett sätt eftersom man har haft denna frihet har man inte viljat vara ute sent på nätterna eller göra förbjudna saker!
Jag tror inte på utegångsförbud.. Jag har aldrig haft det och det skulle inte funka på mig skulle bara göra mig förbannad så jag gjorde ännu värre saker!
Det enda sättet hade varit att mina föräldrar tog ett allvarligt snack med mig(utan att skälla) och berätta hur det kändes för dom, och att dom frågar hur man ska göra för att undvika sådanna incidenter i framtiden (då skulle jag fått sådant dåligt samvete)! Funkar inte detta skulle vara att man blir av med vissa "föredelar" under en prövoperiod kanske att man inte får vara ute lika så sent på kvällarna kanske och andra saker som gör att föräldrarna får tillbaka förtroendet! Funkar inte detta kan man ta till mer hårda metoder!
Det har alltid funkat på mig och min syster och vi har aldrig fört våra föräldrar bakom ljuset och vi har aldrig ens blivit uppskickade på rummet! Mina föräldrar har istället lärt oss att respektera våra föräldrar och ta ansvar osv genom att de respekterar oss och låter oss ha frihet.. De behöver inte tillta sina "maktpostioner" för att få respekt som en del föräldrar som skickar barnen till sina rum, utgångförbud osv!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fjortis och straff

Precis så där har jag det med! :bow: till mina föräldrar
 
Sv: fjortis och straff

Visst är det en speciell känsla !

LOTS OF :bow: :bow: :bow:
 
Sv: fjortis och straff

Tysken_ skrev:
Usch fattar inte hur man kan göra så mot sina föräldrar!
Iof har jag sedan det jag var jag 13 fått varit ute så länge jag har velat på nätterna, men då har mina föräldrar alltid vetat vart jag ska och med vilka(oftast min syster och hennes kompisar) och så har vi telefon kontakt då och då för att checka läget! Och har det varit något problem har mina föräldrar alltid kommit och stöttat och hämtat så jag skulle aldrig få för mig och göra något liknande då jag alltid har haft sådan stor frihet! Och på ett sätt eftersom man har haft denna frihet har man inte viljat vara ute sent på nätterna eller göra förbjudna saker!
Jag tror inte på utegångsförbud.. Jag har aldrig haft det och det skulle inte funka på mig skulle bara göra mig förbannad så jag gjorde ännu värre saker!
Det enda sättet hade varit att mina föräldrar tog ett allvarligt snack med mig(utan att skälla) och berätta hur det kändes för dom, och att dom frågar hur man ska göra för att undvika sådanna incidenter i framtiden (då skulle jag fått sådant dåligt samvete)! Funkar inte detta skulle vara att man blir av med vissa "föredelar" under en prövoperiod kanske att man inte får vara ute lika så sent på kvällarna kanske och andra saker som gör att föräldrarna får tillbaka förtroendet! Funkar inte detta kan man ta till mer hårda metoder!
Det har alltid funkat på mig och min syster och vi har aldrig fört våra föräldrar bakom ljuset och vi har aldrig ens blivit uppskickade på rummet! Mina föräldrar har istället lärt oss att respektera våra föräldrar och ta ansvar osv genom att de respekterar oss och låter oss ha frihet.. De behöver inte tillta sina "maktpostioner" för att få respekt som en del föräldrar som skickar barnen till sina rum, utgångförbud osv!

Bra sagt ! du formulerade dej så bra :idea:
 
Sv: fjortis och straff

Fy, vilken fasa !

Jag har tonårsdötrar och har insett att det bästa är den informativa vägen. Sätta sig ner och PRATA om faror och risker (ibland tycker de att jag lätt hönsig!). Att bråka och att tjafsa leder bara till ännu mer konflikt och trots. Visst har de tkokat i mig när de inte har följt vad jag har ansett varit överenskommelser, men att börja bråka är ingen vits. De har tyckt att jag har varit otydlig med vad som gäller så då har vi fått ta reglerna en gång till och kommmit överens så att alla är med på vad som gäller.

Tonåringar håller gärna tyst om vad de tror att mamma-öron inte tål, men hellre att de berättar obehagliga saker utan att få skit eller skuld och skam och att man kan göra nånting åt det än att man inte kan hjälpa dem att komma vidare.

Mina tonåringar är antingen världsklass - eller så ljuger de skiten ur mig ! Men jag upplever det som att de har ganska gott förtroende för mig.

Vi bor på landet och det är bara att gilla läget att man får strunta i fredagsvinet för egen del om ungarna är ute - det är bara att hämta, jag gör det gärna !

Skulle de försvinna en hel helg vetefan vad jag skulle ta mig till....hoppas att det aldrig händer
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 981
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 150
Senast: cirkus
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 622
Senast: Got2Be
·
Småbarn Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister.... Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut...
Svar
13
· Visningar
3 721
Senast: zalleg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp