Flåsig häst

Det var evigheter sen jag tog vilopuls, svårt när hästen går på lösdrift och annan person morgonfodrar. Men sist låg den runt 36-38 vill jag minnas. När vi tävlade distansritt 2012 hade hon 40 i förkontrollen.

Jag tränar aldrig så att hon står stilla i tio minuter, utan jag tränar och sen skrittar jag av i tio minuter och kollar pulsen (oftast runt 80). Sen åker pulsmätaren av ihop med utrustningen. Men jag skulle gissa att pulsen är normal efter tio min, minns inte att det tog så lång tid att komma ned till 60 spm när vi red distansritt.
Hästens vilopuls kan du ta när som helst när den står stilla. Det behöver inte vara på morgonen. Så ta den när du gör i ordning henne t.ex. det vill ge mycket mer info än pulsen i skritt.
 
Kan rapportera att blodprov inte visade något konstigt och efter diskussion med veterinär + att jag ridit med pulsmätare några pass, så är det normalt med att hon flåsar mer/längre period, veterinären sa att det både var olika mellan raser (fullblod/varmblod/kallblod) och mellan individer inom samma ras. Så så länge hon inte fortsätter flåsa efter att jag suttit av eller börjar hosta så är det bara att rida på. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 935
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 840
Senast: Noranovala
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 327
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp