fläta pannband?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oseriös
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 14 916
Sv: fläta pannband?

tack :) det är ditt med, hur gör du för att få piggarna så breda? mina blir bara smala :mad: :p

Om jag inte minns fel så har det med hur BREDA band man använder...

Minns att jag hade olika bredder på banden jag flätade med...

mina var också lite olika breda, men de var bara jobbigt:p

palle skrev:
Vad jag minns mest, förutom dom flätade pannbanden är att på 60- och 70-talet så var åtmindstånde ponnytränsen antingen utan nosgrimma eller med remontgrimma..
Dom STORA hästarna hade engelska nosgrimmor...

Sadelgjordarna var antingen i "brandslang" eller snören...

Tyglarna var antingen släta i läder eller släta i tyg....

Ponnyerna gick antigen barbacka eller med Lewa-sadlar...
Dom STORA hästarna hade manskap- eller officersadlar, eller Lewa om det var lektionshästar, Passier eller Stübben om det var privathästar....

Åtmindstånde var det så på den ridskolan JAG red på....

ja..det ser precis ut så i böcker från då..ser lite mysigt ut. Har en snör-sadelgjord,jättefin och fungerar perfekt..

det är otroligt fint (speciellt eftersom nosgrimman också ser ut sådär), så som sagt är det bara en b-ponny att använda det på som jag saknar :(

du måste köpa en b ponny bara för att ha nån användning av det snygga tränset ;)

Tack så himla mycket för alla beskrivningar :bow:
Ska lägga upp en bild på mitt pannband när det är klart :D
Har ett par gamla pannband liggandes...
Ska nog fläta nån nosgrimma också :D
funderar på att använda färgad tejp.. går det?
det är bara det jag har hemma just nu, har bråttom som bara den :angel:

mysig tråd! sitter med ett pannband och band just nu och ska pyssla :)

Hål!er med! Jag har flätat flera pannband (använder sammetsband samt guld- eller silvertråd) med hjälp av beskrivningar här på Buke. Här är några av dem:

84203_1258366194.jpg

*kl*

Visserligen gammal tråd som verkar leva igen, men om man vill pyssla och fixa pannband så går det att göra tenntrådsarbeten på pannband och nosgrimmor :)
lite dålig bild men pimpade min pålles kandarpannband lite med tenntråd och rött läderband.
30444254.jpg

Alltså jag fattade inte hur dom gjorde tyckte det var dålig information hur man gjorde ;O

jag tror inte beskrivningen på den där engelska sidan var helt korrekt men jag lyckades pussla ihop ett fint pannband jallafall:)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Någon som sitter på en toppen-tutorial eller det ultimata knepet för att göra inbakade flätor? Skulle så gärna vilja kunna göra både en...
Svar
10
· Visningar
760
Senast: mysboll
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 234
Senast: Capybara
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka