Bukefalos 28 år!

Flaxiga armbågar-hjälp!

dressyrglasyr

Trådstartare
Hej! Har ett superproblem med mina armbågar, de vill inte ligga intill kroppen! Tränare och kunnig mamma har tjatat och hjälpt mig men det går inte in!
Vet någon hur man kan ta bort "hönsarmbågar"??? Kanske något käckt hurmorstips?;)
Jag har testat ridbågen mm men jag vill inte ha det på min nya häst då han har grovt sadeltvång, man kan inte ens ändra stiglädrerna från ryggen så jag vill inte vara för "fastspänd" om ni förstår vad jag menar?
Vill ha alla tips jag kan få!:D
Mvh Maria
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Tror du behöver träna på att vara mer rörlig i bäckenet och höfterna och ta upp hästens rörelse där istället för i armarna. Vad tror du om det?
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Ett tips är att tänka på vad du vill och inte på vad du inte vill, eftersom hjärnan inte kan uppfatta ordet "inte". Så varje gång du tänker att "nu får jag inte flaxa med armbågarna" säger du i själva verket tvärtom till ditt hjärnkontor. Duger det som husmorstips? :D
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Sätt ridhandskarna mellan armbågen och bröstkorgen istället för på händerna :idea:

Skämt åsido, det är en bra övning - du får inte tappa handskarna när du rider. Vill du kan du ju ha handskar på händerna också.
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Hej Maria!
"Lyft fram" bröstbenet och sänk axlarna en aning - då blir det svårt att "flaxa" med armbågarna. Ridbåge gillar jag inte alls - det blir spänningar och det är motsatsen till det man vill ha. Håller med Mulle - det är lätt att få ovanan att balansera med armarna.

Att "inte tänka inte"........... blir moment 22, Kryddan :D
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Min kompis tränare satte en hundralapp mellan armbåge och sida. Den träningen hon red hela passet utan att tappa hundringarna fick hon dom.
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Jag har samma bekymmer och vill inte heller ha ridbåge. Funderar på om det inte går att tillverka något flexibelt i grov resår. Jag tänkte mig öglor för överarmarna och en resår på ryggen (öglorna kan också vara resår , så man kan sy allt i ett. Den ska inte vara så fast så den är tvingande utan mer påminnande. Jag ska testa att tillverka en sådan tingest idag, så kommer jag med användninganalys senare.
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

är det inte bättre och lättare att träna upp styrka och balansen istället för att köpa eller tillverka saker som låser fast en och gör jobbet åt en?

jag hade hemsk sits innan och både flaxande armar och skänklar. longerades utan stigbyglar och tyglar ofta av grannen, då fick jag också ha buren hand för att lära mig ha en stabil hand.



bra ballans = bra sits = stilla skänkel + stilla hand som inte behöver ligga i manen hela tiden.

hur är dom flaxiga förresten?
tänk på att det ska vara en rak linje mellan armbåge och bettet, mitt problem var lite att jag hade händerna för nära varandra och då åkte armbågarna ut och flaxade.
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Absolut ! Men det ena behöver väl inte utesluta det andra. Vissa är helt enkelt mer motoriska än andra, allt handlar inte om styrka.
 
Sv: Flaxiga armbågar-hjälp!

Rent krasst så är det bara träning, träning och träning som gäller för att det ska kunna bli bra på riktigt. Alltså, inga genvägar här ;) Du får påminna dig själv hela tiden när du rider "och ja, så var det armbågarna också". Med jävlar anamma kommer man långt.
För att få in rätta känslan till att börja med, hur det ska kännas så kan man göra som Remix och Korven föreslår, lägga in något tunt föremål mellan armbågen och kroppen och satsa på att hålla fast det.

Men i slutändan så är det bara du själv som likväl måste träna upp koordinationen och kroppskontrollen. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 395
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 283
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 475
Senast: s957
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp