Fleece eller ull??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Glorfindel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 239
G

Glorfindel

Jag har bestämt mig att skaffa mig ett svettäcke till min häst (en lurvig kallblodstravare;) ). Så nu undrar jag vad som är bäst material, fleece eller ull? Vilka för och nackdelar finns? Vad har ni för erfarenhet av materialen?
Skulle vara tacksam för svar!!:bow: :)
Magdalena

Sv: Fleece eller ull??

Ull: Varmare än fleece och det fastar mycket spån...

Flecee: Lättskött, även om det fastar lite på det också, varmt trots att det är tunnt, lätt att tvätta, bara slänga in i maskinen :D ofta billigare...

Jag använder nästan bara fleece täcken som svett täcke...

har bade och till min hast. Ull ar nog battre till den din hast om den har mkt pals, satsa pa ett i bra kvalitee tex Finn Tack.

Båda är bra men jag röstar nog på ulltäcke i 100% ull. Ett plus med ull är att det inte ger statisk elektricitet som fleecetäcken lätt ger. Tycker att ulltäcken faktiskt värmer bättre trots att de är lite blöta/fuktiga. Det gör ju fleece också, men inte lika bra tycker jag.

Fördelar med fleece är att de är lättare att tvätta.

Glorfindel skrev:
Jag har bestämt mig att skaffa mig ett svettäcke till min häst (en lurvig kallblodstravare;) ). Så nu undrar jag vad som är bäst material, fleece eller ull? Vilka för och nackdelar finns? Vad har ni för erfarenhet av materialen?
Skulle vara tacksam för svar!!:bow: :)
Magdalena

Det beror på vad du ska använda det till..

Jag tycker fleece suger upp jättesnabbt, om hästen ska stå inne och torka. Nackdelen är att man får vara ganska så snabb med att ta av det, eller byta, då det blir snabbt genomfuktat.

Vill man släppa ut en svettig häst, kan man köpa bävernylontäcke med fiberpäls (liknande Helly Hansen), där hästen torkar bra, utan att täcket lägger sig som en fuktig filt mot kroppen.
(finns på Boett) (gör det bara om det är någorlunda stilla ute)
Är hästen supersvettig, ställer jag först in den en första omgång för "avsvettning" i vanligt fleecetäcke.

Ja, priset på ett rent ulltäcke är betydligt högre än ett i vanligt fleece...

Min nsv är spårklippt o svettas massor ändå vid ridning. Så jag tänkte skaffa ett bra svettäcke... Men han svettas av allt!
Har både fleece och riktiga svettäcken med utsugande egenskaper, men han svettas bara mer av dem och tar tillslut sönder dem för han blir så varm, så han får helt enkelt stå inne tills han är torr utan täcke.

Så tänk på det först, om din också blir så varm lätt! Jag hade föreslagit ett nättäcke med fleece över rygg och vid bogen, finns billigt på t.ex. EKO.

Såg något sorts nättäcke från Shires med när på sidorna och annat material längs ryggen... Undrar om det kan vara något...?

Ull, helt klart :bow:

Ingen elektricitet vid på-/avtagning och hästen håller sig varm även om täcket skulle bli blött/genomsurt av svett. All fukt lägger sig på utsidan av täcket och ullen håller sig varm.

Oftast bättre hållbarhet än fleece, så värt att lägga någon hundralapp extra för tycker jag!

Tack för alla svar!! :bow: :bow:
Jo, han är ganska nervös av sig så han svettas ganska snabbt och mycket, speciellt då man rider ut i skogen. (Då är han sjöblöt efteråt:crazy: ) Men då jag mest rider i paddock i skritt och lite trav så tänkte jag på täcke främst då man just ridit ut i skogen på vintern och det är minusgrader ute. Jag hittade ett ulltäcke för 200-300 kr medan fleecen låg på 200. Ull verkar ju ha många fördelar, så det lutar väl åt det.

Men en fråga till (ursäkta okunnigheten, första gången jag köper täcke:o ) kan man låta hästen gå ut med svettäcket, eller bör de stå inne med det tills de torkat?

Magdalena

Glorfindel skrev:
Men en fråga till (ursäkta okunnigheten, första gången jag köper täcke:o ) kan man låta hästen gå ut med svettäcket, eller bör de stå inne med det tills de torkat?

Magdalena

Man behöver en utsida av ett rivstarkt material för att täcket inte ska gå sönder, så enbart ull eller fleece utomhus håller nog inte så länge.
I det bör de stå inne och torka.
Vill man släppa ut direkt, kan man ha uppsugningstäcket under och ett annat täcke över.
Eller som mitt favvotäcke, en kombivariant!

Lycka till! ;)

ok, tack det var bra att veta!
Vad är kombivarianten gjord av?
Magdalena

vad bra! Jag såg att den affären jag köper hos, säljer det!:banana:
Men är det inte krångligt att ha täcke vid halsen också, hur upplever du/hästen det?

Glorfindel skrev:
ok, tack det var bra att veta!
Vad är kombivarianten gjord av?
Magdalena

Det jag använder är Boetts vintertäcke med bävernylonutsida och teddyfoder och löstagbar hel hals ända upp till öronen!
Funkar jättebra att släppa ut en måttligt svettig häst i som behöver torka tjock vinterpäls.
Använder det när det är kallare än 5+ ungefär och neråt.
Hyfsat regntätt, men inte helt. Spöregn går ner lite i täcket, men når inte hästen.
Blåser det för hemskt låter jag hästen stå inne och torka.

Jag har både och, men använder nästan bara fleecetäcket. För att hästen ska torka snabbt så brukar jag lägga på ett enkelt bommulstäcke (typ Hööks våffeltäcke) utanpå som suger upp det blöta och som kan bytas ut när det är för blött. Endast fleece så ligger det blöta på ytan (utanpå) och "rinner av", vilket kan ta tid.
Fleecetäcke blir ej blött men är varmt på hästen (lättorkat)
Ulltäcket blir ju blött (suger åt sig fukten) så det är ett VARMT fuktigt ulltäcke som ligger på hästen. (dessutom svårtorkat)

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Islaend
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 203
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V