Bukefalos 28 år!

Fleece i buren?

Madick

Trådstartare
Spån ska tydligen inte vara så bra som jag trott till marsvinen, och när jag tänker efters så förstår jag det, de är ju så nära med ögon och andra känsliga delar och spånet är ju rätt dammigt.

Hörde nånstans att man kan ha fleece i buren. Vad har man då och hur håller man det rent?
 
Sv: Fleece i buren?

Spån ska tydligen inte vara så bra som jag trott till marsvinen, och när jag tänker efters så förstår jag det, de är ju så nära med ögon och andra känsliga delar och spånet är ju rätt dammigt.

Hörde nånstans att man kan ha fleece i buren. Vad har man då och hur håller man det rent?

det beror på vad du menar för fleece? fleece som tyg, eller flis som träbitarna? tyget är nog inte särskilt lämpligt för marsvin! det bästa är ju egentligen spån och halm, eller hö då! det finns damfritt spån, och det är kutterspån som är lite grövre i bitarna, tunna flingor liksom! men du gör ju som du vill! vill du ha fleecetyg så kan du ju ta det! då måste du tänka på att ha många som du kan byta med, och tvätta de andra undertiden, för de kommer nog se ganska ohygieniskt ut när de både kissar och bajsar på en filt, den suger ju åt sig och sen blir de stora fläckar!! sen skall de trampa i det! har du spån så suger den ner kisset längre ner, och det kan blandas om i buren när de går!! lycka till!! ;)
 
Sv: Fleece i buren?

Fleece som i tyget. Jag provar nu så får vi se. Har spånet kvar och har lagt fleecen så det är 1 dm på ena kortsidan med bara spån och 8cm längs ena långsidan också. De kissar bara längs de två sidorna nämligen, bajset hamnar nästan bara där men är ju lätt att plocka bort. De blev superglada över fleecen! La en filt på golvet också där de är när de är utanför buren och nu fick jag se krumsprång minsann! Den ena blev så till sig att han äntligen fattat hur han kan ta sig in och ut ur buren själv, dock inte med min fina bro utan han hoppade... tokskalle, från buren ner i "utetoaletten" som de går i när de är lösa.

Har tre filtar nu så får vi se om det behövs fler.
 
Sv: Fleece i buren?

Jag har hört flera som provat fleece, har inte provat själv dock.

Ett annat tips är "toa-lätt", papperspellets. Har jag alltid använt och tycker att det funkar bra. Ibland blandar jag det med lite spån för jag tycker det blir lite bättre ibland med blandning, och så halm eller så inne i huset o i nån goshörna..
 
Sv: Fleece i buren?

Fleece som släpper igenom vätan, tvätta ofta utan sköljmedel. Något som suger upp under fleecen, tidningspapper eller någon strömedel.

Fast hörde om ett beslut från Länsstyrelsen mot fleece. Förmodligen en dåligt påläst person men i alla fall.

länk raderad av moderator

Jag tror fleece är bra och skulle absolut använda det om jag bodde så jag inte kunde ha en gigantisk marsvinsgödselhög hemma på tomten. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fleece i buren?

Jag har ju spån under och en remsa "fri" så jag tror inte jag skulle få några problem ens med en icke-marsvinskunnit inspektör :-)

Kisset som råkar hamna på filten (en blev lite skrämd igår och kissade på utefilten) gick igenom och är det spån under torkar ju filten strax, i buren alltså.

Dock kommer barnen vara ensamma att ta hand om dem i helgen så då får det vara bara spån, de fixar nog inte att hålla efter filten så det är fräsht. Jag har alltså full spånbädd under.

Apropå gödselhög så har jag äntligen mer än ett par bruna påsar i komposttunnan nu, den är nästan full på 2v.
 
Sv: Fleece i buren?

Jag hade fleece till mina små grisar ett tag men det var ett himla gidande för det började lukta äckligt fort.

Jag föreslår hellre hackad halm, underbart underlag!
 
Sv: Fleece i buren?

Gidande?

Nu har jag haft samma filt i 3 dygn, nu åkte den i tvätten, men luktade gjorde det inte! Enda problemet är hur jag ska få bort allt spån innan jag lägger in den i maskinen och VAR jag ska hålla till när jag viftar :-)

Över dagarna nu är de i en utebur, sån där tvåvånings med plastgolv. Nu har jag spån där men tänkte om man skulle ha något annat. Var får man tag på hackad halm?
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
398
Senast: Pilot
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 137
Senast: Mirtai
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 225
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 542
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp