Fleece vs. ull vs. thermo - ej klippt

Sv: Fleece vs. ull vs. thermo - ej klippt

Jag har hört att pälssättningen påverkas mycket av föregående vinter. Dvs om hästen stod kallt får den tjockare päls och tvärt om. Min häst stod i ett kallstall och satte tjock päls förra vintern. Har bytt stall så det ska bli intressant att se hur tjock pälsen blir denna vinter...
Har också för mig att åldern spelar roll.

Det där med att vältränade hästar håller värmen bättre har jag trots allt hört innan. Har väl inte riktigt fått det att gå ihop utan det har bara "varit så".
Elektron undrade längre upp om det fanns bevis för att äldre hästar fryser. Detta är bara en tanke men äldre hästar rids ofta mindre och kanske är pensionerade. Då kräver de alltså mer extravärme? Så har jag iaf resonerat med min ponny som bara gått som sällskap de senaste 2-3 åren, nu är hon 26. Men det enda hon har haft är ett vintertäcke, ett regntäcke och några filtar ifall hon blivit blöt eller nerkyld.

Men i vinter ser jag fram emot att kunna ha en foderhäck! Den står högt på önskelistan, då kan jag lägga ut en massa hö till pållarna så de har i princip fri tillgång. Då kan de äta och ha det gott, ifall de kanske går ut med regntäcke och sen slår det om till snö el. likn!

Har ändå nu upplevt att travaren har lätt för att bli varm så han ska nog inte ha för mycket på sig. Samma med nordisen, hans fett kan nog klara av det mesta i vinter :D :angel: Bara den där förgrymmade pälsen....

Animor skrev:
Jag har hört att pälssättningen påverkas mycket av föregående vinter. Dvs om hästen stod kallt får den tjockare päls och tvärt om. Min häst stod i ett kallstall och satte tjock päls förra vintern. Har bytt stall så det ska bli intressant att se hur tjock pälsen blir denna vinter...
Har också för mig att åldern spelar roll.

Lite har det säkert med tidigare vintrar att göra, har även hört att har man väl klippt hästen en gång så sätter den ofta mer päls efter det.
Men jag vet inte riktigt, har varit med om hästar som satt mycket päls trots att de stått med varmt täcke året innan och innestall, och tvärtom hästar som satt lite päls trots att de gått kallt året innan..

Nejdå, bägge täckena låg där de skulle och regntäcket är bra mycket längre än fleccetäcket, hmm höjd mässigt alltså, regntäcket hänger ner mer...

Tänkte bara att det kunde vara värt att tänka på att ull värmer fast det är blött. Fast det kanske finns thermotäcke som har ytterhölje i tunnt ullblandning? Det borde kanske värma fast det är blött också?

spännande. det har jag missat. mina har börjat fälla nu men den riktiga pälsen kommer i samband med kylan. I och för dig hänger väl kyla/ljustimmar ihop ganska väl? Men en riktigt kall sommar sätter hästarna päls fortare än en varm, men ljustimmarna borde vara ungefär desamma?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka