Fleecefodrat regntäcke eller nåt annat?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 929
R

Real_Life

Jag har en islandshäst som är oklippt.
Men han är ganska smal och har inte mycket isolerande fett. Vi tänker köpa ett täcke att ha på honom när det är riktigt svinkallt, samt när det är ihållande regn/blötsnö eller storm.
Men vad ska vi ha för täcke? Har funderat på ett fleecefodrat?

Sv: Fleecefodrat regntäcke eller nåt annat?

Varm vinterpäls utan täcke tycker jag värmer min islandshäst mest när det är kallt. Även om din häst inte har mycket fett så får den ju vinterpäls. Täcke plattar bara till pälsen. Dunjackeeffekten försvinner ( varm luft).

Vår har regntäcke på sig när det är mycket regn eller har tränats. Han har iskockor i pälsen vid snöstorm, men inte bryr han sig...

Fleecefoder kan du borsta ihjäl dig på i vår när hästen fäller. HU!
Jag tycker de med bommulsfoder är bäst. Andastäcke är att föredra.

Han har väl päls??

Islandshästar är väldigt väl rustade för dåligt väder, på island är ju inte vädret det bästa på vinterhalvåret.

Sätter du på ett regntäcke så kommer han deffinitivt att frysa iom att det plattar till pälsen så att den inte isolerar.

Om hasten ar for smal for att halla varmen sa bor man nog fodra hasten mer, istallet for att skaffa ett tacke sa att hasten haller sej varm.

Se till att hasten har mycket strafoder, och att du inte slapper ut den i iskallt vader nar den ar blot. Sunt fornuft och ratt foder, sa klarar sej din hast alldeles utmarkt utan tjockt tacke.

Vi ger honom mer mat nu, men det är fodringen i hagen som inte funkar...
De ska ha fri tillgång men har inte fått det än, och det finns inte gräs i hagen eller så heller.
Så därför är det lite svårt med det just nu. Men ca hälften av hästarna ska stå i en annan hage och vila, och i samband med det ska dom andra börja få fri tillgång, så vi får hoppas att det blir snart... :crazy:

Källquist har ett jättefint regntäcke med fleecefoder, min ponny hade ett sånt och en av mina stora har ett också. Jättebra, omlottknäppning o så där. Kostade ca 700kr

Ja det är samma täcke jag alltid rekommenderar i alla liknande trådar. Källqvists Light Protector - kanonbra :D

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
974
Senast: TantAgda
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
576
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 165
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V