Fleecefodrat stalltäcke

Ketrawzc

Trådstartare
Jag letar efter ett stalltäcke till min häst. Det ska vara ett fleecefodrat med glatt yttertyg. Just nu har hon ett Showmaster Stable Rug, och det ligger inte alls bra. Åker bak och efter 5 dagar börjar hon redan få skav i bogen.

Täcket ligger på i princip dygnet runt, under utetäcket på dagarna.

Någon som har tips på bra täcken med fleecefoder? Hästen är lite mot det grova hållet i bogen, men brukar inte vara några problem i de flesta täcken.

Har sett att Bucas har några, hur är dem? Vad är det för prisklass och är dem värda det? Framförallt, sitter de bra?

Sv: Fleecefodrat stalltäcke

Jag har ett som jag köpt i Ullared, tror det var förra året som jag köpte det. Det har hållt bra och ligger bra på ponnyn. Det är storlek 85 och det kan vara skillnad när det blir större storlekar. Ullared har ju konstiga storlekar i övrigt tycker jag.

Jaa, och min häst behöver ha 155 :P Men har beställt ett Bucas Celtic Light, hoppas att det sitter bra. Bucas brukar passa på min fröken.

Det finns en anledning till att de flesta täckestillverkarna inte har fleecefoder i sina täcken. Just pga av att det ofta skaver. Visst det är varmt och gosigt med lite fleece underst men oerhört opraktiskt med hår som samlas.

Om hästen har på sig det mer eller mindre dygnet runt skulle jag verkligen satsa på ett täcke med god kvalité, uttänkt passform och med ett glatt innertyg för att förhindra skav. Ex någon av horsewares modeller som har god andasförmåga.

Men om du absolut vill ha fleecefodrat, köp ett Bucas. Oerhört prisvärda täcken som håller i evigheter. De flesta av deras modeller av fleecefodrade. Dessutom är deras fleece behandlat med antibakteriellt medel för att förhindra att täcket blir äckligt om det är fuktigt. Ett bucatäcke kan du med fördel lägga direkt på en svettig häst...den torkar på nolltid samtidigt som den hålls varm och go:)

Jo, jag har förstått att det inte är så populärt, och att det inte är så praktiskt. Men jag kan inte ha ett tjockare eftersom hästen står i ett ganska varmt stall, det ligger runt 4-5 grader när hon behöver ha täcke på sig, mest pga drag från dörren och ventilationen aldeles ovanför hennes box.

Jag rider även ofta på kvällen, och alla svettäcken tas av hästarna vid kvällsfodringen.
Det kändes som de 1000 kr jag får betala för mitt Celtic är väldigt väl använda pengar, har aldrig varit missnöjd med ett Bucastäcke, och det sitter verkligen jättebra i bogen på min häst.

Det täcket hon fått haft några nätter när det varit runt 25- ute, Showmaster Stable Rug känns verkligen som bortkastade pengar. Fast överlag är jag inte speciellt nöjd alls med Showmasters täcken..

Om du måste ha ett täcke på hela tiden skulle jag inte rekomendera fleece eftersom det skaver så mycket..
Ska det dessutom användas många timmar så rekomenderar jag ett kvalitétstäcke. Du får helt enkelt vad du betalar för och det är inte konstigt att budgettäcken från ullared anso skaver.

Skulle rekomendera Amigos 150grams stalltäcke. Har aldrig hört en häst som inte passar i de. Inte så dyrt heller och blir inte lika skitigt som fleecetäckena!
Om du måste ha det regntätt så skulle jag köpa ett av deras regntäcken att slänga på över. Nu minns jag inte vad modellen heter, men det är blått och har rätt ordentligt djup i det och skyddar nog det undre täcket rätt bra!

Jag skulle väldigt gärna köpa ett "ordentligt" innetäcke, Horseware är ett märke jag gillar skarpt. Men jag tror att det kommer bli varmt. Som skrivet i mitt inlägg ovan så är jag ganska säker på att det bara behövs ett med fleece, då det egentligen är ett vamstall där inget täcke alls ska behövas.

Täcket används absolut inte hela tiden, bara när det är runt 15- och neråt utomhus, annars håller stallet en bra tempratur på 8-11 grader.

Tack för dina åsikter!

Men alltså, fleece är ju typ lika varmt som ett 150g täcke.. om inte varmare... så då förstår jag inte riktigt varför man föredrar det, när det skaver, blir skitigt ass hell, när man kan köpa ett välpassande som inte blir lika skitigt?

Men jag har svårt att se att det skulle bli varmare .. Jag har ett 150g utetäcke, det har hon ju när det är kallare än vad det är när jag väljer det fleecefodrade .. Självklart vill jag det bästa för min häst, och jag vill heller inte övertäcka.. Därför jag valt att satsa på ett Bucas, som för mig känns relativt dyrt, och hoppas på att få bra kvalité och passform på både själva täcket och fleecen..

Jag har ett Bucas med fleecefoder, är supernöjd!

Det sitter bra, pållen har aldrig skav och det fastnar inte lika mycket spån/hår/hö i det som i vanliga fleecetäcken, det här fleecet är som "slätare" och noppar sig inte.

Fleece är varmare än man tror! Dock är det ju inte vindtätt (såklart) och med ett fleecetäcke inne är minst lika varmt som ett 150 gr täcke.
Hoppas din passar i bucas, de har inte mina gjort, den ena är inte jätte bred men passar inte i bucas, verkligen inte i ett fleecefodrat (fleecet skaver ju så förbaskat).

Men jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig för att övertäcka när det handlar om 150g/fleecetäcke. Självklart ska man inte täcka för mycket och jag tycker det är bra att du tänker till, men faktiskt, hästarna reglerar temperaturen 20 grader +/- så du lär antagligen inte ha en häst som står med feber.

Men jag undrar är hästen klippt? 4-5 grader så behöver du nog inte ens täcka hästen. Och så länge det inte är storm pga ventilationen så behöver du nog inte oroa dig för ventilationen heller.

Mina två otäckade herrar, går med 200 gr ute om det är vidrigt väder just nu. Den ena sätter mer päls än den andra som är betydligt känsligare. Men nu så fort det är kring 0 vid insläppet (det blir några grader varmare när hästarna stått inne ett tag) så låter jag dem stå utan täcke inne i stallet. Då är det kallstall, ett litet stall med stora stalldörren vidöppen och en vanlig dörr står öppen så att det kan blåsa igenom. Enda gången jag stänger och oroar mig för drag är vid regn eller snöstorm för att de blåser in på hästarna.
Igen av hästarna har någonsin visat något som helst obehag av att det är öppet, eller att jag täckat för lite, vare sig herr känslig eller herr stenhård ;)

Jag har ett Bucas med fleecefoder, är supernöjd!

Det sitter bra, pållen har aldrig skav och det fastnar inte lika mycket spån/hår/hö i det som i vanliga fleecetäcken, det här fleecet är som "slätare" och noppar sig inte.

Det täcket har vi också, jättebra!

Alla Bucas jag har har suttit jättebra på henne, hon får ofta skav på bogen men inte utav Bucastäckena. Sen vill jag minnas att innetäcket är nylonfodrat i bogen också, men är inte säker.

Hästen är oklippt men har väldigt tunn&dålig vinterpäls, många kommenterar att hon ser klippt ut och frågar varför jag inte har tjockare täcken på henne i hagen .. :grin:

Stalltäcket behövs endast när det är väldigt kallt ute, om jag har ridit på kvällen, eftersom det drar mer än det ska från dörren och hon har ventilationen alldeles ovanför sig, det är typ korsdrag genom hennes box. :crazy:

Jag är inte helt låst på att jag MÅSTE ha fleecefoder, jag har bara trott att det har varit lämpligast för min häst. Jag ska kolla hur det ser ut på ridsportbutiken nästa vända, vill gärna känna och klämma sas.

Åh ja vet hur det är med hästar utan päls.. jag köpte min ena i jan förra året och då hade han stått inne på stall hela tiden förutom utevistelse 2 h om dagen.............(....) då hade han inte heller någon direkt päls såklart och då behövdes det mer täcken än det gjort den här säsongen.

Alltså, jag förstår ju att du kanske vill lägga på ett fleecetäcke om h*n är svettig eller blöt efter ridning, i övrigt så går mitt tänk precis tvärt emot ditt för att använda fleecet ^^
Eftersom de värmer någosånär samma ett fleece och ett 150g amigo, så hade jag valt amigot före fleecet med tanke på att du säger att det är sådant drag i boxen. Fleecet blåster det ju rätt igenom men det gör det inte genom amigot. Fast juste.. nu kom jag på att du ville ha ett fleecefodrat ja...
näe jag står fortfarande fast vid att fleece skaver onödigt mycket och jag hade inte satt på det om h*n inte svettas mycket vid ridningen och är blöt... annars hade jag lätt föredragit ett vanligt..
men förstå mig rätt.. om det nu inte skaver och om du nu uppfattar det som att det inte sätter sig mängder med skit (typ päls anso) i fleecefodringen så go for it. Mina skulle aldrig passa i det och därför är det inte ett alternativ för oss.. men funkar det bra för er så är det ju jätte bra.. men ett fleece och ett 150g amigo är ung likvärdigt i värme. :)

Jag ska inspektera täcken närsta gång jag far iväg, se vad som finns och vad som verkar bra .. Amigotäcket är ju typ halva priset mot Bucas, så det är ju ingen nackdel .. :angel:

Du får göra det :)
Amigot har varit av bra kvalité, min ena har använt sitt i tre vintrar varje natt och först nu har jag sett att det blivit lite slitet i tyget.
Meeeeeeeen... de håller inte för att en liten monster ponny drar in täcket i sin box (när det hänger på tork över en dörr) och står och trampar, skiter och kissar på täcket en hel natt :devil: Iiiiiiinte ens om det bara är använt en enda gång....... GAAAH JA VA SÅÅÅ AAARG!!!! :devil::angel:

Menar du att Amigotäckena inte gör det? Eller inte lika bra som Bucas?

Jag rider henne inte "dyngsur" när jag vet att jag måste lägga på henne innetäcket och inte ett fleecetäcke för att torka först, men hon är varm och ibland lite svettig.

Eftersom täcket kommer ligga på hela natten + under morgondagens utevistelse är det såklart viktigt att det är torrt på morgonen!

Amigot är inget man slänger på en blöt eller väldigt svettig häst. Jag brukar göra så att jag slänger på ett fleece eller en yllefilt när jag kommer från ridningen, så låter jag hästen stå i gången och torka medans jag mockar och sen går det bra att lägga på amigot.

Men, bara så det inte blir något missförstånd, du kan inte ha bara amigot i hagen dagen efter utan det krävs att du antingen sätter på ett regntäcke direkt över, vilket kanske inte är så roligt, eller att någon sätter på ett regntäcke på morgonen efter.

Ett amigo täcke skulle jag definitivt inte lägga direkt på en blöt häst. Även fast det andas så har det inte samma förmåga som ett fleecefodrat Bucas som du kan lägga direkt på en blöt häst. Hästen blir torr men samtidigt värmer fleecen!

Dessutom är fodret antibakteriellt för att undvika att ev fukt blir "mögligt" och fullt med bakterier som det lätt kan bli om täcket inte får torka som det ska.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 880
Utrustning Har problem med att min häst får manen avskavd, både av själva täcket där det ligger an mot manken, och så av halstäckena blir det ju...
Svar
13
· Visningar
3 291
Senast: Calluna
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 835
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck