Fler funderingar om tyglar

susanne

Trådstartare
Varför är de allid så breda. De är ju i herrstorlek, helt omöjliga att sluta handen runt. Det är kanske är därför som så många rider runt med halvöppna händer...

Sv: Fler funderingar om tyglar

Håller med då jag har små händer. Gillar tunna helflätade

jag tycker bara det typ är den riktigt billiga sk-en från billiga företag i vävribb osv som är så klumpiga och breda.

älskar mina treflätade lädertyglar -de ligger som silkei handen på en, rider bara med såna, har på samtliga 3 tränsen....

Tur att man har stora händer iaf.

Kan ju vara en tänkbar orsak som du säger, att en del rider runt med halvöppen hand.

Men en del tänker inte så långt...

mackan skrev:
jag tycker bara det typ är den riktigt billiga sk-en från billiga företag i vävribb osv som är så klumpiga och breda.

De billiga är kanske värre men detta gäller även dyrare tyglar, de är också för breda.

älskar mina treflätade lädertyglar -de ligger som silkei handen på en, rider bara med såna, har på samtliga 3 tränsen....

Ja jag har inte tittat alls på de flätade då jag inte tycker om sådana. De är ju mer böjbara på bredden, så då blir det ju inget problem.

jjeg skrev:
finns ju smala att köpa....

Man får dock leta ganska så länge för att hitta ett par smala i läder med stolpar. Vill man dessutom ha med tygelghakar (snygga inåtvända ni vet), då är det inte lätt.

Sant. Jag hade tur som fick köpa ett par smala av min tränare, ingen superkvalité, men helt klart värda det lilla jag gav för dem. Hade före det letat mig slut och inte hittat släta lädertyglar under 2 cm i bredd någonstans...

Har 5par tunna å 6par tjocka ... Dom bästa äe överdrag med gummi ä smala.. :love:

Jag har då köpt flera par smala...Men hur smala pratar vi om..blir ju lite fundersam ;)..

Jag håller med. Men det finns många tyglar som är tunna och sköna att hålla i, problemet är bara att de ofta kostar 700:- :crazy:

susanne skrev:
Man får dock leta ganska så länge för att hitta ett par smala i läder med stolpar. Vill man dessutom ha med tygelghakar (snygga inåtvända ni vet), då är det inte lätt.

hur smala vill du ha ;) ?

Jag köpte en lädergramantygel.
Den är riktigt tunn med kabinhakar.

Tygeln är typ 0.9cm bred. Helt underbar att hålla i. Nackdelen är väl att den är så himla lång :(

Vanity skrev:
Sant. Jag hade tur som fick köpa ett par smala av min tränare, ingen superkvalité, men helt klart värda det lilla jag gav för dem. Hade före det letat mig slut och inte hittat släta lädertyglar under 2 cm i bredd någonstans...

Mina släta lädertyglar, hör urspungligen till ett Höökskandar för 299 kr inkl tyglar, är under en centimeter breda båda två, stångtygeln är nog bara dryga halvcentimetern.

Har lädertyglar med gummiinsida som är 1 cm, av två olika märken, breda, lädertyglar klädda med gummi som är 1,5 cm. Och jag har BARA billiga märken!!!

Så jag vetesjutton var ni letar nånstans egentligen? ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Jag håller med. Men det finns många tyglar som är tunna och sköna att hålla i, problemet är bara att de ofta kostar 700:- :crazy:

...det skulle jag vilja prova ;) ett par som är tunnare ....och inte bredare än att den inte kommer längre ut än till knogen på lillfingret när du knyter handen som om du håller i tygeln...alltså egentligen under 1 cm...MEN så smala har jag inte hittat..tror mina kantflätade är 13 mm...

jag tycker att de flesta tyglar är av alldeles perfekt tjocklek, trots att jag har ganska små händer. fast då gillar ju jag iofs att rida med gummityglar också, vill ha ngt rejält att hålla även när jag rider med lädertyglar.
jag har två par lagom tjocka lädertyglar, ett par släta och ett par med stolp från knights leather.

Alexandra_W skrev:
Mina släta lädertyglar, hör urspungligen till ett Höökskandar för 299 kr inkl tyglar, är under en centimeter breda båda två, stångtygeln är nog bara dryga halvcentimetern.

Har lädertyglar med gummiinsida som är 1 cm, av två olika märken, breda, lädertyglar klädda med gummi som är 1,5 cm. Och jag har BARA billiga märken!!!

Så jag vetesjutton var ni letar nånstans egentligen? ;)

Åland kallas det, där jag har oturen att bo för tillfället. Men alltså jag tycker det är svårt att hitta smala lädertyglar, har kollat både på Hööks och Horze men icke.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
607
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka