Flera år efter förlossning-nu problem

lillsmurfagirl

Trådstartare
Hej!
Någon som fött barn, inte haft något problem men sedan flera år senare börjar läcka?
Jag har visserligen inte ridit lika mkt nu som innan. Nu när jag ska springa så läcker jag.. även om jag typ kissat flera ggr.
Såhär har det varit några veckor nu. Jag har hoppats på det var tillfälligt men inser nu jag får ringa Gyn..kanske har att man är strax under 40 och inte förlossningen
 
Om du höll tätt med ridning kan du ev råda bot på det med rätt träning. Kolla appen tät t.ex. Gyn är bra också, de kan bistå med hjälpmedel för exempelvis löpning.

För att svara på frågan: hade lite problem i början, det gick över men kom tillbaka vid löpträning. Konstaterat vek muskulatur. Blev erbjuden både hjälpmedel och operation. Valde dock bort operation av olika anledningar. Kan hantera det med planering och hjälpmedel.
 
Jag slänger in tipset om en bra fysioterapeut med inriktning på bäckenbotten. De kan också undersöka och ge råd om både övningar för att stärka bäckenbotten (om det är det som behövs) och hur du skall kombinera det med löpning. Vill du ha tips på en väldigt matnyttig blogg så kolla in BakingBabies, drivs av en fysioterapeut (den har jag fått rekommenderad från flera inom vården när jag sökt hjälp för bäckenbotten).
 
Det verkar inte vara helt ovanligt att börja få problem runt 40, när musklerna börjar bli lite svagare. Det kan hända även de som inte fött barn, men kan ändå vara bra att kolla upp så det inte är nån förlossningsskada som ligger bakom. Jag brast grad 3, återhämtade mig bra, men började läcka c:a 6 år efter min förlossning. När jag sen började luska lite i det upptäckte jag att jag ett tag haft fler symptom som jag inte tänkt så mycket på, t.ex. tampong på sned, tar in vatten vid bad, svårt med tarmtömning... Det har blivit värre och fler symptom på sistone, och jag har efter många om och men fått muskelskador och framfall konstaterat. Ska operera mig i höst och fixa det som går. Dock ingen inkontinensoperation eftersom jag inte känner att just läckagen besvärar eller begränsar mig, men det där är ju så individuellt.

Tyvärr verkar många gynekologer som inte kan förlossningsskador säga "allt ser bra ut, men gå hem och knipträna", och det kan vara bra att hålla sig lite skeptisk till den bedömningen. Visst hjälper knipträning många, men jag håller med de som tipsar om att se till att få komma till en fysioterapeut inriktad på bäckenbotten, innan du börjar knipträna järnet, och kanske får ont/blir överspänd. Det är också vanligt (och onödigt) att gå och tro att det är ens eget fel att man läcker för att man slarvat med knipträningen, när det kanske inte alls handlar om det . Själv får jag ont av att göra knip. Det är enligt min fysio för att min intakta muskulatur kämpar för hårt för att få till knipet när de pajade musklerna inte hjälper till, så jag bör inte göra starka knip överhuvudtaget.

Annat tänkvärt min fysio har sagt är att inte säkerhetskissa ofta för att undvika läckage. Då kan man lätt börja få täta trängningar och bli sämre på att hålla sig. Bättre att använda skydd i så fall om man är orolig. Men det finns också stöd för urinröret som kan sättas in i slidan tillfälligt vid t.ex. träning.
 
Det verkar inte vara helt ovanligt att börja få problem runt 40, när musklerna börjar bli lite svagare. Det kan hända även de som inte fött barn, men kan ändå vara bra att kolla upp så det inte är nån förlossningsskada som ligger bakom. Jag brast grad 3, återhämtade mig bra, men började läcka c:a 6 år efter min förlossning. När jag sen började luska lite i det upptäckte jag att jag ett tag haft fler symptom som jag inte tänkt så mycket på, t.ex. tampong på sned, tar in vatten vid bad, svårt med tarmtömning... Det har blivit värre och fler symptom på sistone, och jag har efter många om och men fått muskelskador och framfall konstaterat. Ska operera mig i höst och fixa det som går. Dock ingen inkontinensoperation eftersom jag inte känner att just läckagen besvärar eller begränsar mig, men det där är ju så individuellt.

Tyvärr verkar många gynekologer som inte kan förlossningsskador säga "allt ser bra ut, men gå hem och knipträna", och det kan vara bra att hålla sig lite skeptisk till den bedömningen. Visst hjälper knipträning många, men jag håller med de som tipsar om att se till att få komma till en fysioterapeut inriktad på bäckenbotten, innan du börjar knipträna järnet, och kanske får ont/blir överspänd. Det är också vanligt (och onödigt) att gå och tro att det är ens eget fel att man läcker för att man slarvat med knipträningen, när det kanske inte alls handlar om det . Själv får jag ont av att göra knip. Det är enligt min fysio för att min intakta muskulatur kämpar för hårt för att få till knipet när de pajade musklerna inte hjälper till, så jag bör inte göra starka knip överhuvudtaget.

Annat tänkvärt min fysio har sagt är att inte säkerhetskissa ofta för att undvika läckage. Då kan man lätt börja få täta trängningar och bli sämre på att hålla sig. Bättre att använda skydd i så fall om man är orolig. Men det finns också stöd för urinröret som kan sättas in i slidan tillfälligt vid t.ex. träning.

Alltför många vårdinrättningar är dåliga på förlossningsskador.
Jag vet inte hur många som sa att det såg bra ut på mig, barnmorskor, läkare, x antal gynekologer. I själva verket fanns det knappt någon hel muskel kvar i mellangården, samt dubbelsidigt trasig levator.

Så ledsamt att kvinnovården varit och är sjukt underprioriterad.

Men varje gång vi lyfter problemet och ännu en kvinna inser att hennes problem kanske går att åtgärda (eller åtm förbättra) är ett steg i rätt riktning.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 047
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp