Flera hästgårdar i Skåne drabbade av inbrott

Det har varit så sjukt många stölder i detta området de senaste veckorna. I flera stall har jag hört att hästarna blivit fodrade vilket tyder på hästkunniga människor som vill hålla djuren lugna. Ska en behöva barrikera sig i sadelkammaren snart!?🤬
 
Det är för jävligt. Men med risk för victim blaming, och med reservation för att jag inte känner till omständigheterna i det här specifika fallet, är jag fortsatt fascinerad över att många förvarar grejor för ofta hundratusentals kronor i sadelkammare med minimalt stöldskydd. Ett enkelt larm som skickar SMS kostar ett par tusenlappar och är imho rimligt av försäkringsbolagen att kräva som basal nivå av aktsamhet, över ett visst försäkringsbelopp.
 
Det är för jävligt. Men med risk för victim blaming, och med reservation för att jag inte känner till omständigheterna i det här specifika fallet, är jag fortsatt fascinerad över att många förvarar grejor för ofta hundratusentals kronor i sadelkammare med minimalt stöldskydd. Ett enkelt larm som skickar SMS kostar ett par tusenlappar och är imho rimligt av försäkringsbolagen att kräva som basal nivå av aktsamhet, över ett visst försäkringsbelopp.
Vad är det för typ av larm du menar?
De jag kollat på kostar varje månad. Blir rätt mycket pengar det över tid.
Finns det något som är som en engångskostnad?
 
Vad är det för typ av larm du menar?
De jag kollat på kostar varje månad. Blir rätt mycket pengar det över tid.
Finns det något som är som en engångskostnad?
En vanlig övervakningskamera med sensor borde inte vara några månadskostnader rimligen i basutförande. Sedan finns det tillval som AI-detektering som kanske kostar 40 spänn i månaden i utvalda fall, en överkomlig kostnad.

Kombinera den med en IOT-lösning som Alexa/Google som vid inbrottstrigger maxar en spotlight och dunkar ut Cops-temat så har man en intressant video att kolla på om inget annat.
 
Vad är det för typ av larm du menar?
De jag kollat på kostar varje månad. Blir rätt mycket pengar det över tid.
Finns det något som är som en engångskostnad?
Det finns många varianter, antingen för 3G/4G eller för ethernet/wifi. Med en dörrbrytare och en rörelsedetektor brukar det inte kosta mer än några tusenlappar för ett kit.

Vill man ha väktarutryckningar är det förstås en annan prislapp. Men har man verksamhet i litet större skala, eller t ex en klubb, så tror jag att även ett abonnemang med väktarutryckningar är ekonomiskt motiverat och rimligt.

Har man redan ett larmat boningshus inom räckhåll kan det ju gå lätt att utöka skyddet till sadelkammare. Men mitt intryck är att de sadelkammare som är olarmade idag i allmänhet inte är det pga tekniska (eller ekonomiska) begränsningar utan för att man helt enkelt inte fått tummen ur, och/eller uppfattar risken som låg.
 
Det finns många varianter, antingen för 3G/4G eller för ethernet/wifi. Med en dörrbrytare och en rörelsedetektor brukar det inte kosta mer än några tusenlappar för ett kit.

Vill man ha väktarutryckningar är det förstås en annan prislapp. Men har man verksamhet i litet större skala, eller t ex en klubb, så tror jag att även ett abonnemang med väktarutryckningar är ekonomiskt motiverat och rimligt.

Har man redan ett larmat boningshus inom räckhåll kan det ju gå lätt att utöka skyddet till sadelkammare. Men mitt intryck är att de sadelkammare som är olarmade idag i allmänhet inte är det pga tekniska (eller ekonomiska) begränsningar utan för att man helt enkelt inte fått tummen ur, och/eller uppfattar risken som låg.
Jag måste läsa på mer helt klart :D
Men min uppfattning är att själva dörrarna in till stallet behöver bytas ut om man ska ha larm in? Eftersom de är över 100 år gamla så inte anpassade för moderna lås. Men jag vet inte bara ju mer jag försöker lära mig desto krångligare är det :rofl:
 
Det finns många varianter, antingen för 3G/4G eller för ethernet/wifi. Med en dörrbrytare och en rörelsedetektor brukar det inte kosta mer än några tusenlappar för ett kit.

Vill man ha väktarutryckningar är det förstås en annan prislapp. Men har man verksamhet i litet större skala, eller t ex en klubb, så tror jag att även ett abonnemang med väktarutryckningar är ekonomiskt motiverat och rimligt.

Har man redan ett larmat boningshus inom räckhåll kan det ju gå lätt att utöka skyddet till sadelkammare. Men mitt intryck är att de sadelkammare som är olarmade idag i allmänhet inte är det pga tekniska (eller ekonomiska) begränsningar utan för att man helt enkelt inte fått tummen ur, och/eller uppfattar risken som låg.

Hjälper verkligen väktare så mycket då?
Min uppfattning är att de inte har några direkta tvångsmedel att ta till och är inte beväpnade, så även om de skulle hinna ut i tid kan de ändå inte fysiskt stoppa någon.. men kanske har fel?

Det mest extrema jag hört var en sadelkammaren med rejäl dörr; där sågade de sig igenom väggen.

Tror det mesta man kan hoppas på är filmer och att de åker dit i någon bil/gränskontroll med bilen full av stöldgods.

Jag har en säkerhetsdörr och inga fönster. Det kändes som rimlig anpassning i relation till risk (litet stall).
 
Jag måste läsa på mer helt klart :D
Men min uppfattning är att själva dörrarna in till stallet behöver bytas ut om man ska ha larm in? Eftersom de är över 100 år gamla så inte anpassade för moderna lås. Men jag vet inte bara ju mer jag försöker lära mig desto krångligare är det :rofl:
Vi har larm i sadelkammaren, och dit har vi ju en modernare dörr med bra lås. Stalldörrarna hade nog varit svåra att larma, många och gamla!´
 
Hjälper verkligen väktare så mycket då?
Min uppfattning är att de inte har några direkta tvångsmedel att ta till och är inte beväpnade, så även om de skulle hinna ut i tid kan de ändå inte fysiskt stoppa någon.. men kanske har fel?

Det mest extrema jag hört var en sadelkammaren med rejäl dörr; där sågade de sig igenom väggen.

Tror det mesta man kan hoppas på är filmer och att de åker dit i någon bil/gränskontroll med bilen full av stöldgods.

Jag har en säkerhetsdörr och inga fönster. Det kändes som rimlig anpassning i relation till risk (litet stall).
En väktare har lika mycket rätt som en ”vanlig” person, dvs man kan gripa på bar gärning eller flyende fot om brottet kan ge fängelse i påföljd. En väktare har batong (det finns beväpnade väktare också men de åker inte till ditt stall). Fördelen med väktare är att de har kontakt med larmcentral, ibland polis osv och de kan även ”ordna” förslutningar osv, tex om fönster är krossat så gör de tillfälliga lagningar så inte mer förstörs.
Ska man ha väktartjänst är det viktigt att ha kontrakt på inställelsetid.
 
Men min uppfattning är att själva dörrarna in till stallet behöver bytas ut om man ska ha larm in? Eftersom de är över 100 år gamla så inte anpassade för moderna lås. Men jag vet inte bara ju mer jag försöker lära mig desto krångligare är det :rofl:
Du kan montera larm även på en dörr som i sig inte utgör något vidare stöldskydd. Poängen är att du blir varse att dörren öppnats.
Hjälper verkligen väktare så mycket då?
Min uppfattning är att de inte har några direkta tvångsmedel att ta till och är inte beväpnade, så även om de skulle hinna ut i tid kan de ändå inte fysiskt stoppa någon.. men kanske har fel?

Det mest extrema jag hört var en sadelkammaren med rejäl dörr; där sågade de sig igenom väggen.

Tror det mesta man kan hoppas på är filmer och att de åker dit i någon bil/gränskontroll med bilen full av stöldgods.

Jag har en säkerhetsdörr och inga fönster. Det kändes som rimlig anpassning i relation till risk (litet stall).
I de allra flesta fall tror jag själv att väktarutryckning är bortkastade pengar för sadelkammare. En rapp tjuv är förmodligen långt borta innan väktaren hunnit på plats till ett stall mer eller mindre på landet. Största vitsen med larm, i mina ögon, är att själv bli varse att ett inbrott håller på att ske, för att kunna antingen ingripa (om omständigheterna talar för det) eller observera och larma polis.
Säkerhetsdörrar och galler m m är absolut viktiga åtgärder, men i väldigt många stall går det att jobba ifred med att forcera det skyddet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Polisen och Arbetsmiljöverket slog till på en hästgård i Skåne förra veckan. Nu misstänks den ansvariga för gården för flera brott...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Natten till fredag tog sig tjuvar in i sadelkammaren i ett stall i södra Halland. Tjuvarna fick med sig utrustning till ett värde av...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I förra veckan fick Malmby gård utanför Strängnäs påhälsning av tjuvar, som bland annat bröt sig in i sadelkammaren. Totalt har nio...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp