flerbarnstillägg?

Fast om äldre ska leva drägligt även i fortsättningsvis så behövs det födas barn som kan ta hand om dem.

Så vad är din tanke om lösning om folk inte ska föda barn då?

Nej då behövs ju det komma fler barn till. Hur ska de annars överleva?
Men Enya har du helt missat att det finns människor i övriga världen också? Människor som kanske inte kan bo där de fötts pga väpnade konflikter eller klimatförändring. Människor som redan är uppväxta och alltså har kostat samhället på annan ort och bara ett fåtal år efter ankomst är ”lönsamma” för svenska staten sett till bidrag de fått och den skatt de betalar.


Att det inte finns mer mark att ta i anspråk.
Det håller på att bli fullt överallt.
Då så kunde man fortfarande kolonisera outvecklade områden.
Sverige har odlingsbar mark att försörja 16 miljoner människor. På bara inhemsk mat. Under förutsättning att ungefär 3 miljoner personer arbetskraftsinvandrar för yrke i matproduktion. Tyvärr lyckas jag inte hitta intervjun med den forskare vid SLU som är källa till dessa uppgifter, men det springer ur/är relaterar till projektet 2000kvm som drivs av SLU vid bl.a. Rosendal. Det utgår från den odlingsbara yta som finns globalt sett per världsmedborgare och undersöker hur den regenerativt kan användas för att trygga livsmedelsbehovet över tid.

@Sedna som alternativ till inte_ungs svar skulle jag vilja hålla fram alternativet att vi ser det brutala i ett kolonialistiskt, kapitalistiskt och exploaterande förhållningssätt till jorden och människorna och därför skapar nya, regenerativa, system.

(Kring grundfrågan i TS har jag inget behov att ha en åsikt.)
 
Man kan ändå inte bo hur trångt som helst om man ska ha dräglig levnadsstandard och jag antar att alla i tråden vill att barn i Sverige ska ha det. Dvs möjlighet till att ha lite eget space och möjlighet att göra läxor hemma?
Vill och vill? Det är många barn här i landet, och vuxna med för den delen, som får och har fått dela rum utan att det har varit odrägligt.
 
Men Enya har du helt missat att det finns människor i övriga världen också? Människor som kanske inte kan bo där de fötts pga väpnade konflikter eller klimatförändring. Människor som redan är uppväxta och alltså har kostat samhället på annan ort och bara ett fåtal år efter ankomst är ”lönsamma” för svenska staten sett till bidrag de fått och den skatt de betalar.



Sverige har odlingsbar mark att försörja 16 miljoner människor. På bara inhemsk mat. Under förutsättning att ungefär 3 miljoner personer arbetskraftsinvandrar för yrke i matproduktion. Tyvärr lyckas jag inte hitta intervjun med den forskare vid SLU som är källa till dessa uppgifter, men det springer ur/är relaterar till projektet 2000kvm som drivs av SLU vid bl.a. Rosendal. Det utgår från den odlingsbara yta som finns globalt sett per världsmedborgare och undersöker hur den regenerativt kan användas för att trygga livsmedelsbehovet över tid.

@Sedna som alternativ till inte_ungs svar skulle jag vilja hålla fram alternativet att vi ser det brutala i ett kolonialistiskt, kapitalistiskt och exploaterande förhållningssätt till jorden och människorna och därför skapar nya, regenerativa, system.

(Kring grundfrågan i TS har jag inget behov att ha en åsikt.)
Nej jag har inte helt missat det. Men däremot är jag fullt medveten om att de mest lönsamma invandrarna är de barn som kommer hit, därefter männen och sist kvinnorna. Barnen kostar staten lite mer innan de kommer ut i arbete men kommer lättare in i samhället och bidrar och är lönsamma betydligt mer och längre, lättare med språket också, vilket är en betydande del i både utbildning och kommunikation.

Arbetslösheten är högst bland invandrare här i Sverige. Så nej, jag har inte missat något. Vill inte svenskarna anställa invandrare så får de väl föda barn? Jag har lite svårt att se poängen med att vi både tycker att vi ska ha arbetskraftsinvandring OCH samtidigt inte vill anställa någon med ickesvenskt namn och utländskt utseende.
 
@Sedna som alternativ till inte_ungs svar skulle jag vilja hålla fram alternativet att vi ser det brutala i ett kolonialistiskt, kapitalistiskt och exploaterande förhållningssätt till jorden och människorna och därför skapar nya, regenerativa, system.
Ja systemet är problemet, jag sa ju det.
 
Vad är det stessfria livet då?
Tekniklöst är det uppenbart inte eftersom du hänger här, men annars?
Stressfritt säger liksom inget alls, annat än hur just du upplever din tillvaro.
Teknik är ju bra mot stress.
Om det används rätt.
Det frigör mycket tid till återhämtning.
 
Jovisst, bara man har studiero till sina läxor. Eller är det bara något som bemedlade ska ha tillgång till?

Studiero till läxor verkar vara en viktig faktor för dig. Du har lyft det förut vill jag minnas.

För mig inte studiero till läxor parallellt med drägligt liv. Däremot att underlätta läxläsning utifrån barnets förutsättningar är en självklarhet för mig, oavsett ekonomi och/eller om syskon delar rum.
 
Jag tycker också man kan ta bort flerbarnstillägg. Samt håller med dig om ovanstående. Dock får man garanterat dyrare omkostnader på 6 st barn genom att man har säkert ett större boende, större bil,.

Ja, men blir det dyrare per barn är ju frågan? Att det totalt sett blir dyrare ju fler barn man har är det nog ingen som ifrågasätter.

Som sagt, dyrast borde barn nr 1 vara. Allt måste anskaffas. Man får vab som man aldrig haft innan dvs inkomstminskning. Förlust av pension pga f-dagar borde vara lika stor per barn om man tar ut alla dagarna. Vi behövde skaffa en ny bil (kombi) där vagnen fick plats (=större och dyrare bil än vi hade behov av innan). Barn nr 2-3 borde nästan vara billigast: ärver vagn, kläder, spjälsäng osv av sitt/sina äldre syskon. En vanlig bil och en 3-5 rummare räcker. Ändå får man flerbarnstillägg även för barn nr 2-3 som om det skulle vara dyrare än barn nr 1. T.o.m. VAB borde bli billigare per barn med 2-3 barn jämfört med ett barn då de förmodligen är sjuka samtidigt ibland så det borde inte (på gruppnivå) bli dubbelt så många vab-dagar med två som med ett.
 
Man kan ändå inte bo hur trångt som helst om man ska ha dräglig levnadsstandard och jag antar att alla i tråden vill att barn i Sverige ska ha det. Dvs möjlighet till att ha lite eget space och möjlighet att göra läxor hemma?

Jag känner folk som delade rum med syskon under uppväxten och som hade det jättebra och fortfarande står sina syskon nära. En dräglig levnadsstandard kräver inte ett eget rum. Även om jag tycker att det oftast är idealet. Det kräver bara mer omtanke, förståelse och empati om man delar rum. Att ge varandra space vid behov.
 
Jag känner folk som delade rum med syskon under uppväxten och som hade det jättebra och fortfarande står sina syskon nära. En dräglig levnadsstandard kräver inte ett eget rum. Även om jag tycker att det oftast är idealet. Det kräver bara mer omtanke, förståelse och empati om man delar rum. Att ge varandra space vid behov.
Tänk vilka fina egenskaper att utveckla som många verkar sakna idag; omtanke, förståelse och empati. Min tes blir därför att fler borde få möjligheten att dela rum med syskon. Kan göra gott för människor!

Just läxor är trots allt en ganska liten del av livet som kan lösas med t.ex läxhjälp på skolan, sitta på ett bibliotek, med hjälp av syskon eller kompisar etc. Verkar märkligt att planera livet utifrån barnens eventuella läxor.
 
Själv tolkar jag tråden att den även handlar om barnbidrag.
Tolka på du.
Tråden startades för att diskutera flerbarnstillägget. Inget annat.

Det är i grunden en politisk fråga. Vill vi ge extra stöd för att folk ska motiveras att skaffa flera barn? Eller?

Sen verkar det som folk har tror att man missar hela barnbidraget om flerbarnstillägget försvinner. Jag trodde allmänbildningen var
större än så.

/tanten- morgonsur
 
Tolka på du.
Tråden startades för att diskutera flerbarnstillägget. Inget annat.

Det är i grunden en politisk fråga. Vill vi ge extra stöd för att folk ska motiveras att skaffa flera barn? Eller?

Sen verkar det som folk har tror att man missar hela barnbidraget om flerbarnstillägget försvinner. Jag trodde allmänbildningen var
större än så.

/tanten- morgonsur

Det var DIN tanke ja, men så spårade inte tråden vidare. Och det var trådens innehåll som jag svarar på i det citat du valt ut- inte din tanke i första inlägget. Det är det som är spännande med diskussioner.

Kan inte se nånstans i tråden att någon tror att barnbidraget försvinner om man tar bort flerbarnstillägget.
 
Just läxor är trots allt en ganska liten del av livet som kan lösas med t.ex läxhjälp på skolan, sitta på ett bibliotek, med hjälp av syskon eller kompisar etc. Verkar märkligt att planera livet utifrån barnens eventuella läxor.
Eller genom en tyst stund för gemensam läxläsning i vardagsrummet eller köket.
Lämpligen med en närvarande förälder som kan stötta om någon kör fast
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 341
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: julgrisen
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
4 970
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 478
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp