flerbarnstillägg?

tanten

Trådstartare
Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället.

Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att fatta varför.
OK förr när myndigheterna desperat vill ha en växande befolkning och uppmuntra till många barn. Men idag, som allt ser ut nu?

Så - just nu är jag skeptisk. Övertyga mig om att det är bra
 
Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället.

Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att fatta varför.
OK förr när myndigheterna desperat vill ha en växande befolkning och uppmuntra till många barn. Men idag, som allt ser ut nu?

Så - just nu är jag skeptisk. Övertyga mig om att det är bra
Håller med dig. Förstår inte heller vitsen :confused: !
 
Det man borde förbjuda är köpe-fruar? All äktenskap och samlevnad ska vara baserad på kärlek och inte nödvändighet pga fattigdom eller politik.
 
Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället.

Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att fatta varför.
OK förr när myndigheterna desperat vill ha en växande befolkning och uppmuntra till många barn. Men idag, som allt ser ut nu?

Så - just nu är jag skeptisk. Övertyga mig om att det är bra

Jag är skeptisk till flerbarnsbidraget eftersom tillägget höjs ju fler barn man får. Det gör att man får ut en rejäl slant om man har många barn. Drygt 11 700 kronor får man om man har tex sex barn.
 
Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället.

Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att fatta varför.
OK förr när myndigheterna desperat vill ha en växande befolkning och uppmuntra till många barn. Men idag, som allt ser ut nu?

Så - just nu är jag skeptisk. Övertyga mig om att det är bra
Jag tycker det finns en finess med generella bidrag som minskar barns utsatthet i fattigdom. Om det här är det bästa kan alltid diskuteras, men att minska det ekonomiska utrymmet för de familjer med barn som har det allra sämst är inte en bra idé.
 
Jag håller med dig. Förstår det inte alls. Tycker dessutom att barnbidrag borde betalas ut till två barn. Vill man ha fler får man självklart skaffa det om man har ekonomiska förutsättningar.
Och om föräldrarna inte har det så ska barnen straffas? Dessutom kan förutsättningarna ändras radikalt på nästan ingen tid alls. Ska den som inte är helt säker på (vem kan vara det?) att den har råd med ett till barn 20 år framåt tvingas till abort?

Trots två med ok inkomster hade barnbidraget stor betydelse för oss. Underlättade t ex för båda att arbeta deltid och fyllde upp när jag var föräldraledig utan ersättning. Men jag minns fortfarande den glada överraskningen när vi med första barnet gick till försäkringskassan (man gjorde så på den tiden) och fick veta att vi skulle få sisådär 400 kr i barnbidrag varje månad. Det var inget vi hade reflekterat över innan och kändes som jättemycket pengar (vi hade heller ingen aning om vad det kostar att ha barn).

För att befolkningen inte ska minska behöver varje kvinna i genomsnitt föda 2,1 barn. Se på problemen med att försörja en åldrande befolkning i länder med lägre nativitet.
 
Och om föräldrarna inte har det så ska barnen straffas? Dessutom kan förutsättningarna ändras radikalt på nästan ingen tid alls. Ska den som inte är helt säker på (vem kan vara det?) att den har råd med ett till barn 20 år framåt tvingas till abort?

Trots två med ok inkomster hade barnbidraget stor betydelse för oss. Underlättade t ex för båda att arbeta deltid och fyllde upp när jag var föräldraledig utan ersättning. Men jag minns fortfarande den glada överraskningen när vi med första barnet gick till försäkringskassan (man gjorde så på den tiden) och fick veta att vi skulle få sisådär 400 kr i barnbidrag varje månad. Det var inget vi hade reflekterat över innan och kändes som jättemycket pengar (vi hade heller ingen aning om vad det kostar att ha barn).

För att befolkningen inte ska minska behöver varje kvinna i genomsnitt föda 2,1 barn. Se på problemen med att försörja en åldrande befolkning i länder med lägre nativitet.
Håller med.
Folk verkar ha en förmåga att tro att man kan planera varje del av sitt liv i perfekthet.
 
Så vi som inte följer normen för 2 barn ska inte få för resterande barn ?

Jag tänker att folk får skaffa 15 barn om dom vill. Jag är inte emot att folk gör precis som dom vill. Men kan tycka att det är fullt rimligt att staten har en limit på sina bidrag. Generellt är ju anskaffandet av barn i ett i-land ngt man gör frivilligt i stor mån.
Sen menar jag såklart inte att från och med idag ska alla som har tre barn bli av med det tredje barnbidraget. Verkar vara bra att tillägga.
 
Vill man provocera kan man vända på resonemanget och säga att de som inte har barn inte ska få pension. (Trots allt snack om uppskjuten lön etc så betalas pensionerna till största delen i praktiken av dem som arbetar. Detsamma gäller sjukvård och omsorg om äldre)
 
Så vi som inte följer normen för 2 barn ska inte få för resterande barn ?
Men.
.. flerbarnstillägg är väl ändå att man får extrapengar utöver barnbidraget.

DET är vad jag vill diskutera. Och inte begriper. Flera barn kan ärva av varann. Man har redan köpt en barnvagn etc etc.

För mig är det självklart att man får barnbidrag för varje barn. Men de där bonuspengarna??
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 008
Senast: mars
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp