flexibla bommar?

bigganl

Trådstartare
Vilka sadelmärken har flexibla bommar? Vet att KenTaur och Horse Saver har det, men det finns antagligen flera. Vilka??
Vill också veta vilket material det är i bommen.

Sv: flexibla bommar?

Enligt försäljare har HS en plastbom som formar sig efter hästen väldigt bra. Många ridskolor har de här sadlarna just därför.

"puttar upp"
Det måste väl finnas flera märken som har flexibla bommar, eller?

Windsor/Wellington har väl det, flexibel stålfjäderbom. Tror faktisk dom flesta märken har det nu?

Jag skulle vilja säga att american flex, orthoflex och free´n easy är de som har flexibla bommar. Tycker inte att "vanliga engelska" bommar är så rörliga så jag skulle vilja kalla dem flexibla.
// Linda

Många märken marknadsför sig med "flexibel bom" som försäljningargument. Men hur många bom sadlar är egentligen så pass flexibla att de följer ryggens form? jag har hitintills inte stött på en bomsadel som flexar det minsta på längden när jag försökt böja sitsen på dem. Däremot har jag sett en del som haft flexibla avslut på ortspetsarna, men det borde rimligtvis inte kallas flexibel bom. Det känns som vilseledande information tycker jag.

Enligt min åsikt borde en sadelbom inte kallas flexibel om den inte också går att böja på längden. Det är trots allt på den ledden som hästens rygg rör sig mest. Om den är helt stum där kan den knappast följa hästens rygg i alla lägen.

Jag menade inte en så flexibel bom att den följer hästen rörelser utan de sadlar som har en bom som formar sig efter hästen den ligger på. Inte på en gång alltså utan efter en tids användning.

Finns det? Är det inte möjligen så att det är bossorna som formar sig efter hästen? Annars är jag mycket nyfiken på vad för material som kan forma sig så och om någon här verkligen upplevt att sadeln format sig efter hästen.

såhär skriver passier om sin PS-bom:

"The PS saddle tree was developed 50 years ago by Passier, and has been continuously produced since then in their own workshops. More than 1,200 steps are necessary to produce it. The main materials are wood and leather. In order to achieve the high degree of flexibility, several bamboo strips are worked into the saddle tree. The models with the PS saddle tree made of wood are available in up to seven different sizes from 16" to 19"."
http://www.passier.com/index.htm

Att den skulle forma sig efter hästen efter en tids användning är däremot inte sant, jag skulle gärna vilja se den bom som gör det.

Det finns sadlar med plast´bommar som är såpass flexibelt att den formar sig efter ett tag. (all plast är ju inte stenhård) Det finns också bommar i stålfjäder som ska forma sig. Bommar i mjukare elastiskt träslag formar sig också. Trä kan ju som bekant ha väldigt olika hårdhet. Men jag pratar med sadelmakeren istället. Det verkar inte vara någon ide här.

Du kan se föregående svar. Och ja, jag har ridit i sadel med en bom som anpassade sig väldigt bra efter hästen. Det är inte bossorna jag pratar om utan bommen.

Spännande. Hoppas få tillgång till och känna på dem så småningom då jag är väligt intresserad av sadlar.

Intressant!
Vad var det för märke på sadeln du red i som anpassade sig efter hästen?

moli skrev:
Många märken marknadsför sig med "flexibel bom" som försäljningargument. Men hur många bom sadlar är egentligen så pass flexibla att de följer ryggens form? jag har hitintills inte stött på en bomsadel som flexar det minsta på längden när jag försökt böja sitsen på dem. Däremot har jag sett en del som haft flexibla avslut på ortspetsarna, men det borde rimligtvis inte kallas flexibel bom. Det känns som vilseledande information tycker jag.

Enligt min åsikt borde en sadelbom inte kallas flexibel om den inte också går att böja på längden. Det är trots allt på den ledden som hästens rygg rör sig mest. Om den är helt stum där kan den knappast följa hästens rygg i alla lägen.

Min Pioneer är flexibel längsgående, den har nylonbom och i den lilla str. jag har är den verkligen flexibel, En modell större är också flexibel, men ej lika mycket. Dess bossars material formar sig ju också efter hästen, men att bommen skulle forma sig, det vet i katten om jag tror på trots sin flexibilitet, men det lär väl tiden utvisa om jag behåller den.
Men det är också den första jag träffat på som är flexibel längsgående i bossarna, har också bara träffat på de som varit flexande i ortspetsarna tidigare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
609
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III