flexibla bommar?

Sv: flexibla bommar?

Du skrev att din sadel verkligen var flexibel men att du inte vet om den kan forma sig efter hästen. Det får jag inte ihop. Om den är flexiben så kan den ju ändra form. Inte helt statisk alltså.

Ngt kan ju vara flexibelt fast det hela tiden återgår till sin ursprungliga form när kraften som ändrat dess form försvinner.

bigganl skrev:
Du skrev att din sadel verkligen var flexibel men att du inte vet om den kan forma sig efter hästen. Det får jag inte ihop. Om den är flexiben så kan den ju ändra form. Inte helt statisk alltså.

Tolkningsfråga!!

Vad jag menar är att jag är tveksam till att bommen formar sig så att den blir gjuten efter hästens rygg efter ett tag som en del är inne på och att den stannar i den formen.

Men om man menar att den bommen + bossar formar sig vid varje ridtur så svar ja, men för att sedan återgå.

Jag vet inte ännu hur den kommer yttra sig eftersom hästen inte är inriden och sadeln är i stort oanvänd.

Jag vet inte hur en nylonbom uppför sig. Om den återgår till sin utsprungliga form igen eller inte, men en bom tillverkad i ett mjukare träslag återgår inte till sin ursprungliga form efter varje användning. Jag menar inte alls att sadeln blir som formgjuten efter hästens rygg, men den formar sig lite. Det är ju skilland på en bom tillverkad i hårt trä. Den kan man aldrig få att ändra form. Den är helt statisk.

Det här är ett stort ämnesområde. Vi har de sadelstommar som vi betecknar som bommar. Det är helgjutna block. De som är tillverkade i kraftig plast har jag svår att finna någon flexibilitet i. Vi har bommar som är tillverkade i nylon. En av dem som vi har i Sverige har inget framvalvsstål vilket gör att den går att värma om. Den är flexibel i dess framvalv. När en ryttare sätter sig i sadeln så flexar dess ortspetsar ut något. Det är därför denna boms "bomvidd" ska bedömas med ryttaren i sadeln. Denna bom har nu tillverkats med ihåliget i bakre delen av bomen, just för att öka flexibiliteten i hela bommen. Vad vi brukar beteckna som spring tree är flexibla i midjan av sadelträet. De har ingen som hellst flexibilitet i dess framval. Där är laminatlagren i kors. I midjan av dessa spring tree ligger de längs med. Detta just för att här oka flexibiliteten.
Kan skriva hur mycket som hellst om detta men stommarna bör inte vara så flexibla att ryttarens vikt inte fördelas under hela sadeln.

Pariani har felxibel bom. Jag provred en sådan sadel vid ett tillfälle och försäljaren "klämde ihop den". Den flexade ganska ordentligt i längsled när man tryckte längst fram och på bakvalvet. En bekväm sadel för övrigt!

Tack för bra förklaring. Om du är duktig i ämnet får du gärna skriva mera om du vill. Detta är intressant.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
609
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka