Flexikoppel, band

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Saril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 237
S

Saril

Har tänkt köpa ett flexikoppel till min hund, eftersom jag inte hunnit så långt med lösträningen än. Vill ha ett sånt med ett lite bredare band (inte ett tunt rep), men vart köper man det? Har bara sett såna med tunna rep i affärerna.

Tacksam för tips! :)

Sv: Flexikoppel, band

Är det inte bättre att köpa en spårlina istället? Jag är inget fan av flexi då hunden belönas med mer koppel om den drar. Går heller inte att korrigera hunden med ett snabbt ryck om det skulle behövas.

Vill ha flexikoppel när vi tar promenader i parken t ex, så att hunden ska kunna gå runt och nosa lite här och var men jag vill slippa följa med vid varje rörelse. Min hund är ung och liten (mellanpudel 6 månader, 6 kg) och han brukar inte dra i kopplet. Tänker inte använda flexi hela tiden heller, absolut inte! Så det ska nog inte vara någon fara.

Långlina har jag men jag tycker att det är lite omständligt när man är på en kort kisspromenad.

Det brukar finnas i helt vanliga djuraffärer. Flexi med platt band alltså. Annars kan du säkert beställa från nätet, tex BamsesBollar.

Jag kanske bara har varit ouppmärksam när jag tittat, ska kika på djuraffären i stan imorgon och se om de har i alla fall.

Precis. Hunden vanjer sig att det alltid ar ett latt 'drag' i halsbandet.

Kan det bli knasigt om man använder flexikoppel nån gång ibland också då? Ska ju som sagt inte använda det hela tiden. Kanske bättre om man använder sele tillsammans med flexikoppel?

Jag använder i princip bara flexikoppel på min hund och upplever inte alls att hon drar när vi väl använder vanligt koppel. Jag började med flexi eftersom jag förut hade henne lös i princip jämt. När jag sedan började ha henne kopplad oftare tycker jag det var ett jäkla bök att länga ut och korta upp kopplet i handen för att slippa att hunden trasslar in sig. Givetvis bara en vanesak men flexit fungerar fint så jag ser ingen anledning att byta.

Viktigt bara att det rullar lätt och fint så att det inte blir det minsta trögt - för DÅ måste ju hunden dra för att få koppel. Jag har rep istället för band eftersom jag upplever att det just rullar ut lättare och väger mindre.

Precis. Hunden vanjer sig att det alltid ar ett latt 'drag' i halsbandet.
Det är skitsnack, tycker jag.

Jag använder till 95% flexikoppel till en av mina hundar och hon går klockrent i koppel. Men min andra hund har jag flexikoppel kanske 10% av tiden och hon går också jättefint i koppel och drar inte.

Viktigt bara att det rullar lätt och fint så att det inte blir det minsta trögt - för DÅ måste ju hunden dra för att få koppel. Jag har rep istället för band eftersom jag upplever att det just rullar ut lättare och väger mindre.

Precis därför har jag funderat ett bra tag på om jag verkligen ska skaffa flexikoppel. Tycker inte alls om de smala repen som är på vanliga koppel (vill kunna ta tag i själva kopplet om det behövs, det är svårt med rep) så därför vill jag ha bredare band. Men samtidigt så vill jag ju inte att det ska vara svårt att dra ut.

Får nog prova och se hur det fungerar helt enkelt. Blir det så att han börjar dra mycket i kopplet så får jag väl sluta använda flexi.

Jag vet bara att nar jag hamtar min hund fran min son, dar hans fru har flexi lead pa nar hon gar med henne, far vi "trana om" de forsta dagarna. Jag vill att hon ska stanna och "checka in" med mig nar hon kanner att det tar emot... men med flexi lead sa forsvinner det.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
978
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 457
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag vill bara säga att jag idag såg den vackraste hund jag nånsin sett (förutom min egen, då...). Ägaren parkerade sin jobb-skåpbil... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 933
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner