Flughuva med skydd för mulen!

Sv: Flughuva med skydd för mulen!

har inte testat den, men har beställt deras liknande fasst utan "mule" dom har även en som är styvare i tyget, kanske ligger mindre emot
resize.aspx

Jag har en sådan till min häst. Men man får vara försiktig när man har den ifall de kliar sig. Då den är hårdare i materialet så kan de lättare skada ögonhinnan. Har kanske använt den typ 3 gånger.

Jag smörjer in med hög solskyddsfaktor för barn som man köper på apoteket. HAr fått lära mig att man inte ska använda Helosan Sol.

har inte testat den, men har beställt deras liknande fasst utan "mule" dom har även en som är styvare i tyget, kanske ligger mindre emot
resize.aspx

Jag hade en sån till Domino för att han hade känslig nos. Provade att smörja in med solkräm eller helosan innan, men det slickade han bara bort så mycket han kunde och resten kletade han av sig på något annat så att allt försvann från mulen. Det resulterade i att han blev solbränd iallafall. Provade sen en sån luva från event i det lite hårdare materialtet. Delen över nosen veks ofta upp, men den fungerade jättebra iallafall. Han hade inte ett enda sår på nosen efter att jag började med den. Innan hade han alltid massa bränsår.

*kl*
Sorry TS för att nappa tråden lite, men tror ni att min pålle har risk för få sönderbränd näsa, börja känna mer och mer att han kanske behöver näslapp.

Opus: varför skall man inte använda sig av Helosan sol :o ?

Bild på min pålles näsa.

ALla hästar med 'rosa mule', dvs vita tecken med rosa hud under, löper risk att bli solbrända. Sen är det individuellt hur lätt de bränner sig, precis som med folk.

Det finns ingen anledning att inte används Helosan Sol, det finns inget farligt med det. Däremot är den ganska lätt för hästen att få av, det är bättre med någon solskyddsmedel som sitter mer 'fast', och en del hästar behöver högre solskyddsfaktor än helosan sol har.

Men räcker det med helosan för att mulen inte ska bli bränd, så går det utmärkt använda det.

Knapplån.
Jag tänker prova att köpa en sådan där flugmask med noslapp till vår känsliga ponny som alltid bränner sin mule, mer eller mindre, även om man smörjer.

Men ni som har testat dem: Ska man ha den som är lite styvare i tyget, eller? Vilken är bäst?
Vad gäller vanliga flugluvor utan noslapp, så gillar jag mest de i lite mjukare material.

Jag har fått höra att kombinationen som är i Helosan Sol (det antiseptiska och själva solskyddet) inte är bra. Utan att det är bättre med en ren solskyddsfaktor. Jag hade Helosan Sol halva första sommaren när jag köpte honom, men när jag fick höra detta så slutade jag. Tycker att de andra sitter kvar bättre, sen har ju inte den så hög solskyddsfaktor som bla min då behöver.

Jag har som sagt bara hört det, men jag har sett skillnad på min häst.

jag har haft en sån från hansbo o den satt jättebra o var i normal storlek den ser lite liten ut i modellen men den sitter tajt o fint i rätt storlek tycker jag.
har dock inga bilder.

den åkte upp nån enstaka gång när hästen bökat.

Ni som har Event plus flughuva, vad har ni för storlek och vad har hästen för storlek i vanliga fall?

Jag köpte Medium till min häst, hon har liten Full på grimmor etc, eller stor Cob, beroende på märke etc. Medium var lite liten nästan, kändes som att den inte gav tillräckligt med tyg runt ögonen, och så hade hon för lång näsa om den ska hjälpa mot solen på mulen. Men hon var rätt förbaskad över att ha nät på nosen :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka