Den modellen tycker jag är helt galen ang dåligt utrymme över ögonen samt att den ofta glappar runt pannan/nosen så att flugor kan krypa in . Men ffa anledningen att den inte har något alls i fråga om passform som gör att huvan inte ligger an över ögonen/trycker .
Till fördel har den att nätet är hårt - dvs det kan inte komma in i själva ögonen på samma sätt som en liknande huva med mjukare nät kan .
På min, som har jättehuvud och jätteganascher, är det den enda variant som funkar och då i XL. I så stor storlek kommer den INTE i närheten av ögonen alls. Glappar gör den inte heller. :)
 
Jag är också intresserad av den! Ser iallafall lovande ut.
Jag har tittat på massa bilder idag (jobba, vad är det?) och jag gillar designen över ögonen men den ser stel ut runt nos och ganash, som om det glappar, och många skriver att deras hästar fått skav på ganashen. Det är så himla svårt det här.

Nu funderar jag på att bita ihop och köpa en från Equilibrium igen. Pålle hade en för fyra år sedan som var toppen men när den gav upp ville inte plånboken ha en till...
 
Varning, hårda nät kan tryckas in i ögat och fastna. Det hände en bekants häst. Riktigt otrevligt, men det gick bra.
 
Alla våra har dessa, från Shire. De är billiga, verkar hålla bra och jag har i alal fall hittills inte varit med om att nätet tryckts på ögat - det är gott om utrymme - eller att flugorna tagit sig in.
Nu har den ju inte öron, men då de flesta av våra tycks mer irriterade med sådana än utan, så är denna perfekt för oss.

12070025-origpic-9a3df5.jpg
 
Till mitt eksemoffer, som lyckas ta sig ur allt man sätter på henne, fungerar denna bäst.
https://www.horze.se/flugtäcken/buzz-off-flughuva/300415.html?gclid=Cj0KCQjw5-TXBRCHARIsANLixNx4mB1Cd1iCz1Zh1zLpGN9dcFwBuxYtRcJilgXya12MXAyp2dWtIpMaAkRvEALw_wcB


Den täcker ordentligt uppe i nacken och minskar eksemutbrotten där. Även om hon gärna ormar sig ur allt har hon aldrig fått någon skada av denna.

Den är den enda som funkar för oss med. Sitter som en smäck! :love: Vi har dock zebra-varianten som gör att den är lätt att hitta i hagen om den mot förmodan ramlat av.
 
Alla våra har dessa, från Shire. De är billiga, verkar hålla bra och jag har i alal fall hittills inte varit med om att nätet tryckts på ögat - det är gott om utrymme - eller att flugorna tagit sig in.
Nu har den ju inte öron, men då de flesta av våra tycks mer irriterade med sådana än utan, så är denna perfekt för oss.

12070025-origpic-9a3df5.jpg

Jag håller med ang öron på flughuva. Tycker många hästar blir otroligt irriterade över det, och dessutom så eftersom de rör, och vill röra öronen hela tiden naturligt, så blir det större rörelse i huvan och större risk att de vill ta av sig den/den irriterar/trycker osv.
 
På min, som har jättehuvud och jätteganascher, är det den enda variant som funkar och då i XL. I så stor storlek kommer den INTE i närheten av ögonen alls. Glappar gör den inte heller. :)

Jag tycker den har noll utrymme för ögonen i själva utformningen hur den är sydd allmänt i sak, men funkar den för vissa vilket den uppenbarligen gör så är det ju gott väl :)
 
Jag har tittat på massa bilder idag (jobba, vad är det?) och jag gillar designen över ögonen men den ser stel ut runt nos och ganash, som om det glappar, och många skriver att deras hästar fått skav på ganashen. Det är så himla svårt det här.

Nu funderar jag på att bita ihop och köpa en från Equilibrium igen. Pålle hade en för fyra år sedan som var toppen men när den gav upp ville inte plånboken ha en till...

Seriöst så 500 spänn för den luvan så nej ? Det är inget unikt med den ang passform/material osv.

Men ja - det är bökigt med huvorna utifrån vad man vill ha då modeller går ur sortiment hela tiden som tidigare reflekterat .
 
Tänkte precis göra en liknande tråd själv då jag har samma problem!
Ponnyn (och tidigare ponnyer) har varit rätt enkla. Shires har funkat på de flesta, hööks har någon modell i ganska stelt nät som har öron och hål för pannluggen, den har suttit bra på alla. Har även någon modell utan öron som passat någon. De enda jag inte har fått att fungera på någon av ponnyerna är den där vanliga vita med svart ludd, den sitter inte åt tillräckligt, och den där med typ tunt baddräktstyg, den går sönder/åker av/ligger för nära ögonen.

Men hästen är helt omöjlig! Allt hamnar för nära ögonen på henne, och hittar jag något som inte ligger där och trycker så glappar den alldeles för mycket istället. Funderar på att prova flugpannband, helst sånt som inte behöver grimma. Någon som vet om de fungerar bra? Det är ju inget som flugor och andra insekter kan krypa in under och bli fast, men hjälper det tillräckligt när det "bara hänger"? Pållan blir lätt irriterad i ögonen med klet osv om flugorna är där och stör. Misstänker att flugpannband inte kommer räcka (iallafall inte hela sommaren) så jag behöver en plan B.

Flugpannband utan grimma funkar dåligt ang att sitta kvar i min erf. Du kan ju dock ha en vanlig grimma på med säkerhetslösning om hästen skulle fastna och du vill att den släpper snabbt .
På en sån grimma kan du ha en vanlig flyweil. Om du sprayar flyweilen med hjorthornsolja så har du inga flugor i närheten över huvud taget på många dagar innan nästa spray . :cool:
 
Jag tycker den har noll utrymme för ögonen i själva utformningen hur den är sydd allmänt i sak, men funkar den för vissa vilket den uppenbarligen gör så är det ju gott väl :)
Ja, den jag har "står ut" rejält vid ögonen så för oss funkar den fint. :)
 
Seriöst så 500 spänn för den luvan så nej ? Det är inget unikt med den ang passform/material osv.

Men ja - det är bökigt med huvorna utifrån vad man vill ha då modeller går ur sortiment hela tiden som tidigare reflekterat .
Det som är riktigt bra med den är att den både är rymlig över ögonen och sluter tätt överallt. Det känns ibland som om man får välja på rymlig över ansiktet eller tät runt om.

Jag tror att jag kommer köpa den från England för 300 kr. Frakten verkar inte bli så farlig.
 
Köpte denna förra veckan och tyckte om den förutom att den hamnar lite för nära ögonen och dessutom har sömmen mitt över :-/ synd, för bra förövrigt! HG från Granngården.
C8DDD770-1CEB-407E-9B4D-6C25CBB30026.jpeg
 
Jag håller med ang öron på flughuva. Tycker många hästar blir otroligt irriterade över det, och dessutom så eftersom de rör, och vill röra öronen hela tiden naturligt, så blir det större rörelse i huvan och större risk att de vill ta av sig den/den irriterar/trycker osv.

Fast har man en eksemhäst har man inte mycket val.. Min ena får brännsår på öronen om de inte är skyddade med tyg. Antingen det eller stå inne från soluppgång till solnedgång.
 
Fast har man en eksemhäst har man inte mycket val.. Min ena får brännsår på öronen om de inte är skyddade med tyg. Antingen det eller stå inne från soluppgång till solnedgång.

Hoppas inte du på ngt sätt tolkat det som att jag tycker flughuva på häst ser ut på X sätt ?
Givetvis så passar inte alla huvor alla hästar .
Min reflektion ang dålig passform på vissa huvor som det upplevs så ja - om det är öron på huvan dessutom så kan det bidra till att huvan sitter sämre /hästen är mer irriterad osv.
 
Jag håller på att leta efter flughuvor till hästarna. De absolut bästa enligt mig är vanliga flugpannband men vill undvika grimma. De man kan sätta utan grimma brukar knappt hålla en dag och flughuvorna går även de sönder rätt fort och har hört många som fått problem med att nätet för ögonen skaver och irriterar såpass att det gett inflammationer så jag är lite nojig med det.

Vilken är den absolut bästa, hållbaraste, skonsammaste och mest ekonomiskt försvarbara flughuvan man kan köpa i dagsläget?
Den absolut bästa är den från horseware med båge. Har det till alla mina och tror den kostar runt 450:-. De flesta huvorna har jag haft i en 4-5 år och dom har hållt jättebra.
 
Den absolut bästa är den från horseware med båge. Har det till alla mina och tror den kostar runt 450:-. De flesta huvorna har jag haft i en 4-5 år och dom har hållt jättebra.
Vad har du för storlek? Jag har cob till min Trakehner på 165 cm. Lite ädelt huvud men inte litet. Jag undrar om jag skulle prova ponny? Nätet liksom veckar sig på delen från bågen till nosryggen, som om den är för lång där eller något.
 
Vad har du för storlek? Jag har cob till min Trakehner på 165 cm. Lite ädelt huvud men inte litet. Jag undrar om jag skulle prova ponny? Nätet liksom veckar sig på delen från bågen till nosryggen, som om den är för lång där eller något.
Strl full har jag. Storhästar från 163-176 i mankhöjd men alla har Strl full i grimmor och träns.
 
Den absolut bästa är den från horseware med båge. Har det till alla mina och tror den kostar runt 450:-. De flesta huvorna har jag haft i en 4-5 år och dom har hållt jättebra.

Jag har också en sån, det enda minuset tycker jag är spännet runt ganaschen som ska träs in i en ögla. Hade hellre haft rejäl vanlig kardborre för smidigare hantering för stallpersonal som ska ta av och på .
 
Satte på flugpannband på 2 av hästarna och de var helt borta från grimmorna inom 24 h :meh:
Har beställt lite olika huvor som jag ska testa och ska även våga mig på att testa en rambohuva ifall att. Nån ska väl ändå funka :cautious:
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
Avel :devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början. Men...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
53 540
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 516
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp