Flughuva...

Zazzan

Trådstartare
Hej
Som många andra har jag problem med flughuvor o har testat MÅNGA olika 😓. Jag har nu insett att herren gillar varianterna som slutar lite högre upp och spänns fast, alltså inte de som träs på eller går längre ner mot mulen de plockas av. Hade det bara varit så väl men där kommer problemet... Hagkompisen gillar inte dessa luvor utan knäpper metodiskt upp kardborren och drar av dem...

Jag undrar om det finns någon variant som knäppes på annat sätt (hjälmknäppe exempelvis) än kardborre som är lite mer ”hästsäkert” så stackarn får ha kvar luvan o slippa alla flugor i ögonen..? 😂😊
 
Grimma över fungerar säkert men han går på lösdrift och vill inte ha grimma i hagen av säkerhetsskäl plus att han får skav :)
 
Grimma över fungerar säkert men han går på lösdrift och vill inte ha grimma i hagen av säkerhetsskäl plus att han får skav :)
Jag tror det kan bli svårt att hitta ett sätt för flughuvan att sitta kvar om du tycker det är en säkerhetsrisk att ha grimma. Flughuvan lossnar ju för att den kan. Sitter den kvar kan den säkert skada på samma sätt en grimma skulle kunna göra.

Jag tycker det är farligt att ha lösa, stora grimmor i hagen. Är de tighta upplever jag att det inte är samma risk att fastna någonstans. Är problemet att de andra hästarna leder runt på den i grimma kan man prova något medel som smakar pyton över hela grimman.
 
Hej
Som många andra har jag problem med flughuvor o har testat MÅNGA olika 😓. Jag har nu insett att herren gillar varianterna som slutar lite högre upp och spänns fast, alltså inte de som träs på eller går längre ner mot mulen de plockas av. Hade det bara varit så väl men där kommer problemet... Hagkompisen gillar inte dessa luvor utan knäpper metodiskt upp kardborren och drar av dem...

Jag undrar om det finns någon variant som knäppes på annat sätt (hjälmknäppe exempelvis) än kardborre som är lite mer ”hästsäkert” så stackarn får ha kvar luvan o slippa alla flugor i ögonen..? 😂😊
Sätt antibit på kardborrespännena. Finns i sprayform som inte kladdar. Det brukar få hagkompisar att sluta vara så hjälpsamma..
 
Hej
Som många andra har jag problem med flughuvor o har testat MÅNGA olika 😓. Jag har nu insett att herren gillar varianterna som slutar lite högre upp och spänns fast, alltså inte de som träs på eller går längre ner mot mulen de plockas av. Hade det bara varit så väl men där kommer problemet... Hagkompisen gillar inte dessa luvor utan knäpper metodiskt upp kardborren och drar av dem...

Jag undrar om det finns någon variant som knäppes på annat sätt (hjälmknäppe exempelvis) än kardborre som är lite mer ”hästsäkert” så stackarn får ha kvar luvan o slippa alla flugor i ögonen..? 😂😊
Jag fick lära mig i en annan tråd här på forumet att det finns grimmor som knäpps med kardborre och enklare går isönder om hästen fastnar. T ex för hästar som går på bete.
Kanske ett alternativ att ha över huvan?

Jag har samma problem att huvan åker av. Just nu har min ingen på sig för jag vet inte hur jag ska göra för att den ska stanna kvar. Funderar på att sy en egen lösning med en extra rem någonstans....
 
Jag hade velat ha en luva med annat sätt att knäppa typ som man knäpper en cykelhjälm, lossnar om det behövs men går inte att knäppa upp av en hästmun... Får väl sy själv helt enkelt.
 
Prova att trimma den yttre delen av kardborrknäppningen så att inget överskott sticker ut = inget för klåfingrig hagkompis att ta tag i.
 
Hur är det med till exempel Rambo och Le mieux som har en dubbellåsande kardborre?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp