Flughuva???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare black_buffy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 206
B

black_buffy_

Har fått höra att man inte skall ha flughuva på när det regnar då det kan ge brännskador. Är detta sant?

Sv: Flughuva???

Brännskador..? Hur då och var..? :confused: Jag har aldrig hört det, men någon annan kanske kan upplysa lite bättre..?

:confused: det är väl ofta när det regnar/har regnat som knott och liknande kommer fram. mina hästar har haft flughuva i regn utan att få brännskador.

Det har väl mer med att göra att vattnet lägger sig emellan rutnätet så att säga, vilket skulle göra att hästen ser sämre eller kanske till och med inte alls... är vad jag hört iaf så jag vet inte säkert.

Det har jag då aldrig hört!

Jag har haft Bucas flughuva på mina i flera år och dom har då aldrig fått några brännskador iaf. :confused:

Kratus skrev:
Det har väl mer med att göra att vattnet lägger sig emellan rutnätet så att säga, vilket skulle göra att hästen ser sämre eller kanske till och med inte alls... är vad jag hört iaf så jag vet inte säkert.

Det vattnet borde väl isf försvinna så fort hästen ruskar på huvudet.. Eller?! :confused:

Jo, kanske det, men det var ju bara som jag hört så... och regnar det mycket så hinner ju hästarna inte ruska bort vattnet hel tiden?

Tack för svaren :bow: Satte på flughuva på min häst förra helgen. Och nu i veckan kom stallägaren och sa det....

Har jag heller aldrig hört... Inte kan man väl springa och plocka av flughuvan på betet så fort det regnar?? Och sen springa och sätta på den igen när det slutar!? :rofl: Jag har aldrig sett några brännskador efter de flughuvor jag använt.

nej det är inget jag hört... tycker det låter mysko om det är sant!

Har fått höra att man inte skall ha flughuva på när det regnar då det kan ge brännskador.

*måste komma ihåg, jättebra myt*

Kan aldrig tänka mig att det blir brännskador av flughuva. Men däremot har jag sett stora kala fläckar där flughuvan ligger an, som lite känsligare hästar fått täckhåren avskavda. Kan det vara det som stallägaren haft i åtanke.

Nej det låter inte vettigt... Under mina år som hästägare har jag aldrig märkt något som kan liknas vid brännskador... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Min Rambo flughuva är spårlöst försvunnen efter min semester, så behöver skaffa något nytt. Gillade mycket med den modellen, men hästen...
Svar
11
· Visningar
468
Senast: EZMK
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
291
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 945
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har en flughuva som saknar fästen till att fästa i tränset och den känns som den är på väg att åka av under användning. Tänker att...
Svar
3
· Visningar
477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka