Flughuvor som INTE skaver?

nexxa

Trådstartare
Blir helt galen på alla dessa flughuvor (alltså sådana helhuvor till hagen, inte sådana "ridhuvor" ;) )
Allt skaver på min ena pålle.Provat flyveil på grimma, flugmask modell vanlig med grövre nät och ludd runt om, och även nylonaktigt material typ plysh(?) och allt skaver, ständigt på ganascherna oavsett hur löst eller hårt den sitter.

Någon som har tips på huvor som INTE skaver på känsliga hästar?

:bow:

Sv: Flughuvor som INTE skaver?

Jag såg att Jacson hade kommit med en i mjukt nät över ögonen, och med en mycket mjukt och följsamt material där den sitter imot hästen.

Kanske värt att kolla?

Diana

skaver det på ganachen liksom på kanten av luvan?
det gör det på min arab och jag klippte sönder ett nosludd på längden och vek runt kanten på luvan och sydde fast...funkar kanon;)

jag beställde den från hööks, aussie mask. inte fått den än men den har mjuk lycra, borde ju inte skava.

Bucas? Den brukar inte skava men du kanske har en sådan där superduperkänslig häst. Den har ju trots allt nylonkanter men det som gör grejen är väldigt bra passform.

dianapluscopia: Skall kolla Jacsons :) Tack!

Charmant: Nosludd som de är på de andra skaver också :crazy:

centaur: jag köpte också min från hööks, det är den där bruna som egentligen skall vara med täcket som går en bit över halsen med finmaskat nät

vicious:Bucas har jag inte tittat på, ska kolla. Tack!
Ger snart upp hoppet :crazy:

Jag köpte en sådan där jacson som dianapluscopia nämnde. Den är super!
Tror nog att det kommer funka för din pålle alldelles utmärkt, den bör nog omöjligt skava. Skulle den skava så finns det nog ingen luva till din pålle.

Då måste jag prova den, och funkar det inte är det kört för oss med andra ord ;)

Jag såg att Jacson hade kommit med en i mjukt nät över ögonen, och med en mycket mjukt och följsamt material där den sitter imot hästen.
Kanske värt att kolla?

Förut hade jag en flughuva som skavde som bara den, men bytte till en från jacson (vet ej om det är samma) men vit är den, mjuk och följsam. Den fiunkgerart kanon för mig.
/ Simone :)

Jag kan också rekommendera bucas! Har flera stycken så att pållen alltid kan ha en ren huva på sig, han har huva på dygnet runt.

Kanske värt att kolla?

Diana

Till TS
Den har jag till mina hästar och den är supermjuk. Nu har ju inte jag haft några problem med skav bara att få huvorna att sitta kvar dock :D

Luddiga kanter skaver på min häst också, särskilt när det filtat sig lite, det fastnat frön i dem osv. Jag har klätt luddet på en vanlig huva med silvertejp.

Det glider på pälsen och skaver inte på mitt arabsto iaf.

KL

Idag har jag varit och köpt en Equline som är tunn som jag vet inte vad..mjuk och följsam. Bucas tittade jag på men de är på tok för hårda. Funkar inte denna ska de ta hem en Jacson åt mig..håll tummarna nu :bump:

Jag rekommenderar inte bucas, min häst har två vita fläckar på nosryggen efter en bucasflughuva. Han har aldrig fått skav av något innan det.

Jag kan ialf säga att Bucas skaver. Min häst hade Bucas förut, jag var borta i en vecka och när jag kom hem hade hon fått skav utav den, som resulterade i en vit fläck. jättefult. har istället en annan med ludd, vet inte märke men kan kolla upp.

Jag har en från Bucas. Otroligt mjuk och min häst som är skimmel och _otroligt_ skavkänslig har inte fått skav av den även när hon hade den dygnet runt.

Hon är så känslig att hon får skav av flärpen i tyg som finns högst upp på ridskor. :p

Bucas huvan funkar perfekt på mina 2 skav hästar, rekomenderar varmt!

Bucas
weatherbeeta
lycra huva (hööks)

det jag tror man måste acceptera är att det inte går att bara ha EN flughuva sommaren lång om den används flitigt. Man måste variera, så att de sitter olika och har lite olika utformning och material osv. jag varvar mellan mina tre ovan och håller därmed skav till ett minimum. aldrig fått skav på ganascherna ö.h.t, dock kan det bli antydan till ngra skavda fläckar längsmed nosryggen, men varvar man som sagt och är noga att byta så undviker man det.

Upplever ang. ganasch skav att det är vart fästet är placerad samt utformingen av fästet och materialet runt ganaschen som är avgörande.

Liknande trådar

Hästvård Hoppas jag postat rätt, vet inte riktigt om det skulle vara under hantering eller vård. Min 4 åriga Frieserkille är jättekänslig på...
Svar
7
· Visningar
1 121
Senast: Twihard
·
Utrustning Vi har en häst som är så extremt känslig när något ligger emot skinnet och han får i princip skav om han har grimma på sej i hagen eller...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: Zog
·
S
Utrustning Jag har tre pållar, som jag gärna vill ha flughuvor på, eftersom skogen i hagen gör att flugor, bromsar & mygg kryllar runt dom 24 h om...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: Patience_ox
·
Hästvård Ja inte jag alltså utan hästen :crazy:. Hästen är extremt snäll att sätta flugskydd på, det är bara att traska ut i hagen och dra på det...
Svar
10
· Visningar
1 267
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka