cactuspower

Trådstartare
Kanske är lite tidig med detta, men jag undrar ändå vad ni använder för några medel på sommaren att smörja in hästarna med mot fästingar, flugor osv.? Gör ni eget eller köper ni? Om ni köper, vad brukar ni då köpa?

Förut fanns ju Switch med detta rekommenderas ju ej att använda längre även fast fortfarande går att få tag på i de flesta ridsportbutiker vad jag vet. Jag tyckte i alla fall att detta var bland det mest effektiva medlet som jag prövat.

I somras så använde jag något som hette typ "Mygg & sånt" eller något liknande.. funkade också ganska okej.

Fler förslag på vad man kan använda??

Sv: Flugmedel

RB86 funkar ganska bra!
Vanligt klass3 myggstift för människor är också kanon, faktiskt det enda som FUNKADE för mig i sommras... Då vi hade mygginvasion!

Varför rekommenderas inte Switch längre? Det var ju jättebra! Är det för miljöns skull? För starkt för miljön/hästen eller vad?

jag använder Switch. har fungerat mkt bra hittills

Just ja, RB86 har jag också använt med bra resultat - men det ska man tydligen inte heller använda har jag hört. Ska också vara "dåligt" av något själ? :confused:

Beckolja, fungerar både på människor och djur, går även att blanda ut med djungelolja eller annar medel.

brukar använda renons från Börjes. idag köpte jag oxå aloe vera-gel som skulle va bra mot insektbett (kan behövas på min häst som blir helt knottrig efter ett myggbett typ....) får se om det funkar, men renonsen är ganska bra. Verkar inte va så starkt men det tkr jag bara är bra.

Jag kör också med Switch och det funkar väl. Har kombinerat med någon illaluktande spray också men tycker det har räckt ganska bra med Switch. Mina hästar är inte ute på natten så har inget större problem med knott.

Jag använder renons, hästsalva (skillingaryd) även Sommarspray med Tea Tree oil..har ngn lugnande effekt (?) också om jag inte minns fel..

Brukar knappt använda flymedel. Brukar bara smörja in fyra ess på bringan & vid skapet om han skulle bli biten. & så förra sommaren gjorde vi egen flygmedel men han luktade så illa ;)

switch får väl bara användas på betesgående hästar? alltså typ på sommarbetet och sådär

Jag vet en häst som tappade pälsen och fick svåra utslag av RB86.
Det var en arab,men de kanske har lite tunnare och känsligare hud?

RB86 och Switch ska man inte använda på araber och andra
tunn pälsade hästar. Det står även på förpackningen iaf på
Switch vad jag kan minnas.

I sommaras använde jag mestadels hästsalva speciellt under magen
där hästen fick mycket bett eftersom att hästsalva är mjukgörande
och sådant så försvann betet ganska fort. Och så använde jag
Renons också , vilket också funkade och luktade underbart gott :love:

Vad är beckolja? såg i en annan tråd nån som använt olivolja på hästen och den hade blivit halvt stekt i solen, fått brännskador alltså. vågar man då använda olika oljebaserade insektsmedel??

Det var bara vad jag hade hört, eller ja - jag hörde bara att man inte skulle använda Switch eftersom det skulle vara "farligt." En i stallet skulle förra sommaren köpa det på Apoteket till sin häst eftersom det har en så bra effekt. Men de sålde inte detta längre (inte här i varje fall) pga. att det var något med det som var "farligt".

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 754
Senast: lil-sis
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge... 2
Svar
21
· Visningar
4 498
Senast: Piraja
·
Hästvård Vilket medel använder ni på era hästar om somrarna? Ni som rider alltså, det får inte vara nåt giftigt som tex Switch som man inte ska... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 149
L
Hästmänniskan Hoppas jag har lagt denna tråd i rätt forum, men annars får moderator flytta den :) Jag har min foderhäst tillsammans med min syrras...
Svar
8
· Visningar
1 219
Senast: Love_Maya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden