Flugpapper -dödsfälla för svalor!?

Z

Zaskia

Häromdan fick jag plocka loss en stackas svala som fastnat i flugpappret i stallet. Stackarn hade nog hängt där i vingen större delen av natten och den fanns nästan inget kvar av ena vingen och den kunde självklart inte flyga. Så den fick vandra vidare till de sälla jaktmarkerna.

Svalor söker sig ju gärna till stall eftersom det är en av de få byggnader som fortfarande är öppna på sommarhalvåret. Men ingen vill ju ha flugor i stallet (eller tja vi vill ju har så lite som möjligt i alla fall) frågan är om detta fall är helt unikt (det har nog aldrig hänt i just detta stall förut, mig veterligen) eller om det är någon som haft oturen att hitta samma sak någon gång?
 
Det är inget jag har sett innan faktiskt. Men om man har turen att ha svalor så kan man väl skippa flugpappret? En svala är ju måmga gånger effektivare på att fånga flugor.
 
Våra svalor är så effektiva att vi aldrig har en enda liten fluga i stallet. Flugpapper alltså inte nödvändigt. Men med tanke på hur de flyger (vårdslöst emellanåt) förvånar det mig inte om de fastnar om man kombinerar de två flugfångarna (sval/flugpapper)
 
Har inte flugpapper i stallet men, däremot svalor. Hade inte tänkt på att de skulle kunna fastna i flugpapper. Svalorna brukar hålla efter flugor och mygg hyfsat bra. Fast de är rätt bra på att bajsa också. :smirk: Men, det kan jag stå ut med om svalorna vill bo hos oss. :D
 
Vi har inte flugpapper i stallet (bara i människoutrymmena) och sålänge som man håller papperskorgen med komposterbart avfall tom så är det inte mycket flugor...
 
Ojdå. Borde sätta upp såna flugpapper så att duvorna i stallet slutar härja, skita i stallet och skrämma upp hästarna. Nej ush, snacka om plågsamt.
 
Jag har inte personligen hittat den , men vet att tjejerna i stallet hittade en. Den levde och var i god kondition- den flög så glatt iväg när de "plockat" loss den. I området runt våra stall bor ett antal sval-familjer, så jag är glad att det bara hänt en gång iaf!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp