Flugridtäcke? Sommarridtäcke?

hier

Trådstartare
Jag är medryttare på en flugkänslig häst, och har fortfarande förra sommaren i färskt minne. Ägaren lyckades få tag i ett ridtäcke á la flugtäcke, och det var helt perfekt, tyvärr lite för litet.

Jag tänkte engagera mig lite och själv ge mig in i jakten på ett flugridtäcke strl Full, men det visar sig inte vara helt lätt att hitta. Har sökt gamla trådar här på Buke och det ska visst ha funnits ett på H**ks en gång i tiden, men inte nu. Har tittat på Ho**e, Bö**es, osv..

Hästen mer eller mindre dränks i flugmedel på sommaren, men det där täcket hjälpte faktiskt en del. Men det måste ju förstås vara tunt och luftigt. Ett riktigt tunt nätridtäcke kan funka också.

Någon som har något tips?

Sv: Flugridtäcke? Sommarridtäcke?

På tradera brukar det närmare sommaren ligga ute en hel del sådana flug-ridtäcken.

Horseware kom ju med 2 olika flugridtäcken förra året.
Ett Amigo flyrider och ett Rambo flyrider.
Jag har en häst som har sommarexem, hon tål inte insäkter ( mygg och knott ) så jag köpte ett Rambo flyrider till henne.

DSC_0055.jpg

Amigot är billigare men oxå tunnare, googla på dem så får du upp bilder.
jag har inte hinnit använda mitt så mycket än men är nöjd så här långt.

På en webbshop där dom säljer Horsewaretäcken (googla!) så säljer dom två varianter, amigo och rambo i olika prisklasser

Tusen tack för alla tips! Ska spana på Tradera, men horseware-täcket såg ju riktigt bra ut, speciellt eftersom det fanns halsdel också.

Om du menar horsewear så var de stora i storlekarna.
Min häst på bilden är 156cm och har normalt 145cm på täcken och detta är ett M och det är ju stort så det räcker!

Hur "tajt" upplever du att halsen sitter? Jag har ju en fjording, med stubbman, och vill gärna att hans man får hålla sig fin. Samtidigt blir han stressad av för mycket mygg, och speciellt somliga kvällar har det börjat bli väldigt mycket mygg här sommartid.

Har hittat ett täcke som liknar Horsewaretäcket, till rea-pris dessutom :laugh: 395 kr för ett Jacson Fly Cheater, finns i storlekarna 145 och 155.
Om det är fler som läser och letar efter flugridtäcken så kan jag PM:a länk till butiken!

Av bilden att döma ser halsdelen ut att vara ganska generös i passformen.

Dum fråga kanske. :o Men det är ingen risk att insekter kommer in under täcket?

Har hittat ett täcke som liknar Horsewaretäcket, till rea-pris dessutom :laugh: 395 kr för ett Jacson Fly Cheater, finns i storlekarna 145 och 155.
Om det är fler som läser och letar efter flugridtäcken så kan jag PM:a länk till butiken!

Jag letar oxå PM:a gärna länk

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka