Flugskydd är dödligt..?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 773
G

Graendal

Apropå att det snart är sommar - kan vi inte diskutera insektsmedel?

Exempelvis RB86 och Beezlebug som har flera dagars karens innan man ens får tävla (och veckor när det gäller slakt, om jag inte minns fel?). På många flugmedel står det att man ska uppsöka läkare om det kommer i kontakt med slemhinnor eller liknande, och att man ska tvätta händerna noga efter användning. Och det är saker folk gladeligen häller över sina djur, utan vidare eftertanke..?

Jag känner folk vars hundar har dött/nästan dött av sina fästinghalsband, som exempel. En vovve var känslig och fick spendera ett dygn på djursjukhus på grund av giftet, en annan fick av sig det, tuggade på det och dog. Det är väl då inte helt otroligt att liknande saker har hänt/kommer hända med hästar?

Vad är det som är så otroligt hemskt med insekter så att vi måste utsätta våra djur för stor hälsofara bara för att hålla dem på avstånd (om nu flugmedlet ens lyckas med det?)? Jag vet att många är rädda för borelia och TBE, men de sjukdomarna är inte bara ganska ovanliga, utan dessutom så har de flesta djur en väldigt hög resistans mot dem.

Vad använder ni för medel på era hästar, och vad har de medlen för biverkningar och risker? Är det någon som vet vad veterinärerna har för rekommendationer att ge? Finns det nån forskning runt det här?

Sv: Flugskydd är dödligt..?

Det är hemskt att det inte finns bättre insektsmedel för häst!:crazy:
Jag måste helt enkelt ha insektsmedel på mina hästar eftersom att det är otroligt mycket mygg, knott och svidd här uppe i norr.

Köpte ett naturlig insektsmedel förra sommaren, men tyvärr så hjälpte den inte. Det enda som har funkat är RB86.:crazy:
Det känns hemskt att slänga på kemikalier på sina hästar.:crazy: Varför har man inte kommit längre i forskningen egentligen?

Köpte eksemtäcken till hästarna och då slipper jag sätta lika mycket insektsmedel, så det är ett tips!:idea:

jag använder switch, eftersom vi har väldigt mkt fästingar. utöver det använder jag inget flugmedel, utan har insekttäcken och huvor istället!

jag vet att det är farligt, men hästarna kan inte gå i vatten och har inte visat några reaktioner på det.

det jag vill spruta flugmedel på är skapet, men allt jag provat har dom varit allergiska mot... :crazy:

det finns en vitlöksspray från amc, dock väldigt kortvarig effekt. jag ska testa flugmedlet från equine essentials på ena hästen, det har bara naturliga oljor så det kanske han tål. andra hästen tål inte ens citronella så där funkar inget..

har du provat att kladda skillingarydssalva i ljumskarna och på bakre delen av buken?
det har funkat rätt bra på min valack

hmm.. då blev det knivigare..
provat att blanda eget?
äppelcidervinäger, grönsåpa och timjan?

Switch och halsband till hunden använder vi. Grymt mycket fästingar annars och ena hästen har redan haft höga borrelia/erlichia-värden 2 gånger och mått väldigt dåligt av det. Hunden har oxå haft någon typ av fästingsjukdom som utlöste hennes epilepsi.

Annars inga starka flugmedel och milda salvor fungerar bra på sår för att hålla flugorna borta.

Btw har jag testat andra giftigare medel i annat stall (RB... bla) men jag tyckte inte de hjälpte nämnvärt mkt bättre.

Jag använder inte Switch, har aldrig testat, och har använt Scalibor några år, men i år blir det örthalsband ist eftersom mina hundar inte tål det.

Vi har inte mycket fästingar och när det gäller övrigt smått kan jag rekommendera Skånska slätten, det blåser förbi. Skämt åsido så är här en tjej som kör sina hästar 10 mil enkel resa för att de ska få gå på bete hos mig eftersom jag inte har mygg/knott osv, så jag är nog lyckligt lottad.
Fästingar kollar jag varje dag, vad jag vet så överförs inte de flesta sjukdomar förrän efter 24 timmar.

Vi kör på med eventuella flughuvor och -täcken och en massa flugspray från tex H**ks och liknande. Det funkar hyfsat. Den ena hästen har Erlichios förra året, och blev hemskt sjuk och fick dessutom en massa biverkningar av sprutorna... Hua! :crazy:

Använder Switch och flugtäcken/huvor. Har någon spray som används vid ridturer för att minska angrepp när de inte kan ha sina täcken på sig.

när jag bodde i norr använde jag swift för att slippa få hästen sönder biten, dock hade jag inte hört talas om PROB tidigare..

Idag använder jag endast giftfritt från prob, häst deon. FUNGERAR ÖVER FÖRVÄNTAN och är billigt också..

idag blir jag så förvånad över att något kan säljas fritt på marknaden där de står miljöfarligt osv..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka