flyga med Ryanair

Kilauea

Trådstartare
Rakt på sak: behöver man vara nervös om man ska flyga med ryanair?
Jag har alltid sagt till mig själv att jag inte ska åka med det bolaget, men nu har vi bokat resa och det visar sig vara de som flyger. Kunde jag ju räknat ut egentligen eftersom vi bokade med ett billighets-bolag men det märkte jag inte förrän det var betalt och vi fick upp biljetten på skärmen.
Kommer vi komma fram i tid och säkert och kommer vårt bagage (både vanligt och hand-) med utan strul?

Sv: flyga med Ryanair

Med Ryan vet man aldrig :D Se till att ni har det viktiga i handbagaget om bagaget skulle komma bort (mediciner, tandborste, ett ombyte och sånt). Jag har dock aldrig varit med om försvunnet bagage med Ryan. Är annat som gör att jag bojkottar, men de gånger jag har flugit med dem har jag nått min destination säkert, dock med förseningar och väldigt skakiga flygningar.

Jag har åkt med incheckat bagage en gång, och flera gånger med endast handbagage. Den gången vi hade incheckat fick vi bara ha 15 kg/väska/4väskor/4personer, och köpte därför en extra väska då vi inte skulle få plats annars. Problemet var bara att vi köpte tydligen bara till själva väskan, men inte de extra kilona. Detta insåg vi på flygplatsen. Inget att rekommendera alltså :) Annars fick vi väskorna som vi skulle. Jag har heller aldrig varit försenad med ryan air :) Även om det tar tex 2 h till något ställe i Spanien sätter dom restiden på typ 2,5 h just för att undvika bokförd försening :sneaky:

Det kommer gå jättebra ska du se!

Jag har åkt med dem några gånger (dock enbart med handbagage) och det har aldrig varit några bekymmer. Bortsett från deras personalpolitik tror jag inte det är osäkrare att flyga med dem än med något annat flygbolag :).

Jag flyger gärna med Ryan (det är ju inte helt pk att säga det :)) och det har aldrig strulat för oss på något sätt. Sitter just nu och ska boka en Londontripp!

Rakt på sak: behöver man vara nervös om man ska flyga med ryanair?
Jag har alltid sagt till mig själv att jag inte ska åka med det bolaget, men nu har vi bokat resa och det visar sig vara de som flyger. Kunde jag ju räknat ut egentligen eftersom vi bokade med ett billighets-bolag men det märkte jag inte förrän det var betalt och vi fick upp biljetten på skärmen.
Kommer vi komma fram i tid och säkert och kommer vårt bagage (både vanligt och hand-) med utan strul?

Svaret är nej. RyanAir har exempelvis en helt excellent tidspassning. Mycket bättre än SAS, Lufthansa och British Airways. Bagaget har de också bäst siffror av alla i Europa på, dvs att inte försena eller tappa bort. (Dock får man betala rejält extra för att ens få lämna en väska. )

De sköter sin flight operation på ett sätt som är extremt effektivt, med flygplan som är toppmoderna i förhållande till många av sina konkurrenter.

Sedan kan man ha diverse moraliska dubier kring lönenivåer och arbetsvillkor för de anställda och VD:n O'Learys förkärlek att ge ut kalendrar med lättklädda flygvärdinnor och aktivt dissa facket. Fast det har inte med din ursprungsfråga att göra - om behöver vara nervös eller inte.

*kl*

Lite statistik:

Förlorade/försenade bagage
RyanAir = 0.3 per 100.000 passagerare
British Airways = 20 per 100.000 passagerare
Medelvärde i EU = 12 per 100.000 passagerare

När det gäller i tid så är RyanAir, Europas tredje bästa flygbolag på att hålla tiden av de som rapporterar. Vueling och Air Berlin är bättre. De stora (KLM, Air France, SAS; Lufthansa mfl) betydligt sämre.

Jag har flygit till london osv med ryan, och har aldrig haft problem med förseningar eller borttappat bagage. Dock är sätena fruktansvärt obekväma och jättedåligt med plats, ingen service osv.

Jag gissar att Ryan har betydligt färre incheckade väskor per passagerare än BA m fl så helt rättvisande är inte jämförelsen.

För övrigt håller jag med dig. Jag undviker Ryan p g a de moraliska dubier du nämnde, men ibland får lättjan mig att avvika från principerna. Jag ska exempelvis åka till Newmarket och gå på galopp andra helgen i oktober och i det läget är det så himla mycket enklare att landa på Stansted, så då blir det Ryan.

TS, jag har aldrig känt mig orolig och tycker att planen är bra och servicen ombord helt ok. Sedan är det ett lågprisbolag så allt kostar extra. Viktigt att komma ihåg är att man måste skriva ut boardingkortet själv annars får man en hysterisk avgift på ca 500. Man checkar alltså in hemma. Incheckat bagage måste du boka separat. De kan vara petiga med såväl vikten som storleken på handbagage. Taxfreepåsar och handväskor måste ofta stoppas ner i handbagaget. Detta kan skilja lite mellan olika flygplatser och faktiskt tillfällen. Men det är smart att följa bagagereglerna slaviskt.

Svaret är nej. RyanAir har exempelvis en helt excellent tidspassning. Mycket bättre än SAS, Lufthansa och British Airways. Bagaget har de också bäst siffror av alla i Europa på, dvs att inte försena eller tappa bort. (Dock får man betala rejält extra för att ens få lämna en väska. )

De sköter sin flight operation på ett sätt som är extremt effektivt, med flygplan som är toppmoderna i förhållande till många av sina konkurrenter.

Sedan kan man ha diverse moraliska dubier kring lönenivåer och arbetsvillkor för de anställda och VD:n O'Learys förkärlek att ge ut kalendrar med lättklädda flygvärdinnor och aktivt dissa facket. Fast det har inte med din ursprungsfråga att göra - om behöver vara nervös eller inte.
Precis. Det enda jag brukar vara nervös över är just bokningen. Jag är alltid rädd att jag skulle ha råkat boka fel och kryssat något fel. typ bokat en svindyr rosa elefant eller något.

Numer har jag bestämt mig att inte flyga med dem mer. Nu har jag råd att inte behöva känna mig som att jag fraktas som en boskapshjord med usel personalpolitik och helt utan servicekänsla

Precis. Det enda jag brukar vara nervös över är just bokningen. Jag är alltid rädd att jag skulle ha råkat boka fel och kryssat något fel. typ bokat en svindyr rosa elefant eller något.

Det är nog min största rädsla också. För man kan vara säker på att den svindyra rosa elefanten är förikryssad i formuläret, för en sådan vill ju ALLA resenärer egentligen ha. :banghead:

Det är jättejobbigt, särskilt för oss som är lite för snabba vid bokning ibland. Nu sitter jag här med tre rosa elefanter som bara förstår irländsk accent och som kostar en mindre förmögenhet i drift. :(

själva bokningen osv tycker jag har varit bra, men sen själva landningarna har inte varit så bra... när passagerare skriker i skräck, planet åker ut på gräsmattan osv gjorde att jag enbart flygit privat sedan dess...

Jag gissar att Ryan har betydligt färre incheckade väskor per passagerare än BA m fl så helt rättvisande är inte jämförelsen.
De där jämförelserna är urtramsiga. Dels checkar inte lika många in sina väskor och dels har ju Ryan Air inga genomgående biljetter alls vid byten. Och det är vid connections som det mesta av bagaget försvinner.

KL

För egen del kan jag inte förstå att man reser med Ryan Air, hur punktliga de än må vara. En flygvärdinna fick foten för att hon rapporterade att en purser luktade sprit. Känns som fin personalpolitik som man vill stödja.

De där jämförelserna är urtramsiga. Dels checkar inte lika många in sina väskor och dels har ju Ryan Air inga genomgående biljetter alls vid byten. Och det är vid connections som det mesta av bagaget försvinner.

KL

För egen del kan jag inte förstå att man reser med Ryan Air, hur punktliga de än må vara. En flygvärdinna fick foten för att hon rapporterade att en purser luktade sprit. Känns som fin personalpolitik som man vill stödja.

Man kanske inte har något val? Tex är det det enda bolaget som flyger direkt från Bremen till Stockholm. Dessutom mycket billigare än de andra och jag är inte gjord av pengar. Det är en viss skillnad på 300kr och 5000 kr. Alla andra bolag gör att jag måste mellanlanda flera timmar i Paris eller Amsterdam. Eller åka tåg till Hamburg eller Hannover och flyga direkt därifrån. Vilket är otroligt osäkert då Deutsche Bahn inte är direkt pålitliga när det gäller att komma fram i tid med sina tåg.

Jag har för övrigt aldrig haft problem med Ryan Air. Flyger alltid med incheckat bagage och så länge man bara noga följer deras regler flyter allt på hur bra som helst. Men de är petnoga med viktgränserna och storleken på bagaget. Allt utöver kostar extra (och alltid rejält dyrt!). Så läs på och följ relgerna så kommer det gå galant.

Senast ändrad:

Det är ju ett skitföretag som behandlar både personalen och faktiskt även resenärerna riktigt dåligt. Stressade flygvärdinnor som ryter åt en att sätta sig ner genast, och liknande.

Och så då alla absurda extra avgifter, så att man slipper få en rosa elefant på köpet eller det visar sig att man bara har betalat för ståplats på flyget och man får därför inte följa med.

Nu är ju flygning på det hela taget rätt säkert, i den meningen att riktiga olyckor är ovanliga. Men jag antar att om det sker någon form av tillbud, så är personalen på Ryanair sämre rustade/utbildade att ta hand om situationen än personalen på snart sagt alla flygbolag.

Jag har flugit med dem någon gång, vilket jag inte är stolt över, och numera tycker jag inte ens att det blir billigare. Dels pga deras avgifter på allting, dels pga de flygplatser de använder som det i en del fall kostar en smärre förmögenhet att åka från och till (tex Stansted, om jag inte minns fel).

Har flugit med dem flera gånger och alltid blivit nöjd. I tid och jag har alltid blivit väl bemött.

*knapplån*

Tusen miljoner tack för den rosa elefanten, jag har sällan behövt ett gapflabb så mycket som jag gör idag. Och nu fick jag det.

Liknande trådar

Fritid Jag ska flyga för första gången på flera år, och minns inte hur man gör. Har bokat utan incheckat bagage. Har en elektronisk biljett på...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: warg
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 844
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka