Flytningar hos stoet, föl med diaré?

Mistimed

Trådstartare
Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda.

Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad vätska, fanns lite gulaktiga droppar där nu. Antagit att detta bara är vanliga flytningar för att tömma livmodern. Men hon verkar lite... sömnig? Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men hon är lite vattnig i ögonen och SER trött ut, men beter sig inte som om hon är trött, det är mest ögonen. Ingen feber, (37,8), ljusrosa slemhinnor i mun, men nu har det tre dagar gammla fölet blivit dålig i magen också på kvällskanten, och stoet HAR mjölk, men tycker juvret var litet nu på kvällen?

Jag har ett sto som knappt går att longera när hon inte har ett föl (det är ett problem hon haft sen innan jag fick henne, och var sekundärt till andra egenheter så inget jag lagt jättemycket vikt vid), och som är extremt mammig, nu är jag ensam och vågar mig tusan inte ens på att försöka utan ett bra ställe att longera på så tokig som hon blev när vi tog henne från fölet för att få efterbörden att lossna.

Är jag överdrivet nojjig? Borde jag akut ringa hit jourhavande veterinär? Avvakta till imorgon och se hur det ter sig? :confused:

Fölet är i övrigt pigg och glad och äter. Stoet äter, HINKAR i sig vatten, båda kissar och bajsar. Hjälp? :nailbiting:
 
Sv: Flytningar hos stoet, föl med diaré?

eller ja, fölets bajs är gulbrunt och löst, kanske ska beskriva det som... gröt? fast utan eventuella klumpar. Så inte "jätterinnigt" direkt. Men lösare än det varigt tidigare, och hon har bajsat friskt sen hon kom. Dock har jag inte hittat fölbajs i boxen på ett tag, trots att jag sett henne bajsa där innan, antar att stoet städat... Så blev lite skärrad när den där lilla blaffan låg där, i samma färg som halmen. Hade runnit litegrann på fölet också, men inte så mycket.
 
Sv: Flytningar hos stoet, föl med diaré?

Lukta på henne, de luktar inte mumma om vi säger så om de är infekterade. Är hon infekterad så skall hon sättas in på antibiotika så snabbt som möjligt finns stor risk för förlossningsfång annars.
Har du ingen hage med rejält staket nära stallet så att du kan släppa henne en stund själv om hon inte går att longera ?
Fölis bajs skall vara gult det är alla bebisars bajs när de lever på mjölk.
 
Sv: Flytningar hos stoet, föl med diaré?

Jag luktade på det gula slemmet och kände ingen lukt alls, kan jag utesluta infektion då och lugna ner mig lite? Hon såg betydligt piggare ut idag, fölis piggare än någonsin och gör sitt bästa för att undvika att vurpa i sina galopprepor.

Har tyvärr inget bättre än just fölhagen, dödsfall gjorde att vi var tvungna att ställa henne här inför fölning, inte stått hästar här på måååånga år. Stora hagen är inte uppbyggd än, men jag ska ringa upp en granne senare och försöka longera henne lite ändå, får väl bli full mundering i värsta fall.

Tack gylle!
 

Liknande trådar

Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 827
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp