Bukefalos 28 år!

Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Kaba

Trådstartare
Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel.

Mitt sto kastade sitt föl i förrgår, 1½ månad innan beräknad fölning. Dock så tvistar de lärde om huruvida det var 1½ månad kvar eller inte. Veterinär (semin) säger att det var tid kvar, en bonde/travtränare i min by säger att det var dags nu. Detta pga att det var oklarheter huruvida hon tagit sig på första insemineringen eller inte. Det är dock en annan historia...

Enligt veterinär så var det en normal kastning, allt kom ut. Fölet var fint och efterbörden kom ut som den skulle. Allt låg i boxen när jag kom ut på morgonen.

Det verkar dock nu som att stoet inte mår så bra. Hon ligger ner mycket och på ett väldigt annorlunda sätt (se bild nedan). Hon har ingen direkt feber, knappt en grad upp (37,9). Hon äter, dricker och bajsar. Men hon ser så ledsen ut, hon ställer sig med huvudet ner mot golvet in i hörnet i boxen och bara står där. Sen lägger hon sig ner och ser döende ut. Helt apatisk...

Jag tycker att hon ser ledsen ut, som att hon tappat livsgnistan. Och veterinären var rädd att hon hade en blödning i livmodern och att hon höll på att förblöda först, så jag var tvungen att kolla tandköttet för att hålla koll på färgen. Men hon har ju inga blödningar ur slidan eller liknande.

Min fråga kan ju verka konstig nu bland er som är erfarna och har rutin, men min spontana känsla som nybörjare inom detta är ju att hästen sörjer och mår dåligt pga det tappade fölet... För hon står och krafsar med hoven där fölet låg och sen lägger hon sig ner platt där.

Magen lever om, hon tittar inte mot magen, är inte orolig. Bara likgiltig. Mitt andra sto (som själv tappat 2 föl) är dock orolig och står och hänger över boxkanten in till detta stos box hela tiden och slänger med huvudet.

Självklart har jag ständig kontakt med veterinär och hästen har fått finadyne om det vore så att hon hade eftervärkar, ont i juvret eller dyl. Det fullkomligt sprutar mjölk ur henne, det är som en blomspruta inställd på hårdaste strålen ur båda juvren.

Vad ska jag göra med henne? Låta henne ligga inne? Ligga ute (vilket hon även gör)? Gå med henne...? Och kan det vara så att hon sörjer? Eller är inte hästar så "känsliga"? Läser jag in mer än vad som behövs i det hela?

Min älskade häst...
545857_10150770527102988_531277987_9483931_1064249090_n.jpg
535181_10150771559932988_531277987_9485704_358422051_a.jpg
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Nu har jag inte jätte mkt erfarenhet av kastningar/döda föl, men hur gjorde ni med fostret...?

Jag har förstått att det är viktigt att de förstår att de är döda innan man tar bort dem från stoet...

Alltså att man låter dem ligga kvar i boxen tills stoet låter dem vara.

Jag har varit med om 1 kastning och det stoet hade haft 1 föl tidigare och hon brydde sig inte alls o fostret, hon var helt med på att den var död. Hon reagerade inte heller efteråt.

Sedan miste jag en fölunge på djursjukhus efter en sprucken urinblåsa och de sa att de la in fölungen till stoet igen och lät den vara kvar en stund, men hon var väldigt upprörd när vi hämtade hem henne och tog en bra stund innan hon landade igen. Jag tror inte hon riktigt förstått att den var borta.... Förstgångerska.
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Jag håller med Neve att jag tror det är jätteviktigt att fölisen är kvar så stoet verkligen får acceptera att den är borta .

Har någon duktig seminvetrinär undersökt stoet och tagit ev prover på henne ?
Jag själv funderar på fång och nu när man satt in Finadyn sänker väll den ev feber och symptomen ?

Mia
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Jag kan ju ha gjort fel när det gäller fölet. Jag fick panik när jag såg det och från det att jag märkte det på morgonen tills dess att stoet togs ur boxen så gick det väl en timma ungefär. Sedan vet jag inte hur länge det legat där innan jag märkte det. Men fölet låg ju i fostersäcken som var intakt, med allt fostervatten kvar. Så hon såg ju aldrig fölet direkt...

Jag plockade ur fölet sedan när hon gått ut. Skulle jag ha visat fölet för henne? Min känsla var att jag skulle göra det för att det var så fint och att hon skulle få se, men jag visste inte riktigt om det var okej? Att jag kanske bara skulle ha oroat henne i onödan och att hon skulle ha blivit upprörd...?

Seminvet kom ju samma dag på eftermiddagen och tittade på fölet, inte på stoet. Och nu när du säger det så stämmer ju det med finadynet och febern, det tänkte jag inte på. Jag har en annan vet som kommer hit på eftermiddagen för att vaccinera andra hästar, kanske man ska be honom titta på henne?

Hon är ute i hagen nu och äter och står och vilar omvartannat. Seminveterinären nämnde också fång, men tyckte att hon mer skulle ha legat på sidan då för att minska trycket på ben och hovar. Hon ligger ju med dem under sig nu. Vad tror ni om krafsandet? Hon gör likadant ute innan hon lägger sig?

TACK TACK TACK för era svar!
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Vad är det för prover du tänker på Mia? Jag frågade också om man skulle ta prover på stoet, men hon menade på att man inte skulle finna annat än bakterier nu när hon fölat. Men prov för abortvirus är taget och inskickad, får svar i eftermiddag.
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Stoet var som inte "intresserad" av fölet där det låg. Hon stod ju inte och tittade på den eller något liknande. Men hon ville inte lämna boxen först, men när jag tog med det andra stoet så gick hon.

Usch, har jag gjort fel?
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Du kan inte ha dåligt samvete för att du tog ur fostret ur boxen ,du gjorde det du trodde var rätt och hon kanske var färdig med denna biten .

Jag skulle själv inte låtit en vanlig vetrinär kollat på mitt sto ,jag skulle ringt till någon väldigt duktig seminvetrinär och bett om undersökning av stoet, dock kanske man ska vara försiktig om det skulle visa sig vara abortvirus eller om hon själv kan ha stått med en infektion och därav kastat .
Hoppas du snart får besked på proverna så man vet hur man ska handla .

Men jag hade begärt att man sköljde mitt sto och verkligen såg att hon såg ren ut och därefter tog beslut om man skall behandla henne för något ... För något känns fel och jag tror ditt sto är sjukt men döljt det pga av Finadynet.

Nu finns det många som har stor erfarenhet härinne på Bukefalos och jag hoppas de går in i tråden och råd om jag säger något fel .

Mia
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Herregud ställer an diagnos på fång genom att hästen skall ligga ner på sidan :confused:

'Byt vetrinär mitt sto låg inte ner överhuvudaget och hade sänkningar på alla 4 !!!

Mia
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Var efterbörden med?
Mastit?


såg nu att den visst var ok. Men efetrsom tempen är något höjd så var vaksam på mastit.
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Ursäkta min okunskap - vad är mastit?
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Okej, och vad är symptomen på detta? Är det som en mjölkstockning?
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Ja värme ,feber ,förhårdnader , vanilj kräm , kan svullna under magen typ ödem .

Mia
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Stoet var som inte "intresserad" av fölet där det låg. Hon stod ju inte och tittade på den eller något liknande. Men hon ville inte lämna boxen först, men när jag tog med det andra stoet så gick hon.

Usch, har jag gjort fel?

Hej vet du med säkerhet att hela efterbörden kommit ut???skulle nog se till att en vet kom och sköljde henne så hon inte får en livmoderinflammation,mitt sto släppte inte hela efterbörden och fick feber och frossa plus en toxin ,hennes slemmhinnor var oranga och hon hade hög puls,hon stod på ultuna med dropp och pencillin och antiinflammatoriskt ,nu när hon är hemma får hon hippotrim och finadyl och jag måste hålla koll på att hon inte får fång plus tempa 2ggr om dagen
Hoppas att allt löser sig för dig och ditt sto
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Nej, jag är inte säker. Seminveterinären var här och tittade och vred och vände på det, men hon sa ingenting. Jag har en bild på allt som det låg på boxgolvet? Men den kanske man inte får posta här...?

Ehhm, vi har som bara en seminveterinär här uppe och hon har ju som sagt inte ens tittat på stoet när hon var. Så jag har ju bara henne att kontakta, inte så många andra alternativ. Ska jag ringa ut henne igen tycker ni?
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Jag har tyvärr inga råd om varför din häst beter sig som den gör. Men om det skulle vara så att ni inte hittar några fel på den och hästen faktiskt sörjer sitt föl så finns det ju för och ammajouren man kan kontakta och kanske hjälpa ett för som förlorat sin mamma. Bara en tanke jag fick om det skulle vara ett alternativ.
http://www.asvt.se/page82469.php
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästen mår nu mycket bättre. Har dock blivit rådd att ta ett träckprov, då hormonpåslaget efter förlossningen kunde ha gett massa parasiter en riktig skjuts, som tydligen kunde orsaka lite magkrångel.

Har även fått svar på provtagningen för abortvirus och det var INTE det. Så nu vänder vi blad och går vidare. Väntar in fölbrunsten och var välkomna in på seminstation på brunsten efter det för bac.prov och en liten "utredning" och förhoppningsvis ombetäckning.
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Skönt att höra att hon mår bra igen. Jag håller tummarna för att ni har bättre tur nästa gång!
 
Sv: Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Min fråga kan ju verka konstig nu bland er som är erfarna och har rutin, men min spontana känsla som nybörjare inom detta är ju att hästen sörjer och mår dåligt pga det tappade fölet... För hon står och krafsar med hoven där fölet låg och sen lägger hon sig ner platt där.
545857_10150770527102988_531277987_9483931_1064249090_n.jpg
Gud så sorgligt! Inte minst för dig som hästägare. :cry: Den spontana tanken blir ju onekligen att hon mår dåligt över det förlorade fölet när man ser hästen sådär. Eller är allmänt medtagen eller sjuk. Skönt att hon är på bättringsvägen nu.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 250
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 656
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 863
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp