Flytta eller ej?

Upptaget

Trådstartare
Hej alla bukisar! (relativt nytt nick.) Tänkte bara höra om ni har några råd/tankar, tips eller ideér.

Det är såhär att jag och min pojkvän/sambo idag bor på en gård. På gården finns det 2 st bostadshus och vi hyr ett av dom. Vi trivs jättebra med våra grannar/hyresvärdar. Men vi tycker att huset börjar kännas på tok för litet nu.. Vi har gemensamt stall (vår familj har 2 hästar och dom 2.) och det funkar bra, men hade ändå varit roligt att ha helt eget! Idag betalar vi ca 5.500 kr i hyra. Plus 1800 för min häst. (1 häst ingår i hyran.)

Vi har nu hittat en ny gård som vi funderar på att hyra.. Allt känns verkligen perfekt. Men en nackdel finns, det är lite dyrare.. Han vill ha 7.500 kr för gården/mån. Då ingår hästarna i det priset, så inget extra förutom el. vilket kan bli uppemot 2.000 en kall vinter.

Annars hamnar bara det här nya huset lite dyrare, med tanke på att det vi bor nu i är: 5.500 + 1800= 7.300 kr

Finns en nackdel till. I huset där vi bor nu har vi fin egen padock. Men ej i det nya huset. Jag tänkte mig då isf att ha manegekort och åka till manegen så ofta man vill/orkar. Är inte speciellt långt. Och sedan rida på en jättefin gräsbana intill gården resten. Men känns ändå lite tomt utan egen padock.. men då blir det antagligen att orda en efter ett tag.

Hur som hellst.
Tycker ni att det här låter värt? det är mycket pengar kanske? (en person har fulllön, normal anställd lön. och den andra har halvtidslön.)
Kommer man få det att gå ihop? ska man vänta och se om det dyker upp något annat? (finns inte så gott om dem, då det ska gå att pendla till gbg.)

Dela gärna med er om ni har erfaranhet osv! :crazy::)
Tack på förhand !!

Sv: Flytta eller ej?

Det känns som om att du redan är hyfsat övertygad om att du vill ha den nya gården ;) Finns det inget stall i närheten av den nya gården som har en paddock du kan låna?
Jag förstår att du tycker att det är ett stort beslut att ta, för det är det.
På det stället ni bor nu, betalar ni något för fodret åt hästarna? Man får ju räkna med det i kostnad.
För visst är det underbart att bo på "eget", men det innebär ju mer arbete. Är ni redo att vara uppbundna verkligen 7 dagar i veckan nästan året om oavsett väder, och oavsett hur trötta ni är?
För min del låter båda gårdarna bra, och det gör det svårt att säga vad som blir bäst för er :)

Sv: Flytta eller ej?

Det känns som om att du redan är hyfsat övertygad om att du vill ha den nya gården ;) Finns det inget stall i närheten av den nya gården som har en paddock du kan låna?
Jag förstår att du tycker att det är ett stort beslut att ta, för det är det.
På det stället ni bor nu, betalar ni något för fodret åt hästarna? Man får ju räkna med det i kostnad.
För visst är det underbart att bo på "eget", men det innebär ju mer arbete. Är ni redo att vara uppbundna verkligen 7 dagar i veckan nästan året om oavsett väder, och oavsett hur trötta ni är?
För min del låter båda gårdarna bra, och det gör det svårt att säga vad som blir bäst för er :)

Tack så mycket för ditt svar!! :laugh: Haha. joo.. jag är sugen på den, det skall jag erkänna. Det finns, men är tyvärr inte ridavstånd dit. :( Ja, på detta stället ingår hö, men ej något mer. Så står för krafften och allt sånt. På nästa ställe blir det allt. Så visst det kostar också lite.. Men tänker främst på hyran och dom kostnaderna.. Min pappa är med och sponsrar häst lite då han själv är mycket intresserad. ;) Joo, det är jobb. det är det ju.. Men gör nästan lika mycket på denna gården känns det som.

Hehe. Ah, visst trivs på denna gården med. Men nackdelen är att våra hyresvärdar bor stort sett på oss. Och huset är för tok på litet. :( Har bott här i ca 1 år, men nu börjar man bli lite trött på det. Är ungefär som en stuga kan man säga.. Medans det andra är ett stoort, tvåvåningshus med uterum osv. liggr på ca 150 m2. Så det är väl det som lockar väldigt mycket.. hehe.:grin:

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 588
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31