Bukefalos 28 år!

Flytta ensilagebollar utan traktor?

Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Uj ja det lät himla smart med spett, men våra balar är ofta genomfrusna på vintern så det går inte... (Man får riva av i portioner och ta in till stallet för tina innan det fodras så klart)

Våra balar ligger också på mellan 600-800 kg och vi har ingen traktor. Rep, en stadig balk eller två i stallväggen, järnspett och muskler är vad som får användas hos oss :)
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Skär till en kraftig pressening.
I ena kortändan fäster du en tvärbom, den fäster du sedan i bilen med en lina.
Rulla upp balen på duken, fäst balen i tvärbommen. Vintertid kan du sedan dra det hela ng km utan att balen skadas.:cool:
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Trä ett järnspett rakt igenom balen? :eek: Våra känns ändå såpass hårdpressade att det förmodligen skulle krävas mer blod, svett och tårar att trä ett spett igenom som att rulla dem för hand ett par hundra meter... :D

Gummiklubba! :D Det gar mkt lattare an man tror



TS:

iofs har vi inte silagebalar utan stora hobalar, sa vi behover inte oroa oss for plasten, men ska du anvanda den direkt anda sa spelar det nog ingen roll... vi slar en bogserlina runt balen, faster bak i pickupen o sa kor vi ;) Funkar finfint om traktorn inte kan anvandas av nan anledning...
 
Sv: Flytta ensilagebollar utan traktor?

Uj ja det lät himla smart med spett, men våra balar är ofta genomfrusna på vintern så det går inte... (Man får riva av i portioner och ta in till stallet för tina innan det fodras så klart)

Våra balar ligger också på mellan 600-800 kg och vi har ingen traktor. Rep, en stadig balk eller två i stallväggen, järnspett och muskler är vad som får användas hos oss :)

Hej! Kanske gammal och "död" tråd men jag provar iaf!

Jag funderar på om man kan göra ungefär som du beskriver, att riva av balen på plats (även på vintern då den är frusen och kanske -20 ute).
Kan du beskriva hur du gör lite mer? Står balarna ute då du bryter loss bitarna? Får du loss allt hö i balen eller bara det yttersta? Jag hade tänkt mig lösdrift och kallstall och just frusna balar känns som ett problem att lösa.
 
Googla "balvagn atv " så ser du hur de ser ut. Man använder sig av vinschar för att få upp balen på vagnen.
Vi har bara kört rundbalar med den, 250-600 kg , fungerar :up:

Ja jag fick just fram en film jag ska kolla på. Var för snabb där :o Kostar 30 000kr, normalpris? Fyrhjuling + vagn lite mer...
 
Ja jag fick just fram en film jag ska kolla på. Var för snabb där :o Kostar 30 000kr, normalpris? Fyrhjuling + vagn lite mer...
Det finns olika tillverkare och olika pris, det har börjat bli ett större utbud nu än för bara ett par år sedan :)
Finns en som tillverkar själv och säljer, tror han brukar ta runt 10´000 kr (inkl kvitto). Kommer inte ihåg namn men han annonserade på blocket förut.
 
Finns en som tillverkar själv och säljer, tror han brukar ta runt 10´000 kr (inkl kvitto). Kommer inte ihåg namn men han annonserade på blocket förut.
Ok tack! Ska hålla utkik på blocket då så jag får se vad det är för företag. En bra grej verkligen! Kanske inte fungerar på vintern med mycket snö dock. Kanske med snökedjor? Kanske kan dumpa balen på skoterkälken efter man fått upp den en bit från marken med balvagnen :p . Går det att släppa ner balen i en höhäck med balvagnen? Hittade ingen film på hur det ser ut när man sänker ned balen igen men den lär väl inte vara så exakt eller vad är din uppfattning?
 
Vi brukar putta omkull balar och rulla dem för hand ut i hagen, där de ska vara. Numera får vi oftast hem 1-2 månaders behov åt gången (beroende på vem vi köper av) och är det tyngre balar brukar vi be bonden att lägga dem på sidan direkt, så vi inte behöver putta omkull dem (för det är det jobbigaste...). Det funkar ju om de inte behöver ligga så länge.

Det finns annars filmer på Youtube om hur man kan dra hösilagebalar med häst, fast jag hittar dem inte nu.
 
Kör ett spett rakt igenom balen, så att det fungerar son en axel. Två rep fram till en dragare, bil, fyrhjuling eller ngr kompisar.
Då går det att "rulla" balen. Plasten blir förstörd men om det gäller att dra in balen till djuren så...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 324
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 880
Senast: Mia_R
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp