Flytta häst till spanien

B

Blobas

Vad är det som behövs?? och vad kostar det att flyga en häst ner dit?? någon som har gjort det??
 
Kanske inte så många som gjort det... :smirk:
Vad jag vet så är det väldigt dyrt att flyga hästar, så du får nog kanske satsa på att åka lastbil, om du nu inte är miljonär...
Är ju EU land, men veterinärintyg måste du nog ha, samt pass och ev. flera vacciner än hästarna måste ha här.
 
oki passet måste isf fixas lastbil tja det ska jag kolla upp :) tack så mycket för tipset
 
Kolla med tullen! Dom kanske vet. Ska du flytta till spanien? Tänk även på att det är en stor omställning för din häst, klipp honom innan du åker, och ta med hö och foder här hemmafrån!
 
klipper det gör jag inte ens när jag är här hemma=) Ja jag har ett jobb på gång där nere men tar det BARA om jag kan ta med min häst och mina hundar! :)
 
Transport

Kostnaden för att transportera en häst från Sverige till Spanien går på runt 15 000 kr beroende på var i landet du ska till. Transporten tar normalt 2-3 dagar om transportören inte gör några längre uppehåll. Jag tror det krävs pass och veterinärintyg samt nödvändiga vaccinationer. Det gör det iaf vid transport från Spanien till Sverige.

Jag skickar ett PM till dig om en mycket seriös och duktig hästtransportör som jag varmt rekomenderar!

Får jag vara lite nyfiken och fråga vad du ska jobba med där nere? Är det ett hästjobb?

Mvh!
 
det tar ett halvår nästan att förbereda hundarna för att åka till Spanien, tänk på det!
Tänk också på att det kan vara kallt på nätterna i spanien, och varmare på dagarna (tex på "vintern", ner mot noll på natten, upp mot 20-25 på dagarna..).
 
klarar alla djur värkligen sådana skifftingar? det skulle jag nog inte gjort om jag var en liten polle eller hund då.
 
Min häst får inte vinterpäls så den biten är inge att oroa sig för har nog med att täcka den så den inte ska frysa under vintern!
Om den skulle svettas där nere är det bara till att raka av den all päls ett mindre problem=)
 
OJ tar det SÅÅ långt tid?? :( men alla som åker och ställer ut då utomlans??
Ja nätterna kan vara kalla men det tror jag hästen bara tycker det är skönt att det är svalt på natten om det är varmt på dagen=) Eftersom min häst inge vinterpäls får skulle jag kunna tänka mig att den kommer stortrivas där nere :)
 
Re: Transport

OJ vad dyrt :(
Jo man har ju EV fått ett hästjobb där nere :) men jag åker BARA om jag kan ta med mina djur då jag aldrig skulle kunna leva utan dom ju :cry:
 
Re: Transport

Är det inte så att om man tar med sig en hund till Spanien, kan det blir jättesvårt att få med sig den tillbaka till Sverige.. men det e bara nått jag hört..
 
Ja åker man bil/transport eller lastbil tar det ju så lång tid, man kan inte gasa på och åka i ett sträck. Jag och sambon åker bil ner till marocko på somrarna och det tar ju ett par dagar om man tar det lugnt.

Ligger det i norra spanien kan du ju nästan räkna med en halv dags kortare färdväg.

Bilen måste tankas, hästarna måste få vila o sträcka på benen likaså chauffören osv
 
Men hallå!

Flera har pratat om problem med omställning för djuren. Det är ju SPANIEN hon skall till, inte Amazonas. Det finns mängder av spanska hästar och hundar i Sverige. De klarar omställningarna. Medelhavsklimatet är inte speciellt hett och fuktigt, men visst är det varmare på somrarna + att man slipper de kalla, nordiska vintrarna.

Angående hunden: det som tar tid är rabiesvaccinationen, som tas i tre omgångar. Sedan skall prover tas för att bekräfta om hunden har antikroppar. Har den inte det måste ny spruta tas. Processen tar från ca 6 månader och uppåt. Anledningen till att man måste göra detta är, i många fall, att hunden sedan skall föras tillbaka till SVERIGE. Till en del andra länder finns inga krav på rabiesvaccination, men för att ta in hunden hit krävs att den har antikroppar, vilket också innebär att hunden måste uppnått e viss ålder. Man kan inte heller föra in hundar i Sverige från vilket land som helst. Det är rabiesfria länder + EU-länder som gäller. Vill man importera från icke-EU, t.ex. USA, gäller de gamla karantänsreglerna (förr kunde man ju endast importera från raiesfria länder). Eventuellt skall detta ändras.

Hundar som ställs ut på kontinenten är rabiesvaccinerade och behöver alltså inte vänta 6 månader inför varje tillfälle.

Beträffande nödvändiga papper är förmodligen Jordbruksverket och tullen bra att kolla med. För utförande av häst vet jag att det behövs ett veterinärintyg som inte är äldre än 24 h + resplan. Det sistnämnda kan transportbolaget hjälpa till med.

Anneli
 
Re: Men hallå!

3 omgångar rabiesvacc behövs inte alls. 1 krävs, men man brukar ge 2 sprutor för att få ok med antikroppar. 3 sprutor har jag inte hört att man ger? Sen ska som sagt blodprov tas och skickas iväg på analys..
 
det är ingen större fara, men svenska hästar brukar det ta 1 år för innan de har aclimatiserats helt. Det blir ju skillnader med ljus mm, som kan ställa till det med fällningen för hästarna, tex.
Jag har jobbat i ett svensktägt stall på solkusten, och där var det några hästar som kom från Sverige/Danmark (+Tyskland).
I stallet där jag har min häst nu, finns det 5 spanska hästar. De verkar ha klarat omställningen mkt bra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 069
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 507
  • Artikel
Hästnyheter Kommer ni ihåg det stora utbrottet av EHV-1 under vårtävlingarna i Spanien 2021? Tävlingsplatsen fick stängas, hästar hade svåra...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 265
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp