Tråden för iberiska hästar (PRE, Lusitano, Hispano Arab osv)

Det finns ju en annan tråd här på buke om bett. Så jag undrar vad ni har för typ av bett på era iberier?
Själv har jag ett smalt tredelat bett som egentligen är lite för långt, men det som han verkar trivas bäst med. Kollar hans mun regelbundet och vet säger det ser fint ut därinne.
Kimblewick, har testat 100 andra olika bett som inte funkat (fager etc). Kommer köpa en S stång + kapson kombo senare är planen :) tror det hade funkat bra på min. Hon gillar inte skrammel, utan det skall vara stilla i munnen.
 
Det finns ju en annan tråd här på buke om bett. Så jag undrar vad ni har för typ av bett på era iberier?
Själv har jag ett smalt tredelat bett som egentligen är lite för långt, men det som han verkar trivas bäst med. Kollar hans mun regelbundet och vet säger det ser fint ut därinne.

Vickan har ett Novabett, ett rakt i sån där ”äppelplast” med fasta ringar, samt hackamore. Hon gillar inte ”metall i munnen”, och var ganska svårtränsad när hon kom, höjde huvudet till taket och ville inte öppna munnen, men nu efter att ha haft äppelbettet så gapar hon nästan efter det och sänker huvudet.
 
Det finns ju en annan tråd här på buke om bett. Så jag undrar vad ni har för typ av bett på era iberier?
Själv har jag ett smalt tredelat bett som egentligen är lite för långt, men det som han verkar trivas bäst med. Kollar hans mun regelbundet och vet säger det ser fint ut därinne.
Jag rider just nu på Sprengers 3-delade Novocontact med lösa ringar. Tyckte det såg lite väl tjockt och klumpigt ut, men hittade det för 300 spänn i en rea-korg hos Granngården så var tvungen att slå till. 😊 Och det funkar superbra på min häst, det blev stor skillnad. Red tidigare på ett vanligt 3-delat Sprenger och ett 3-delat Satinox, men hon verkar trivas bäst med ett tjockare bett.
 
Det finns ju en annan tråd här på buke om bett. Så jag undrar vad ni har för typ av bett på era iberier?
Själv har jag ett smalt tredelat bett som egentligen är lite för långt, men det som han verkar trivas bäst med. Kollar hans mun regelbundet och vet säger det ser fint ut därinne.
Otto går på tredelat novocontact. Grao gillar titan, så han har Fager rakt igenom. Han har ett tredelat vid uteritt, vid dressyr ett tvådelat och ett kandar, i WE ett babypelham med delta och geltunnel till kedjan.
 
Det finns ju en annan tråd här på buke om bett. Så jag undrar vad ni har för typ av bett på era iberier?
Själv har jag ett smalt tredelat bett som egentligen är lite för långt, men det som han verkar trivas bäst med. Kollar hans mun regelbundet och vet säger det ser fint ut därinne.
Mina går med allt möjligt 😅. Zacke har ett kandar med rak stång och just nu ett tredelat sweet iron, ska byta tillbaka till hans tvådelade där, ett pelham med samma mundel som stången, ett tvådelat pessoa till skogen, ett hackamore, ett träns med tvådelat som har löpande ringar. Dio har ett kandar med happy mouthstång, ett träns med ett tvådelat dynamic med fasta ringar, ett trust innosense pelham och ett sidepull. Varierar båda ganska mycket beroende på vad vi gör.
 
Igår var det premiär för vår tävlingssäsong. Vi startade en LB:3 med resultatet 65,484 % och det räckte till en gul rosett. Hon är väldigt orutinerad både när det gäller att åka transport och att tävla, så hon var så supertaggad så att det knappt gick att sadla. :D

OllyIfor.jpg
 
Dio var och tävlade i helgen och var absolut fantastisk 😍! Är så där tramsigt nöjd med känslan han gav fortfarande 🩷. I LB3 fick vi 66% och LA3 65% och där blev det en tredjeplats! Nu har vi ett par veckors tävlingsvila, sen blir det hela helgen 4-5/5 med LB2/LA3 och LB3/LA4. Jag brukar aldrig rida så många klasser men Dio blir bättre och bättre desto mer han får vara på banan och känna sig trygg där inne. 9/5 Ska han gå LA3/LA5 sen blir det WE-tävling 23/5🤩

Screenshot_20240413_183133_Gallery.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp