Tråden för iberiska hästar (PRE, Lusitano, Hispano Arab osv)

WBanna

Trådstartare
Hej!

Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :)

Vore kul att få veta mer om alla andra buke-PRE:er. Jag börjar med en liten presentation av min spanska fröken, eller rättare sagt så är hon spansk-italiensk. Hon föddes i Spanien hos stuteriet Yeguada la B och flyttade till Italien som 4-åring. För lite drygt ett år sedan köpte jag henne från Italien efter att ha snubblat över annonsen på Ehorses. Skulle egentligen inte ha en häst just då, för vår ponny skulle säljas först, men när drömhästen (stor reslig gråskimmel :love::D) dök upp på skärmen så var jag tvungen att slå till. Hon är född 2016 och 174 cm hög, och hade tävlat ett par lätta klasser i Italien. Jag har aldrig tidigare suttit på en PRE och hade haft ett riduppehåll på 8 år, så i början kändes det som att hon hade världens högsta framknän och att vi galopperade mer uppåt än framåt, men ändå wow vilken känsla och så bekväm att rida för mig som var stel och saktfärdig efter det långa uppehållet. I Italien har hon stått på box typ 23 timmar om dygnet, så detta året har vi tagit det ganska lugnt så att hon har fått acklimatisera sig med allt nytt som t ex att gå i hagen hela dagarna. Startade ett par dressyrtävlingar förra sommaren och nu under våren är planen att starta några LB.

AoO.jpg
 
Min foderhäst Zancado är en svenskfödd PRE e Zagal IV. Han är numera en gubbe på 17 år och han har varit hos mig i drygt tre år. Zacke är en ganska typisk PRE till utseendet och hans pappa Zagal har verkligen typat honom. Ridmässigt är han nog lite mindre het än de kan vara men det finns tryck I gubben. Tillsammans tävlar vi MsvB-dressyr, inte fantastiska resultat men har ett par placeringar. Vi tävlar även WE och är kvalade till RM i år och förhoppningsvis ska vi starta svår klass senare i år.

Zacke är en underbar häst som det går att göra allt med. Han tycker det är jätteroligt att hoppa, supertrygg i skogen och ger alltid en stadig känsla att sitta på. Dessvärre är hans bakknän lite sladdriga och han har krävt regelbunden behandling där tyvärr. Så vi tränar bara varannan dag och däremellan skrittas han mycket.
Working-Equitation-Uppsala-Ponnyklubb-27-augusti-2023-Fotograf-Nordtass-Foto-171.jpg
 
Hej!

Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :)

Vore kul att få veta mer om alla andra buke-PRE:er. Jag börjar med en liten presentation av min spanska fröken, eller rättare sagt så är hon spansk-italiensk. Hon föddes i Spanien hos stuteriet Yeguada la B och flyttade till Italien som 4-åring. För lite drygt ett år sedan köpte jag henne från Italien efter att ha snubblat över annonsen på Ehorses. Skulle egentligen inte ha en häst just då, för vår ponny skulle säljas först, men när drömhästen (stor reslig gråskimmel :love::D) dök upp på skärmen så var jag tvungen att slå till. Hon är född 2016 och 174 cm hög, och hade tävlat ett par lätta klasser i Italien. Jag har aldrig tidigare suttit på en PRE och hade haft ett riduppehåll på 8 år, så i början kändes det som att hon hade världens högsta framknän och att vi galopperade mer uppåt än framåt, men ändå wow vilken känsla och så bekväm att rida för mig som var stel och saktfärdig efter det långa uppehållet. I Italien har hon stått på box typ 23 timmar om dygnet, så detta året har vi tagit det ganska lugnt så att hon har fått acklimatisera sig med allt nytt som t ex att gå i hagen hela dagarna. Startade ett par dressyrtävlingar förra sommaren och nu under våren är planen att starta några LB.

Visa bifogad fil 142534
Så fin!!
Köpte du osett?
 
Åh vilka fina hästar ni har @WBanna och @Fiorano . Alltid tyckt att det varit en fin ras och någon gång ska jag ta chansen att rida en PRE! :) är inte 174 i mankhöjd rätt stort för en PRE eller blandar jag ihop det med någon annan ras?
Jo det är väldigt stort iaf jämfört med dom flesta jag har sett, även om man ser på alla Iberiska. Båda PRE och Lusitano är dom flesta mellan 155-162 cm vad jag har sett. Men det finns ju flera individ som är mellan 165 -170 :)
 
Åh vilka fina hästar ni har @WBanna och @Fiorano . Alltid tyckt att det varit en fin ras och någon gång ska jag ta chansen att rida en PRE! :) är inte 174 i mankhöjd rätt stort för en PRE eller blandar jag ihop det med någon annan ras?
Tack! Ja hon är stor för att vara PRE och det var därför jag köpte henne (jag är nästan 180 cm). 178 cm stod det i annonsen, men jag får henne till bara 174. :)
 
Så fin!!
Köpte du osett?
Tack! Ja jag köpte osett. Dock fick jag massor med filmer och magkänslan var väldigt bra, men det var ändå lite spännande att se om säljaren skulle svara igen efter att jag hade skickat ner pengarna och vad som skulle kliva av lastbilen… :D Men hon är precis som säljaren beskrev henne, tack och lov.

Hon besiktigades och röntgades, och min veterinär pratade med den italienska veterinären innan jag betalade.
 
Åh då får Dio också vara med😁. Min lilla Indio är en spansk bastard och troligen en kombination av PRE, arab och nånting prickigt efter som han är LP/LP. Född 2011 enligt passet, antagligen mer 2007 enligt tänderna 🙈. Han är 157, har 125-130 i täcken och en en kvick kille😁.

Har haft Dio i 3.5 år nu och han har gått från att inte våga ta plats till att ha en väldigt stor personlighet. Han är rätt het och reaktiv och mer som jag tror att många PRE/iberier är att rida. Det är väldigt mycket tryck och häst i liten kompakt förpackning. Jag älskar det oftast men kan bli lite less när det brakar till och det rinner över för honom. Han slutar som helt att tänka då. När han är helt med mig är han magisk 😍.

Vi har vinster upp till LA-dressyr och WELA. Skritten är vår stöttesten eftersom han är kort höger bak pga en gammal ordentlig muskelskada.
Screenshot_20231229_194633_Instagram.jpg
 
Åh då får Dio också vara med😁. Min lilla Indio är en spansk bastard och troligen en kombination av PRE, arab och nånting prickigt efter som han är LP/LP. Född 2011 enligt passet, antagligen mer 2007 enligt tänderna 🙈. Han är 157, har 125-130 i täcken och en en kvick kille😁.

Har haft Dio i 3.5 år nu och han har gått från att inte våga ta plats till att ha en väldigt stor personlighet. Han är rätt het och reaktiv och mer som jag tror att många PRE/iberier är att rida. Det är väldigt mycket tryck och häst i liten kompakt förpackning. Jag älskar det oftast men kan bli lite less när det brakar till och det rinner över för honom. Han slutar som helt att tänka då. När han är helt med mig är han magisk 😍.

Vi har vinster upp till LA-dressyr och WELA. Skritten är vår stöttesten eftersom han är kort höger bak pga en gammal ordentlig muskelskada.Visa bifogad fil 142561
Dom är så fina båda två dina vita killar.
 
Åh, en tråd för min Victoria! ❤️ Jag köpte henne i höstas som trevlig skogskompis. Jag är inte intresserad av tävling, och hon hade tröttnat på ridhus/ridbana. Välutbildad och jätterolig att rida ute i skogen, i ridhus så surar hon ihop helt och vill inte alls, därav tidigare ägare sålde. Pigg och framåt med tydlig broms, snäll, trygg, och tycker om att hänga med oss människor, väldigt social. Hon är ganska liten (161 cm) men bred och rejäl. Född -09.

Just nu står vi tyvärr med senskada, men enligt veterinären så är den så liten och hon ska absolut bli fullt ridbar igen för det jag köpte henne till utan problem. Han tyckte dock jag skulle passa på att ta ett föl på henne nu för ”hon var ju så himla trevlig” 😅 Jag håller verkligen med, så lättsam och enkel häst! Det är liksom roligt varje dag med henne, även nu när hon är skadad så är det på riktigt kul att umgås med henne, för hon är verkligen så social som sagt. Sonen på 11 år hanterar henne helt själv inne i stallet och in och ut i hagen, vilket helt klart är en bonus. Hon är bara så fantastisk! ❤️
 

Bifogade filer

  • DFA207A5-0D09-4E37-A3B0-18ADAB987DE8.jpeg
    DFA207A5-0D09-4E37-A3B0-18ADAB987DE8.jpeg
    259,6 KB · Visningar: 193
Hej!

Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :)

Vore kul att få veta mer om alla andra buke-PRE:er. Jag börjar med en liten presentation av min spanska fröken, eller rättare sagt så är hon spansk-italiensk. Hon föddes i Spanien hos stuteriet Yeguada la B och flyttade till Italien som 4-åring. För lite drygt ett år sedan köpte jag henne från Italien efter att ha snubblat över annonsen på Ehorses. Skulle egentligen inte ha en häst just då, för vår ponny skulle säljas först, men när drömhästen (stor reslig gråskimmel :love::D) dök upp på skärmen så var jag tvungen att slå till. Hon är född 2016 och 174 cm hög, och hade tävlat ett par lätta klasser i Italien. Jag har aldrig tidigare suttit på en PRE och hade haft ett riduppehåll på 8 år, så i början kändes det som att hon hade världens högsta framknän och att vi galopperade mer uppåt än framåt, men ändå wow vilken känsla och så bekväm att rida för mig som var stel och saktfärdig efter det långa uppehållet. I Italien har hon stått på box typ 23 timmar om dygnet, så detta året har vi tagit det ganska lugnt så att hon har fått acklimatisera sig med allt nytt som t ex att gå i hagen hela dagarna. Startade ett par dressyrtävlingar förra sommaren och nu under våren är planen att starta några LB.

Visa bifogad fil 142534

Och ang att galoppera mer uppåt än framåt… Vickan tycker det är lagomt att ta i så här vid en galoppfattning. 😂
 

Bifogade filer

  • IMG_3865.jpeg
    IMG_3865.jpeg
    65,4 KB · Visningar: 197
Får smyga in min älskade Donna här då ;)

Inte PRE, men Lusitano. Född 2017. Importerades från Portugal för 2 år sen, köpte henne direkt från Joao Lynce som är uppfödaren till henne. Halvsyster till @warg's Otto. 161 cm i stang, men bred och syns större. Jag är 171 cm själv och känner mig inte alls stor på henne. Köpte osedd, men på video och bilder. Känner att det kunnat inte blivit bättre, är perfekta hästen för mig på alla sätt. Hon är känslig, men så snäll, gosig och lyhörd. Sen vet hon vad hon vill och säger ifrån om hon tycker något inte är som det skall vara. Hon är oftast inte nöjd med om andra försöker peta på henne i hagen eller liknande, utan det är matte som får det ;) Mycket personlighet! :heart Målet är dressyr och WE, vi har skyndat långsamt. Hon vore endast inriden (skritt, trav, gallop) när jag köpte henne och inte riden på 6 månader när jag importerade henne. Så har utbildat henne själv. Har dock massor jobb framför oss, men jag tycker resan med henne är så rolig.

3JUiOwh.jpeg
GFu3PXQ.jpeg

0snTmek.jpeg
evVXRMX.jpeg


Video från när hon bodde i Portugal:

https://www.facebook.com/1572505949/videos/a.10218491865839231/968873343662206
 
IMG_5076.JPG

Jag och min man har tre lusitano, alla födda i Portugal - två av dem uppfödda av Joao Lynce, Otto som är bror till @QueenLilith häst, och min mans 21-åriga häst. Hästen på bilden är min Grao, f 2011. Vi tävlar dressyr och WE (Msv B-msv A) Grao är 166 cm, Otto 170 - så vi har valt lite större hästar inom rasen. De har alla en stor motor och mycket god arbetsvilja, härliga hästar!
 
Senast ändrad:
Det finns ju en annan tråd här på buke om bett. Så jag undrar vad ni har för typ av bett på era iberier?
Själv har jag ett smalt tredelat bett som egentligen är lite för långt, men det som han verkar trivas bäst med. Kollar hans mun regelbundet och vet säger det ser fint ut därinne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp