Flytta häst till Danmark

Ainon

Trådstartare
Vad gäller om men vill föra över en häst från Sverige till Danmark?

Behöver man några speciella papper?
Behöver hästen ha pass?
Åker man igenom någon kontroll där häst/papper kollas igenom?

Krävs samma sak om man anlitar en transportfirma?
Vad kan en transport från norrland till södra danmark kosta med en transportör?

Sv: Flytta häst till Danmark

Hästen ska ha pass med sig och ett veteinärintyg från en distriktsveterinär. Det pappret ska hästen ha med isg hela tiden när den vistas i landet.

Det är inte säket att man blir kontrollerad, men man vet aldrig. Vet några som åkt öve utan varken papper eller pass och de ha klarat sig, men det blir inte kul om det blir en stickkontroll. Då blir det klassat som varusmuggling.

Ang vet- intyget så ha det lite med att göra hur länge hästen sak vara i landet.
Men det bästa du kan göra är att ringa till Jordbruksverket och fråga, då får du garanterat rätt svar på både blnaketter och hur du ska gå tillväga.

Har själv varit i kontakt med dem ang resor till Danmark men ha dock haft bort minanoteringar om det. Vi misstänkte då varusmuggling ang en häst. Pratade med dem i våras.

Ring till olika transportföretag och fråga om priser och hur de gör med papper mm. De som kör över sveriges gränser bruka ordna med papper mm.

De brukar vara väldigt tillmötesgående och hjälpsamma.

En resa mellan Helsingborg och Uppsala gick på 2500 kr.

Tack, tiden som hästen ska vistas i landet är för all framtid, det kanske gör någon skillnad..

Får ta och fråga jordbruksverket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 494
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka