flytta med barn? (svamligt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

toughcookie

Trådstartare
Nu har jag nästan bestämt mig för att flytta "hem" igen. Det innebär en flytt på drygt 15 mil. Jag flyttar ju tillbaka till alla mina kompisar och vänner men sonen som är sex år skulle tvingas lämna nästan alla han känner inkl sin pappa.
Nu bor han hos sin pappa varannan vecka och för honom(sonen) funkar det bra.
Jag vet ju dock att pappan dricker mkt alkohol och även KÖR BIL berusad, pappan säger att han ALDRIG gör det men sonen säger annorlunda.( han har dessutom åkt fast flera gånger)
Det gör ju att för MIG är valet lätt men sonen älskar ju sin pappa och gillar att vara hos honom.
Jag har frågat sonen om han vill flytta och han säger såklart nej, han är ju född och uppvuxen här och ser fram emot att börja "sexårs" i augusti.
Nu fattar jag ju att han inte kan få styra mitt beslut men vi brukar prata om allt så det har varit naturligt att fråga vad han tycker.
Nu till min fråga, jag kommer inte att hinna fixa allt innan "skolstart" i augusti. Ska jag vänta med att flytta tills efter nyår och den nya terminen eller ska jag fixa allt så fort som möjligt och kanske komma dit i oktober?
Vad blir lättast för honom tror ni?
Jag VILL verkligen flytta, mår rätt dåligt där jag är nu och vet att jag kommer bli en mkt gladare mamma om jag får komma "hem" igen.
Kan tillägga att sonen känner dom flesta vuxna i min "hemmakrets" och även flera barn fast inga som ska börja på sexårs samtidigt.
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

OM du verkligen har bestämt dig så tycker jag att du ska sätta fart, inte vänta till efter nyår.
Sen är det ju så att 6års inte är obligatoriskt, (har jag för mig), men du erbjuds heller ingen annan barnomsorg.
Så i princip så behöver han inte börja 6 års här om du kan lösa hans dagvistelse tills ni flyttar.
Är det "bara" 15 mil "hem" så skulle jag satsa på att i stället försöka hälsa på nya 6 års i srället vid tillfälle.

Om ni har gemensam vårdnad om sonen så har ju pappan rätt att ha åsikter om eran flytt, trots sitt "problem"
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

Pappan har inga invändnigar, han funderar själv på att flytta hem till england. Han tycker bara att det är skönt om han blir "varannanhelgs" pappa tyvärr.
Jag ska ringa kommunen och fråga hur det är med sexårs, även om jag tror att han gärna skulle vilja börja där vi bor nu för det ska ju alla dagis kompisar göra.
Har du nått bra tips på hur jag talar om att vi ska flytta? Bara att säga att så här är det eller?
Det känns ju som att han kommer bli helt förtvivlad eftersom der var jag som tog beslutet att lämna pappan också. Det är 1 1/2 år sedan jag tog det steget.....
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

Ring kommunen och kolla om det är obligatoriskt, jag tror inte det.

Ang flytten så ska du säga som det är, utan krusiduller. Sakligt och helst utan värdering om varför,(om orsaken har med ditt mående att göra) men stötta och hjälp honom i hans sorg över att lämna kompisar, och LÅT honom bli ledsen, även om det är smärtsamt för dig att se det.

Du är hans mamma, du gör det som är bra för er, det kan han lita på, visa att du är trygg i ditt beslut. Försök inte övertyga honom, barn går sällan på det utan låt honom smälta " flytten" och svara på hans frågor.
Åk sen dit så han får titta hur det ser ut.
Den största förlusten för honom blir inte eran flytt, utan förlusten av pappa.
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

toughcookie skrev:
Pappan har inga invändnigar, han funderar själv på att flytta hem till england. Han tycker bara att det är skönt om han blir "varannanhelgs" pappa tyvärr.
Jag ska ringa kommunen och fråga hur det är med sexårs, även om jag tror att han gärna skulle vilja börja där vi bor nu för det ska ju alla dagis kompisar göra.
Har du nått bra tips på hur jag talar om att vi ska flytta? Bara att säga att så här är det eller?
Det känns ju som att han kommer bli helt förtvivlad eftersom der var jag som tog beslutet att lämna pappan också. Det är 1 1/2 år sedan jag tog det steget.....


Förskoleklass är INTE obligatoriskt, du som förälder bestämmer själv vilka dagar han ska vara där MEN kommunen ordnar som sagt ingen annan barnomsorg ifall ni inte vill ha dom där (såvida ni inte har en elevvårdskonferens där ni bestämmer att pojken mår bäst av ett år till på förskola(dvs dagis) och att sen gå vidare med förskoleklass. Vill man kan man dessutom hoppa över förskoleklass och börja i år1 redan som 6-åring dvs du går ut nian när du är fjorton. Så valet är ditt.

Min åsikt efter att ha arbetat i en f-1 (dvs en klass där förskoleklass och år 1 är tillsammans) är att jag ALDRIG skulle hoppa över förskoleklassen.

Det är så mycket viktigt som de får lära sig där som inte är ämnesrelaterat (dvs svenska matte etc), bara en sådan enkel sak som att sitta i en samling och lyssna på varandra är inte alldeles självklar och enkelt heller för den delen. Vi arbetar väldigt mycket med förberedande språklek efter Bornholmsmodellen och mattelek. Det mesta bygger på att barnen "leker" och samtidigt får in grunderna för hur man gör i skolan. Att missa ett par månader av detta skulle för många vara katastrof och jag ser STOR skillnad på de barn som kommer som inte har haft fskl (vilket inte varit många tack och lov) i år 1.

I förskoleklass arbetar man med gruppen, många sexåringar (generellt jag vet) börjar här med att testa gränser och vad man kan göra med kompisarna och inte. Gruppen är det man utgår ifrån och sedan arbetar man utifrån vad de behöver socialt och inte.

Om du inte hinner flytta till skolstart så låt pojken börja i den förskoleklass som han skulle börjat med sina kompisar. Berätta också när du ska flytta till personalen och eftersom det bara är femton mil emellan så varvar du med ex någon långhelg i den nya staden ex torsdag till söndag när han får träffa sin nya klass och skolas in där också den mjuka vägen?

Javan
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

Självklart ska han gå i förskoleklass! Han har ju längtat jättemkt efter det.
Vet du hur långt innan man behöver anmäla flytt till komunen (den nya) för att garanterat få plats? Eller är dom skylldiga att ordna det?
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

Jag tycker du ska flytta. Pappan får han ju träffa ändå och 15 mil åker man visserligen inte varje dag, men det är inte längre bort än att de kan umgås och träffas. En flytt kan vara jätterolig, försök att fokusera på alla nya kamrater han kommer att få, vad spännande det kommer att bli att vakna upp i ett nytt rum mm. Försök att vända det till något positivt och gör lite extra mycket med honom så flytten blir rolig istället för bara tårar. Jag flyttade väldigt mycket som barn och tyckte alltid det var kul, även om det kanske inte alltid var lika roligt jämt. :smirk:
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

Vad skönt att höra att jag inte är ett monster som i det här fallet flyttar enbart för min egen skull.
När jag frågar om han vill flytta så är det den bästa kompisen han säger att han inte vill flytta ifrån men när jag lovade att man kan åka tåg (kanske tilloch med ensam) till kompisen så var det ok!
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

Att flytta när man är sex år är klart bättre än när man är 13-15 år kan jag säga. Som sex-åring har du mycket lättare att hitta nya kompisar och framförallt så är inte alla i gäng redan...

Kommunen är skyldig att ge er en plats i en förskoleklass i det skolområde som er nya bostad ligger i.

Jag tycker inte att du är ett monster som flyttar - att flytta som en sexåring är lite trist men vänd på det och se vad ni får istället! Vad gillar han på det nya stället?
Fokusera på det och att det gamla inte försvinner - han kan ju träffa dom när han är hos pappa eller hur!

Kramar Javan
 
Sv: flytta med barn? (svamligt)

Det är klart han säger nej till att flytta, han vet ju inget annat.

Tänk dig in i situationen, ett barn i den åldern har inga problem att skapa nya kontakter :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Senast: Tassa
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: fijja
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp