Bukefalos 28 år!

Flytta under uppsägningstiden

Sara80J

Trådstartare
Har en liten fråga. Vi sa upp vår stallplats i mitten på oktober. Fick veta efter det att vi är en av många som flyttar våra hästar pga stallägarnas beteende. Tyvärr blev det inte värre utan tvärtom efter att vi sa upp platsen. I kontraktet står det att om vi flyttar hästen under uppsägningstiden så utgår en kallhyra. Men nu fick jag ett meddelande från stallägaren att alla ska vara betalt när vi hämtar hästen imorgon. Detta trots att det inte står i kontraktet och det inte är något de gör enligt rutin. Har kontakt med fd hyresgäster och de har haft samma kontrakt som oss och detta har inte varit aktuellt då. Vi har skött alla fakturor utan problem under tiden vi stått där och tänker även göra det under uppsägningstiden. Men kan de stoppa oss från att hämta hästen imorgon när vi inte betalat in alla trots att det inte står i kontraktet? Jag svarade dem att vi kommer betala enligt kontrakt vilket är sista oktober och sista november. Enligt tidigare hyresgäster så lägger de till en hel del utförda (alltså EJ utförda) tjänster på slutfakturorna som man sedan måste bestrida. Självklart tar jag med både kontrakt och hästens papper när vi hämtar hästen.
 
Du måste ju få flytta din häst när du vill. Stallägaren skickar ju ändå en faktura och om du inte betalar den i tid kan stallägaren gå vidare med det. Jag förstår inte varför det spelar någon roll var hästen är.
 
De kräver att avgiften för uppsägningstiden (2månader) ska vara betald imorgon när hästen flyttas. Trots att det står i kontraktet att avgiften ska betalas den siste varje månad, vilket då blir 31/10 och 30/11.
 
Stallägaren är väl rädd att den inte ska se röken av varken dig eller pengarna när du hämtat hästen. Varför bråka? betala så är du av med skiten.
Fast att betala två stallhyror direkt + ev dubbelhyra kanske inte alla har råd med?
Jag skulle bara meddela att jag kommer betala kallhyra enligt kontrakt på förfallodagen och att själva hästen flyttar jag nu.
Stallägaren har definitivt ingen som helst rätt att kvarhålla hästen som någon sorts pant. Innan det kan bli aktuellt, om det ens blir möjligt, görs upp i ev tvist om ni inte betalat för er.
 
Jag har lite samma läge, flyttar hästarna på söndag men uppsägningstiden går ut sista november.
Har inte varit något snack om att jag ska betala något innan hästarna lämnar gården, jag har mitt kontrakt att följa helt enkelt. Vilket innebär att jag kan få lov att ta några kollektiva pass under november.
 
Såg nu att jag skrev fel på ett ställe. Det blev inte BÄTTRE efter att vi sa upp platsen utan mycket värre. ;)
 
Så länge som det inte står i kontraktet att man måste betala allt innan flytt ser jag i te att de kan hindra er hämta häst.
Jag flyttade just själv innan uppsägningstid. Jag hade också extra faktura på hjälp med skötsel av häst sista tiden. Jag betalade de innan förfallodatum bara. Inget snack om att det behövde göras innan vi flyttade.
 
@Sara80J
Det är kontraktet som gäller, dom kan inte ändra villkoren på eget bevåg. Om dom fakturerar båda hyrorna samtidigt och för tidigt, så bestrid fakturan skriftligen. Om dom ändå skickar till inkasso, så kontakta då inkassobolaget och meddela att hyresvärden bryter mot de villkor som har avtalats i kontraktet och att du har bestridit fakturan.
 
Senast ändrad:
Du behöver inte betala allt för att hästen flyttar tidigare som sagt , precis som du själv konstaterat om avtalet inte säger något om detta.

Att stallägaren påstår det bottnar givetvis i att denne är rädd för att folk sen ska strunta i det när de fyskiskt är därifrån , särskilt eftersom det tydligen råder en viss konflikt som ligger bakom valet att flytta .
Men rättsligt enligt kontrakt om inget annat avtalats så behöver du inte det nej, och hästen kan inte heller behållas av stallägaren rättsligt på något sätt .

Jag har i något fall genom alla år valt att flytta hästen innan kontraktet löper ut och har då själv valt att betala klart allt direkt eftersom det ändå ska göras en månad eller två senare .
I de fall jag haft inackorderade som valt att flytta hästen tidigare har även de flesta valt att i samband med det göra klart hela affären direkt .
Men som sagt - du är inte tvingad till det om inte det avtalats i kontraktet /ert avtal - muntligt eller skriftligt .
 
@Sara80J
Det är kontraktet som gäller, dom kan inte ändra villkoren på eget bevåg. Om dom fakturerar båda hyrorna samtidigt och för tidigt, så bestrid fakturan skriftligen. Om dom ändå skickar till inkasso, så kontakta då inkassobolaget och meddela att hyresvärden bryter mot de villkor som har avtalats i kontraktet och att du har bestridit fakturan.
Jag har kontakt med en av de tidigare hyresgästerna som arbetar som jurist. Hon fick bestrida sin slutfaktura då de lagt till tjänster som de inte utfört, tex tvätt, träningar osv. Så hon hjälper mig om det skulle behövas. Man märker att detta är något som dessa stallägare har satt i system.
 
Jag har kontakt med en av de tidigare hyresgästerna som arbetar som jurist. Hon fick bestrida sin slutfaktura då de lagt till tjänster som de inte utfört, tex tvätt, träningar osv. Så hon hjälper mig om det skulle behövas. Man märker att detta är något som dessa stallägare har satt i system.

Fast riktigt så enkelt är det väl inte ? I ditt fall har ju stallägaren tvärtemot uttryckt att denne bara vill avsluta med slutbetalning på hyran direkt ? Då vill de ju liksom inte krångla i sak ?

Sen måste jag säga att krångla med att bestrida fakturor/ev hamna i rättsprocess osv oavsett små saker är något de flesta undviker så både stallägarna och du tjänar ju på att slippa det något ofantligt . Så som sagt, jag tror inte stallägaren "satt något i system" även om det verkar så för det blir snarare både krångligare och dyrare för denne och övriga .

Men givetvis : du vet ju hela storyn och det gör ju självklart ingen här , så min reflektion är givetvis bara en sådan utifrån att bara läsa här !
 
Fast jag skulle bestrida eller i varje fall ifrågasätta vad som skulle ske med din inbetalda hyra om en ny hyresgäst flyttade in före ditt kontrakt löpt ut. Har du ett kontrakt, så är det självfallet kontraktet som gäller.
 
Flyttade också nyligen från ett stall innan uppsägningstiden gått ut. I detta fallet var det jag som blev uppsagd (har stått i stallet i nästan fem år men nu villle stallägaren själv ha sina boxar för att starta verksamhet). I samband med uppsägningen frågade jag om jag slapp hyran om jag flyttade tidigare, vilket jag gjorde. Så jag flyttade omgående trots att jag hade betalat för hela oktober. Men inte fick jag några pengar tillbaka, och nu har stallägaren ställt in ponnier i sin nya verksamhet i mina boxar som jag betalat hyra för. Har förstått det som att det blir hemskt svårt för mig att få tillbaka mina pengar och det handlar dessutom om väldigt lite pengar, men det gör mig ändå lite irriterad.

Till TS, självklart ska du inte behöva betala på annat vis än som står i kontraktet. Så som du beskriver stallägarna försöker de nog mest "dra en rövare" med dig och få in lite snabba cash...
 
Flyttade också nyligen från ett stall innan uppsägningstiden gått ut. I detta fallet var det jag som blev uppsagd (har stått i stallet i nästan fem år men nu villle stallägaren själv ha sina boxar för att starta verksamhet). I samband med uppsägningen frågade jag om jag slapp hyran om jag flyttade tidigare, vilket jag gjorde. Så jag flyttade omgående trots att jag hade betalat för hela oktober. Men inte fick jag några pengar tillbaka, och nu har stallägaren ställt in ponnier i sin nya verksamhet i mina boxar som jag betalat hyra för. Har förstått det som att det blir hemskt svårt för mig att få tillbaka mina pengar och det handlar dessutom om väldigt lite pengar, men det gör mig ändå lite irriterad.

Till TS, självklart ska du inte behöva betala på annat vis än som står i kontraktet. Så som du beskriver stallägarna försöker de nog mest "dra en rövare" med dig och få in lite snabba cash...
Ja det är antagligen exakt det dom försöker med. Min kompis som stod i stallet tidigare som flyttade hästen i somras fick inte detta kravet. De kan helt enkelt inte ta att något säger emot dem. Men som de behandlar sina hyresgäster så måste något sätta ner foten snart. Att folk flyttar sina hästar pga att det inte längre är kul att åka till stallet och mår psykiskt dåligt när man åker därifrån hör inte hemma i hästvärlden...det hör inte hemma någonstans.
 
Har en liten fråga. Vi sa upp vår stallplats i mitten på oktober. Fick veta efter det att vi är en av många som flyttar våra hästar pga stallägarnas beteende. Tyvärr blev det inte värre utan tvärtom efter att vi sa upp platsen. I kontraktet står det att om vi flyttar hästen under uppsägningstiden så utgår en kallhyra. Men nu fick jag ett meddelande från stallägaren att alla ska vara betalt när vi hämtar hästen imorgon. Detta trots att det inte står i kontraktet och det inte är något de gör enligt rutin. Har kontakt med fd hyresgäster och de har haft samma kontrakt som oss och detta har inte varit aktuellt då. Vi har skött alla fakturor utan problem under tiden vi stått där och tänker även göra det under uppsägningstiden. Men kan de stoppa oss från att hämta hästen imorgon när vi inte betalat in alla trots att det inte står i kontraktet? Jag svarade dem att vi kommer betala enligt kontrakt vilket är sista oktober och sista november. Enligt tidigare hyresgäster så lägger de till en hel del utförda (alltså EJ utförda) tjänster på slutfakturorna som man sedan måste bestrida. Självklart tar jag med både kontrakt och hästens papper när vi hämtar hästen.

Egentligen har de inte rätt att begära tidigare betalning.
Men du ska ändå betala pengarna; är det inte lika bra att låta bli att tjafsa, och betala lite tidigare och få det gjort?
Du har inte med att göra vad de använder boxen till efter att du lämnat den. När du flyttat ska du visserligen betala kallhyra enligt avtal, men de har rätt att använda boxen hur de vill under den tiden.
 
Jag har kontakt med en av de tidigare hyresgästerna som arbetar som jurist. Hon fick bestrida sin slutfaktura då de lagt till tjänster som de inte utfört, tex tvätt, träningar osv. Så hon hjälper mig om det skulle behövas. Man märker att detta är något som dessa stallägare har satt i system.
Men betala allt direkt istället, så slipper du böket med att bestrida fakturan? Då ser du ju direkt om de kryddat fakturan.
 
Men betala allt direkt istället, så slipper du böket med att bestrida fakturan? Då ser du ju direkt om de kryddat fakturan.
De skriver ut alla fakturor den siste varje månad och kräver att den ska betalas samma dag. Så idag när vi ska hämta hästen lär det inte vara någon faktura utskriven. De säger att allt ska vara färdigbetalt men de ger mig ingen faktura. Så hur ska jag kunna betala då?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 699
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 596
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 944
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp