Kallhyra! Dyrt ?

Låter svindyrt! Kanske rimligt om du fick hela stallet för den summan och sedan kunde hyra ut den andra boxen med skälig hyra för arbetet du gör.

Nu går det ju inte att jämföra, men i vårt stall (i norra Uppland) får man betala en kallhyra på 1100 kr/månad om hästen är iväg på träning eller bete eller så, (jfr med 3100 kr/månad när hästen är där). Då utnyttjar man ju inget strö eller foder och hästen behöver ju inte tas ut och in och så, men man har kvar boxen (och man måste fortfarande göra sina stallpass, dvs kvällsfodra 3-4 gånger/månad och stalltjänst en hel lördag eller söndag/månad). Vi har ridhus, två utebanor och ridstigar (men är en ridskola så tiderna i ridhuset är begränsade).
Samma upplägg för mig med kallhyra på boxen men hästen är borta, fast betalar 600kr då.
 
Elen i stallet ingår? Betalar din hushållsel elkostnader i stallet så kan det ju verkligen skena iväg i pris. Det är nog väldigt svårt att hyra när du har så mycket utöver själva lägenheten du bor i. Vem sköter trädgården? Vem sköter vinterväghållning. Alltså för ca 12000 kr i hyra plus el och hushållskostnader så har du i princip ett helt jordbruk med hagar till hästar. Jag tror inte man ska hyra lantbruksliknande fastigheter på landet utan man ska äga dem. Jag tror faktiskt att kallhyra 12 lapp i månaden för ett hus och stall är billigt eller åtminstone helt ok. Har du service i form av väghållning , trädgårdsskötsel och rödfärgning så är det nästan billigt. Men jag tycker du ska köpa egeN fastighet och bo i.

Kolla vad alternativboende, som lägenheter, i din trakt kostar och naturligtvis installning på andra stall. Det är bara om du har alternativkostnader som det går att jämföra. Kan du skriva alternativkostnader för dig och informera oss, vore intressant, tack. Däremot så måste du samarbeta mer med din stallkamrat. Det verkar som om du låter stallkamraten komma undan arbetet i stallet. Dessutom så kan du ta betalt för generella översynen av din husägare.
 
2750 i kallhyra för två boxar i stall nära en ganska stor stad mellan Sverige . Vi får betala ca 1500 för en box så får man rabatt fall man har flera hästar , allt skötts kollektivt men stallägaren sköter underhållet av hagarna och vi har en nybyggd ridbana med hindermaterial .
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 809
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp