Flytta utomlands/plugga

matildadahlgren

Trådstartare
Hej, jag har börjat gå i tankar på att flytta utomlands, förmodligen inte för alltid men ett tag iaf. Men jag har även planer på att plugga nu till hösten, en utbildning på tre år plus att jag måste lägga till ytterligare ett år då jag måste läsa ett tekniskt basår innan. Just nu känner jag att mina planer krockar lite och vet inte hur man ska tänka och prioritera. Plugga kan man ju alltid göra senare. Resa kan man ju såklart också alltid göra, men när man blir äldre kanske man står med en familj som gör det lite svårare.
Någon som kan hjälpa till lite i tänkandet?
Tacksam för svar!

Res först!

Hur gammal är du?

edit: inte för att åldern spelar någon roll i detta fall tycker jag, är mest nyfiken!

Hej, jag har börjat gå i tankar på att flytta utomlands, förmodligen inte för alltid men ett tag iaf. Men jag har även planer på att plugga nu till hösten, en utbildning på tre år plus att jag måste lägga till ytterligare ett år då jag måste läsa ett tekniskt basår innan. Just nu känner jag att mina planer krockar lite och vet inte hur man ska tänka och prioritera. Plugga kan man ju alltid göra senare. Resa kan man ju såklart också alltid göra, men när man blir äldre kanske man står med en familj som gör det lite svårare.
Någon som kan hjälpa till lite i tänkandet?
Tacksam för svar!
Du kan inte plugga till det du vill utomlands då? Göra tekniskt basår här först och sedan plugga utomlands? Det var min hybrid-lösning när jag inte riktigt kände att jag rest färdigt, men ändå ville ta tag i det här med en universitetsutbildning.

Annars säger jag res först, helt klart! Speciellt om du kommer direkt från gymnasiet, då kan du verkligen behöva en paus innan du drar igång nästa pluggomgång, men annars också. Och ju längre du väntar, desto större risk blir det ju att något (skola, jobb, förhållande, you name it!) kommer emellan. Så har du möjligheten att åka snarast så gör det! Plugga kan man alltid göra senare, precis som du säger! :)

@matildadahlgren
Gör som du känner för, man kan resa när man vill. När jag pluggade på universitetet reste jag varje sommar. Sen tog jag en paus och jobbade och reste och jobbade och reste (länge) innan jag gjorde klar min examen.

Gör det du känner helt enkelt, så ordnar det upp sig :).

Res först!

Hur gammal är du?

edit: inte för att åldern spelar någon roll i detta fall tycker jag, är mest nyfiken!

Jag är 19 år, så jag tog studenten nu i somras.

Du kan inte plugga till det du vill utomlands då? Göra tekniskt basår här först och sedan plugga utomlands? Det var min hybrid-lösning när jag inte riktigt kände att jag rest färdigt, men ändå ville ta tag i det här med en universitetsutbildning.

Annars säger jag res först, helt klart! Speciellt om du kommer direkt från gymnasiet, då kan du verkligen behöva en paus innan du drar igång nästa pluggomgång, men annars också. Och ju längre du väntar, desto större risk blir det ju att något (skola, jobb, förhållande, you name it!) kommer emellan. Så har du möjligheten att åka snarast så gör det! Plugga kan man alltid göra senare, precis som du säger! :)

Jo jag har funderat på det, tanken är att jag ska bli dataingenjör och jag antar att det kanske inte finns så bra möjligheter att plugga på svenska utomlands? Och jag tror att det blir alldeles för avancerat för mig att ta det på ett annat språk.

Beroende på din studiedisciplin finns ju möjligheten att plugga på distans också. En kompis till mig läste basåret på distans (hon jobbade samtidigt).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
654
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka