Twihard
Trådstartare
Ja :/Fyrkantigt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja :/Fyrkantigt!
Spontant tror jag det är svårt att få till i offentlig sektor, då får vederbörande i så fall säga upp sig vilket är dumt mot karensdagar sig osv. I privat sektor är man ju mer fri att agera som man vill på gott och ont.Det du upplever tror jag är ganska vanligt vid uppsägningar. Dvs sorg över att man blir av med arbetskamrater och dåligt samvete över att man själv fick vara kvar.
Vid en av de uppsägningar jag varit med om sa vi upp ganska många kolleger. I alla fall den gången var det möjligt att byta. Dvs en kollega kunde frivilligt ta platsen för att bli uppsagd. Så vi hade faktiskt flera stycken som frivilligt valde att bli uppsagda och så kunde andra kamrater stanna kvar. I alla fall så länge man hade samma kompetens.
Mitt exempel är från offentlig verksamhet.Spontant tror jag det är svårt att få till i offentlig sektor, då får vederbörande i så fall säga upp sig vilket är dumt mot karensdagar sig osv. I privat sektor är man ju mer fri att agera som man vill på gott och ont.
Att bli uppsagd kan man ju också försöka deala med facken och ag, finns ju tex omställningsfonden. Sen är det väl inte en uppsägning än om jag tolkade rätt, utan ett varsel? Det är en ganska komplicerad process att säga upp fast anställda i kommunal och regional sektor, men de kanske inte var inlasade? (Note to self, läs ursprungsinlägget)
Slamkrypare!Här ville de inte göra det och sa att man aktivt får säga upp sig men då är det kösystem på den med mest las eller vad det hette.
Ja precis, säg inte upp dig ts (om du inte hittar nytt jobb förstås), nu tror jag inte du hade tänkt det.Slamkrypare!
De som blir uppsagda kan ha rätt till ersättning, kan dra till annat arbete under uppsägningstid i vissa fall osv. Medans den som själv säger upp sig så slipper företaget detta.
Ja precis, säg inte upp dig ts (om du inte hittar nytt jobb förstås), nu tror jag inte du hade tänkt det.
Aldrig hört talas om. Men hon som älskar jobbet är sist i kö så hade nog inte hjälpt :/Har inte läst alla svar, men om du jobbar inom kommunal verksamhet bör ni omfattas av avtalet KOM‐KR, vilket ger medarbetare som ingår i fastställd turordning möjlighet att avsäga sig sin plats i turordningen (bli uppsagd) och få 1 års stöd (med exempelvis utbildning) av omställningsfonden. Skulle det vara ett alternativ?
Man kan tänka tvärtom med - har de utbildning så kanske de lättare får jobb. Är det så att arbetsgivare ska betala en del för omställning och kompleteringutbildning så kanske det blir billigare så. Så det kan ju vara genomtänkt med, öven om det ine hör till det man hör om, men det kan.