flytta utomlands...

Vita_N_6520

Trådstartare
Ni får ursäkta om tråden ligger fel.. Kunde inte komma på nått bra ställe att lägga den på.. :crazy:

Men det är så att jag undrar om man får flytta sin häst utomlands om man själv ska flytta?
Vart ska man vända sig?
Är det nått speciellt man måste göra? (ja det är ju klart det är, men vad?)
Hur mycket kan det kosta?
Hur är det med karantän och allt, hur länge och hur mycket kan det kosta?

Nån som har nån erfarenhet av detta?

Jag vill gärna flytta till Irland nu när jag blivit förälskad i det landet, men jag vill helst inte åka utan min häst...

Sv: flytta utomlands...

Om du vill ta med hästen till Irland så behöver du ha ett hästpass.

Innan du åker ska hästen ha ett friskintyg och en färdplan, detta ska utfärdas av en officiell veterinär (oftast distriktsveterinären) och det måste utfärdas inom 48 timmar från avfärd. Intyget gäller i tio dagar, är du inte framme innan intyget slutar gälla måste du skaffa ett nytt.

Sen är det bara att dra! Det är ingen karantän inom EU, det är bara att tuta och köra!

Okej. Gäller det vanliga hästpasset då, eller måste man ha nått speciellt?

Kan man alltså göra friskintyget fem minuter innan man åker?
(ursäkta jag är lite trögfattad när det gäller såntdär "inom" o sånt.. :p )

Du har inte en aning om vad det kan kosta?
Hur man gör när man ska transportera över hästen?

Hej,

det bästa är nog att ringa till olika transportfirmor. När min häst hat åkt fram och tillbaka till södra tyskland har kalaset gått på cirka 600 euro enkel resa. Då med en hyfsad transpotör som håller noga på pauser, vattning mm. De kan även hjälpa med nödvändiga papper, tullar mm.

Som sagt är det ingen karantän inom eu. Se till att hästen är ordentligt försäkrad och vaccinerad fullt ut. De som har stallet på Irland kan säkert hjälpa dig med vad som gäller just där.

Friskintyget kan utfärdas fem minuter innan avfärd, men det lönar sig nog att ringa veterinären i god tid o boka en tid, kanske göra en förundersökning om du är osäker på om din häst klarar kollen prickfritt... Better safe than sorry :idea:

Lycka till med flytten!

Vanligt hästpass gäller.

Du kan göra friskintyget precis innan du åker. Jag har gjort det "på väg" när jag har gjort det eftersom närmaste distriktsveterinärstation ligger "på vägen" till civilisationen.

Intygen kan kosta 500-1000 beroende på om det är jourtid, om veterinären behöver åka hem till dig, och så vidare.

Det enklaste sättet att transportera hästen är förmodligen att låta den åka lastbil. Det importeras ju mycket hästarfrån Irland, så det går lastbilar rätt ofta som har tomma platser på tillbakavägen till Irland. Transportfirmorna brukar annonsera i Ridsport. Du kan också köra hästen själv, skulle tippa att det tar 2-3 dygn beroende på hur du lägger upp resan.

Jag har alltid transporterat min häst med hästtransportföretag. För det mesta vet de allt som behövs för att flytta hästen. Min har åkt från spanien till england när vi bodde där, och sedan därifrån till sverige. Vi planerar att flytta till spanien igen, så då blir det dags att åka! Jag har aldrig provat att köra själv. Men skulle tro att man bara får stanna och övernatta på speciella ställen, därför är det smidigare med transportföretag. De åker också bättre i en lastbil än en vanlig hästtransport (som jag har). Jag har använt mig av John Parker båda gångerna. De har verkligen lyxiga transporter med AC och videoövervakning och kostar inte så värst mycket mer, med tanke på vilken skillnad det är på åkkomforten.

Min åkte med John Parker och var väldigt stressad vid framkomsten. De hade inte tagit av benskydden eller något under de 3 dagarna resan tog. Hon hade tappat 100 kg på de dagarna. När jag körde mina hästar själv utomlands mådde de utmärkt. Man får övernatta var man vill (alltså vilket stall man vill). De måste åka lastbil vid längre sträckor, en vanlig transport blir för jobbig att stå i. Distriktsveterinären sköter alla papperna eller transportföretaget.

Man får stanna var man vill. Själv har jag stannat hos kompisar, på bed&box och på olika ridsportanläggningar.

Min häst har varit fräsh som en nyponros med John Parker. Det var synd att du inte hade samma uppfattning. :( Jag tror de resonerar att transportskydden kan skapa mer skador än utan. Har sett en häst som trampade av sig transportskyddet och sedan stod hela resan med böjt ben för att skyddet hängde på sniskan. Själv använder jag aldrig transportskydd. Om jag ska köra långt lindar jag benen över kotorna för stöd annars inget.

Men måste man bestämma sin färd innan man kör och tala om det vid gränsen? Eller kan man bara stanna där man ser en ridanläggning längs vägen, och fråga om de har några rum lediga? :) Eller rent av Campa med hästarna?

Jag vet att tyskar och danskar brukar stanna över hos min veterinär för att sedan köra vidare för tävlingar etc. Men jag trodde att han var en slags speciell stoppunkt.

Stannar de på speciella ställen med hästarna då..?
Hur fungerar det, fodrar de och allt?
Berätta gärna lite om transportföretagen hur de gör o så... =)

Du oroar dej alldeles i onodan. Alla hastar som jag saljer till Sverige aker med Prescott's Horse Transports....PM:a om du vill ha telefonnummer.
De aker fran Sverige, genom Tyskland, Frankrike, over England och in till Irland. De stannar pa flera stallen och hela resan brukar ta ca 3 dagar. Det kommer att kosta mellan 5-7.000:- till Irland, men det beror pa vart i Sverige du befinner dej.

Vart pa Irland hade du tankt att bosatta dej?

Det kan vara synnerligen lämpligt att boka var man ska bo innan man ger sig iväg. Oftast kör man på motorväg och då finns det inga ridanläggningar "på vägen". Det är ju inte heller allemansrätt i andra länder, så man kan inte bara sätta upp sitt portabla elstängsel och sitt tält var man har lust som här i Sverige.

Nej, det är till att googla och använda mycket fantasi för att hitta ställen att sova över på. Bed & box, tävlingsryttare, ridresearrangörer, och så vidare, och så vidare.

Någon som vet ställen att övernatta ungefär vid Osnabruck i Tyskland. Brukar vara lagom att stanna där.

Puttar upp då jag har en fråga :angel:

någon som vet något om transporter till USA ?
Dit planerar jag bosätta mig i framtiden, och utan älsklingen (ev alla tre :angel: ) går det inte

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 295
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka