Flyttas runt på arbetsplatser, ok???

Krans

Trådstartare
Okej, jobbar inom vården. Är i den sitsen att jag har en chef som har 3 st enheter under sig.Har en chef rätt att "flytta runt" de anställda hursomhelst mellan enheterna? Jobbade på enhet A med fast tjänst.Sedan erbjöd hen mig en fast tjänst på enhet B om jag ville och som jag med glädje tackade ja till då klientelet passar mig superbra! Men nu säger hen att jag måste jobba mest tidvis på enhet C, dit jag absolut inte vill.För att jag har jobbat med liknande för väldigt många år sen och är formellt kompetent är hennes förklaring...( Är formellt kompetent att jobba på alla 3 enheterna) Men jag vill verkligen inte alls jobba med det klientelet eller dom arbetsuppgifterna....Det känns som att gå bakåt 15 år i tiden för mig och som ett avslutat kapitel.Känner mig lite "lurad" på ngt vis då det tidigare hette att hennes ursprungsplan hela tiden varit att jag skulle jobba på enhet B då hon tyckte att jag skulle passa så bra där .Jag vet att jag gör ett bra jobb där....Vad är ok egentligen av en chef/arbetsgivare? Mvh Besviken...

Okej, jobbar inom vården. Är i den sitsen att jag har en chef som har 3 st enheter under sig.Har en chef rätt att "flytta runt" de anställda hursomhelst mellan enheterna? Jobbade på enhet A med fast tjänst.Sedan erbjöd hen mig en fast tjänst på enhet B om jag ville och som jag med glädje tackade ja till då klientelet passar mig superbra! Men nu säger hen att jag måste jobba mest tidvis på enhet C, dit jag absolut inte vill.För att jag har jobbat med liknande för väldigt många år sen och är formellt kompetent är hennes förklaring...( Är formellt kompetent att jobba på alla 3 enheterna) Men jag vill verkligen inte alls jobba med det klientelet eller dom arbetsuppgifterna....Det känns som att gå bakåt 15 år i tiden för mig och som ett avslutat kapitel.Känner mig lite "lurad" på ngt vis då det tidigare hette att hennes ursprungsplan hela tiden varit att jag skulle jobba på enhet B då hon tyckte att jag skulle passa så bra där .Jag vet att jag gör ett bra jobb där....Vad är ok egentligen av en chef/arbetsgivare? Mvh Besviken...

Chefen leder och fördelar arbetet, så ja i princip kan hen flytta runt dig. Men som Ainon skrev beror det på ditt anställningskontrakt.

Kontakta fackombuden och be dem titta på kontraktet.

Säger som Ainon. Det beror på dina anställningsvillkor. Är du anställd på X avdelning/mottagning eller på X-klinik? Arbetsgivaren har rätt att sätta dig på annan arbetsuppgift eller tjänst hos arbetsgivaren vid behov.

Kan rekommendera att läsa igenom HÖK

Hmmm...Har kontrakt på att jobba på enhet C specifikt.En annan utväg kan väl annars vara att söka jobb på annan enhet med annan chef?Finns enheterna D-J, där cheferna bara har en enhet de ansvarar över.Mindre risk att "skyfflas runt" då cheferna på dessa gärna håller kvar fungerande personal på just sin enhet?Enhet C är den jag allra minst vill jobba på av enheterna A-J....Usch känner mig helt nedslagen.

Hmmm...Har kontrakt på att jobba på enhet C specifikt.En annan utväg kan väl annars vara att söka jobb på annan enhet med annan chef?Finns enheterna D-J, där cheferna bara har en enhet de ansvarar över.Mindre risk att "skyfflas runt" då cheferna på dessa gärna håller kvar fungerande personal på just sin enhet?Enhet C är den jag allra minst vill jobba på av enheterna A-J....Usch känner mig helt nedslagen.
Har du kontrakt på enhet C lär ju allt annat var bonus...
Skulle nog ha sökt mig till en enhet där jag vet att jag kommer att få jobba, om nu inte chefen lyssnar.
Hoppas det löser sig👍

Prata med din chef om samma du skrivit här och att du "känner dig lite lurad eller hur man ska säga". Att du verkligen såg fram emot att jobba på avd B men nu när det blivit C mest så fungerar inte det för dig.
Och att du nu funderar på att söka till annan avdelning om det inte finns behov av dig på B.

Jag gissar att din chef hellre har dig kvar på avd B än att inte ha dig kvar alls.

Det är väl sättet man säger det på, det är ju som ett "hot" men du skaju inte gå till jobbet och vara besviken/bitter varje dag.
Lycka till

Prata med din chef om samma du skrivit här och att du "känner dig lite lurad eller hur man ska säga". Att du verkligen såg fram emot att jobba på avd B men nu när det blivit C mest så fungerar inte det för dig.
Och att du nu funderar på att söka till annan avdelning om det inte finns behov av dig på B.

Jag gissar att din chef hellre har dig kvar på avd B än att inte ha dig kvar alls.

Det är väl sättet man säger det på, det är ju som ett "hot" men du skaju inte gå till jobbet och vara besviken/bitter varje dag.
Lycka till
Bra formulering det där med behov på avd B. Man får verkligen välja dom"rätta" orden vid såna här samtal....

Som andra svarat så beror det på vad som står i kollektivavtalet. På min arbetsplats, en statlig myndighet, så har jag för mig att villkoret om arbetsskyldighet gäller inom en radie av tio mil. Dvs, man är skyldig att ta en tilldelad arbetsuppgift om den är inom tio mil från nuvarande stationeringsort.

Generellt så upplever jag att fler skulle behöva läsa på kring sina kollektivavtal. I min egen yrkesgrupp kan jag bli beklämd över okunskapen som märks på facebookgrupper. Arbetsgivaren har väldigt mycket rättigheter och det skulle spara mycket frustration om man hade lite bättre koll själv.

Detta sagt, inte direkt riktat till TS då, utan en reflektion mer på gruppnivå

På min arbetsplats är det avtalat att man kan bli anvisad temporär arbetsskyldighet på alla ställen på denna planet. Sen finns det såklart andra begränsningar på var det kan anvisas, inte minst i dessa tider.

Eftersom det är arbetsgivaren som betalar för att få arbetet utfört har de ganska fria ramar att organisera det för att tillgodose organisationens behov. Däremot kan och bör man alltid ta upp vilka önskemål man har och vad man trivs med, arbetsgivare med självbevarelsedrift sätter anställdas önskemål ganska högt i ekvationen.

Du får kontakta din fackförening så får de hjälpa dig med din flyttkarusell på olika arbetsplatser... Det är just sådant de är till för...

Som andra svarat så beror det på vad som står i kollektivavtalet. På min arbetsplats, en statlig myndighet, så har jag för mig att villkoret om arbetsskyldighet gäller inom en radie av tio mil. Dvs, man är skyldig att ta en tilldelad arbetsuppgift om den är inom tio mil från nuvarande stationeringsort.
Fast gäller inte det bara vid arbetsbrist? Får chefen flytta en person och ersätta med en ny? Tänk om det i TS fall är så att hennes chef tycker det är tacknämligt med TS alla kunskaper och erfarenhet och därmed flexibilitet att chefen flyttar TS och tar in en ny på TS plats.

Är olika, själv har jag några kommuner jag ska kunna åka och jobba i, vilka kommuner står i mitt anställningskontrakt.
Vad jag ska jobba med är inte med i kontakter så kan bli allt möjligt som jag har behörigt till.

Jag jobbar inom vården jag med, där jag jobbar är vi anställda inom kommun. Dvs inte ett specifikt boende/avd.
Kolla igenom ditt anställningsavtal och kontakta sen facket om inte chefen vill lyssna. :)

Fast gäller inte det bara vid arbetsbrist? Får chefen flytta en person och ersätta med en ny? Tänk om det i TS fall är så att hennes chef tycker det är tacknämligt med TS alla kunskaper och erfarenhet och därmed flexibilitet att chefen flyttar TS och tar in en ny på TS plats.

Min uppfattning är att det gäller hela tiden. Dvs att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Däremot kan vi inte i normalfallet kräva flytt till annan del av landet.

Ja, så kan det säkert bli. TS får nya arbetsuppgifter och någon annan gör det som TS gjorde förut. Den typen av förändringar gör väl många arbetsgivare hela tiden? Arbetsgivaren har ju att förfoga över TS alla kunskaper och erfarenheter på det sätt man tycker är bäst.

Precis så känns det! Erfarenhet och bra utbildning blir till min nackdel...😐

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: seahawk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 058
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka