Bukefalos 28 år!

Flyttbara vindskydd?

Krans

Trådstartare
Flyttbara vindskydd. Är det ens möjligt ? Tänker mig ett vindskydd för 2-3 hästar som inte permanent sitter fast i marken / kan tas loss när man vill växla hagar.Gärna modell billigare / hemmabygge. Någon som har ? Fordon att förflytta med finns på gården så det är inget problem.Tänker mest på förankringen i marken !
 
De där gröna rundbågehallarna, rymmer 3-4 hästar, och är flyttbara med traktor.

Kanske inte supersnygga, men fungerar.

Förankringen görs med markspjut.
 
Jag har haft samma funderingar (men inte förverkligat dem), och spånat kring att en 20-fotscontainer nog skulle vara ett smidigt alternativ. Stängd alltså, som rent vindskydd/lä. Enkelt flyttbar, stabil, inga höjdproblem.
 
Jag har haft samma funderingar (men inte förverkligat dem), och spånat kring att en 20-fotscontainer nog skulle vara ett smidigt alternativ. Stängd alltså, som rent vindskydd/lä. Enkelt flyttbar, stabil, inga höjdproblem.
Men det är ju ingen lösning om man vill uppfylla djurskyddslagens krav på ligghall?

Jag har massor med fin och tät granskog som ger toppenbra lä från vinden, och som ger bra skydd även bland träden, men det räknas ju inte som "ligghall".

Att kunna flytta ligghallen/vindskyddet till en annan hage nästa år, och då kunna hinna plöja upp och låta en ny gräsyta etableras i den hage där man hade vinterhage förra året är en bra lösning.
 
Jag har haft samma funderingar (men inte förverkligat dem), och spånat kring att en 20-fotscontainer nog skulle vara ett smidigt alternativ. Stängd alltså, som rent vindskydd/lä. Enkelt flyttbar, stabil, inga höjdproblem.

Frågan är om inte container är det bästa alternativet. Kräver ju en del av flytt-fordonet, men man kan ju göra öppningar som man önskar för att få en byggnad som motsvarar kraven.
 
Nej, inte alls. Men frågan, och tråden, handlade ju om vindskydd - inte ligghall.
Det där med ordet "vindskydd" respektive "ligghall" är ju lite otydligt...

Många, både privatpersoner och företag som säljer "vindskydd/ligghall" använder termen relativt synonymt, och menar i bägge fallen "tre väggar och ett tak" (eller nästan fyra väggar med två stora öppningar) som också uppfyller jordbruksverkets krav på att fungera som skydd som tillåter lösdrift av hästar dygnet runt under den "kalla årstiden".

Jag har en stor sådan byggnad (ca 60 kvm), såld av ett välkänt företag som gör boxar m.m., som förprövad ligghall på gården. Det företaget säljer sin produkt under namnet "vindskydd".

Jag tolkade att TS frågade efter en enkel byggnad för lösdrift, som är flyttbar.

Den andra tolkningen, "något som gör att det inte blåser på hästarna" är givetvis också möjlig.

När TS återkommer, så kanske vi får reda på vilken frågan egentligen är...
 
Den andra tolkningen, "något som gör att det inte blåser på hästarna" är givetvis också möjlig.
Jag skulle säga att det per definition är den första tolkningen. ;) I min värld är begreppet "vindskydd" i hästhage 100% synonymt med just "något som gör att det inte blåser på hästarna - annars säger man ligghall. Men vi får väl se. :up:
 
Jag skulle säga att det per definition är den första tolkningen. ;) I min värld är begreppet "vindskydd" i hästhage 100% synonymt med just "något som gör att det inte blåser på hästarna - annars säger man ligghall. Men vi får väl se. :up:

I min värld är dessa begrepp sammanvävda till att betyda ligghall bägge två.
 
Jag tar till mig att jag kan komma att behöva använda frasen "något som gör att det inte blåser på hästarna" istället för "vindskydd" när jag syftar på "något som gör att det inte blåser på hästarna". ;)
 
Med tak, 3 väggar.Kanske jag borde skrivit vind- och regnskydd.Så som det blåst och regnat sista veckorna!
 
Vi har en flyttbar ligghall som vi byggde själva i sektioner.
Vi har bara packat ihop och flyttat den en gång men det gick förvånansvärt bra.
Tog väl en dag att skruva ner och upp igen, taket var det som var klart krångligast.
Men det behövdes ju några mannar att göra det eftersom det är rätt tungt och otympligt så inget man flyttar på för nöjes skull.
Men inga större problem om man behöver flytta det heller.
 
Pulkaskurk, du råkar inte ha en bild på det? Eller kan du förklara vad den är gjord av för material och förankring i marken ? Jättetacksam om du orkar besvara....
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 494
Senast: sthu
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 030
Senast: escodobe
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
443
Senast: Fideli
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 546
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp